MIME-Version: 1.0 Content-Location: file:///C:/CA29C635/HavlicekVolProgrRektorskaVolba2005.htm Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/html; charset="us-ascii" Václav Havlíček, volební program kandidáta rektora ČVUT září 2005

Prof. Ing. Václav Havlíček, CSc. : Základní teze volebního program kandidáta na rektora ČVUT

 

Motto: 300 let technického vzdělávání - zavazující základ a zároveň výzva p= ro změny odpovídající 21. století

 

            <= /span>Budu-li zvolen rektorem ČVUT, chci usilovat o to, aby ČVUT bylo nejlepší univerzitou v naší republice a uznávanou univerzitou ve světě. Za samozřejmou povinn= ost považuji udržení pozice nejlepší technick&eacu= te; univerzity v ČR. Budu podporovat plnění základního poslání ČVUT, za něž = považuji rozvoj vzdělávání, vědecké a umělecké činnosti tak, aby přispívalo k výchově všestranně vzdělaných odborníků schopných samostatné tvůrčí i manažerské činnosti v praxi.

        &= nbsp;   K dosažení výše uvedeného cíle chci předevší= ;m výrazně zlepšit komunikaci mezi vedením školy, vedeními fakult a celou akademickou obcí. Za nejdůle&= 2;itější úkol považuji obnovení koncepční aktivity kolegia rektora tak, aby na základě konsensu vedení školy a děkanů s uvážením podnětů komisí AS ČVUT, senátů fakult, akademických pracovníků a studentů v roli „zákazníků“ univerzity připravilo nezby= tnou modernizaci školy.

V návaznosti na dosavadní práci budu podporovat rozvoj integrovaného informačního systému školy, usnadnění přístupu a práce s ním a využív&aacut= e;ní informací pro manažerské řízení na všech stupních. Zároveň musí informační systém minimalizovat administrativní zátěž všech tvůrčích pracovníků.

Ve spolupráci s fakultami chci zvýšit podíl studentů na tvorbě jejich odborného profilu. Usiluji trvale o zvýšení horizontální prostupnosti nárůstem podílu volitelných předmětů zejména humanitníh= o a ekonomického charakteru. Plně podpořím vznik nových studijních oborů, mezioborového studia na více fakultách i vyšší flexibilitu uvnit"= 5; dosavadních studijních programů.

Za základní parametr vzdělávacího procesu na ČVUT považuji jeho kvalitu. Při všech jednáních a rozhodováních budu dbát, aby odborné vzdělání absolventů magistersk&yacut= e;ch a zejména doktorských programů bylo kvalitní jako dosud, vzdělanost absolventů těchto programů v obl= asti manažerského a humanitního vzdělání c= hci dále zvýšit. Podpořím zavedení strukturovaného studia na všech fakultách s cílem vychovávat kvalitní absolventy bakalářských studijních oborů s redukov= aným, avšak kvalitním teoretickým základem.

Hlavní aktivity v pedagogické oblasti by měly zahrnovat předevš&= iacute;m:

·        Snahy o zvýšení počt= u kvalitních uchazečů o studium zlepšováním atraktivnosti a flexibility studijních programů a zlepšením informovanosti veřejnosti.

·        Centrum podpory výuky v rá= ;mci VIC musí usnadnit akademickým pracovníkům tvorbu =  učebních pomůcek, =  plně využívajících moderní IC technologie.

·        Mezi své priority počítám trvalou snahu o zlepšování prostředí ve škole i jejích účelových zařízeních tak, aby podporo= valo tvůrčí aktivitu akademických pracovníků= i důstojnost života studentů ve škole a na kolejích. Z výnosů doplňkové činnosti chci podporov= at kulturní, sportovní a společenské aktivity studentů.

·        Pravidelný osobní styk rektora= i dalších členů vedení ČVUT se studenty považuji za základ zpětné vazby pro řízení školy i pro její další ro= zvoj.

·        Podpořím všechny aktivity směřující ke zvýšení podílů dívek mezi studenty ČVUT. Zejména budu usilovat o vznik nových studijních programů a oborů zajímavých i pro ženskou část populace, včetně odpovídajících pracovišť

·        Chci výrazně podpořit získávání studentů i ze vzdálen= 3;jších regionů. Budu proto usilovat o zřízení detašovaných pracovišť ČVUT v regionálních centrech (Č. Budějovice, Hradec Králové, Jihlava, Most, Olomouc, Telč apod.)

            Obla= st vědecké, výzkumné a další tvůrčí činnosti stejně jako zahraničn&iacut= e; styky považuji za stěžejní pro další posílení pozice ČVUT jako obecně respektované výzkumné univerzity.

·        Prioritou Dlouhodobého zám= 3;ru ČVUT musí být základní i aplikovaný výzkum, včetně výrazné podpory experimentální práce a rovněž transfer technologií do praxe.

·        Budu požadovat intenzifikaci prá= ce odboru vědy a výzkumu rektorátu předevší= ;m v oblasti získávání a okamžité distribuce informací o všech vypisovaných grantech a v oblasti grantového poradenství. Rektorátn&iacut= e; servis poskytovaný řešitelům grantů by měl dosahov= at úrovně specializovaných agentur a snížit tak administrativní zatížení tvůrčích pracovníků.

·        V rámci tvůrčí činnosti chci rozvíjet všechny aktivity směřující k posílení integrity školy. Budu výrazně podporovat i zapojení student&#= 367; do grantových aktivit i výzkumných center.

·        Oblast zahraničních styků c= hci směřovat především k posílení mezinárodní vědecké a umělecké spolupráce a k podpoře mobility akademických pracovníků i studentů. Chci, aby každý akademický pracovník i student strávil pokud možno alespoň jeden semestr v zahraničí. Budu usilovat o možnosti jazykové přípravy a to nejen pro anglofonní oblast a o flexibilní uznávání studia v zahraničí jako ekvivalentu našich kredit$= 7;.

·        Plně podpořím zvyšování počtu zahraničních student= 67;, doporučím zefektivnění studia v angličtině společnými přednáš= kami základních všeobecných disciplín, budu dále posilovat aktivity zahraničního odboru rektor&aacut= e;tu v oblasti péče o zahraniční studenty i naš= ;e studenty vyjíždějící do zahraničí= ;.

 = ;           <= /o:p>

 = ;           V = ;oblasti vnějších vztahů považuji za nezbytné výrazné zlepšení „public relations“. ČVUT se musí intenzivně profilovat ve sdělovací= ;ch prostředcích, vyjadřovat se významně k technickým i sociálně ekonomickým aspektům rozvoje naší společnosti, přispí= vat k pozitivnímu chápání technického pokroku a podporovat všestranně zájem mladé generac= e o studium technických a přírodních věd. Role rektora ČVUT je v této oblasti nezastupitelná a nemůže být omezena jen na působení v úzké odborné oblasti, v níž je uznávaným specialistou. Blížící se třísetleté výročí vzniku technického vysokého školství na našem území je neopakovatelnou příležitostí= pro posílení vědomí odborné i společenské prestiže ČVUT u naší i zahraniční veřejnosti.    

Jsem přesvědčen, že kvali= ta univerzity je dána kvalitou jejích pracovníků a j= ejích studentů. V oblasti personální chci především podpořit kvalifikační růst akademických pracovníků, a dále napomoci i ke zkv= alitnění práce ostatních zaměstnanců školy. Mým dlouhodobým cílem, který jsem v době působení ve funkci prorektora trvale prosazoval, je, aby tvůrčí pracovníci získávali vědecko-pedagogické hodnosti pokud možno co nejdříve.

V závěru nemohu pominout obl= ast řízení a správy školy a investičn&iacut= e; činnosti. Současná organizační struktura ČVUT, ani vnitřní předpisy školy nevyžadují razantní změnu. Chci nadále posil= ovat integritu ČVUT a v konsensu s vedeními fakult a dalších součástí prosazovat dynamický rozvoj, nelimitovaný striktně stávající strukturou. Budu-li zvolen, chci zlepšit činnost rektorátu především v oblasti metodického vedení = a v servisní činnosti ve vybraných oblastech. Považuji za nutné = co nejdříve dokončit zpracování generelu Č= VUT. Za prioritu investiční výstavby považuji novou budo= vu ČVUT před Studentským domem, revitalizaci areálu Karlova náměstí a rekonstrukci, resp. výstavbu nový= ;ch kolejí. V souvislosti s dostavbou segmentu Vítězného náměstí budu důsledn&#= 283; hájit oprávněné zájmy ČVUT a preferov= at plnou funkčnost a architektonickou kvalitu akademického komplex= u. Zároveň udělám vše pro zlepšení spolupráce s VŠCHT. V delším časov&e= acute;m horizontu považuji za optimální opětovné spojení ČVUT s VŠCHT i dalšími vysokými školami oddělenými administrativně v 50. letech (VŠE a VŠZ).