Poznámky
k analytické zprávě KRaV AS ČVUT
- Již před zprávou bylo celkem jasné,
že vychovat prakticky zaměřeného bakaláře s patřičným teoretickým
základem bude na ČVUT velký problém.
- K poslednímu odstavci
v bodu 2. na str. 3, poslední věta – v souvislosti s tímto
si dovoluji navrhnout, aby došlo k propojení KOSů všech součástí
ČVUT, jinak bude text pouze deklarací a nikdy se nebude moci uskutečnit.
Je pravda, ze to nejde udělat ze dne na den, ale jde to udělat (doporučuji
doplnit bod 9. o toto).
- Na str. 4 v bodu 3.,
předposlední odstavec, 3. a 4. věta – v tom je zřejmý rozpor, který
zatím nevíme jak řešit, nicméně, pokud by nebylo toho, že jednotlivé
součásti ČVUT musí bojovat o každého studenta, nebylo by nutné a ani
žádoucí, aby každý BSP byl orientován na obojí.
- str. 5, poslední ze zásad str. studia
na ČVUT, týkající se výuky jazyků – tato zásada vyvolává mnoho otázek,
které se dlouhodobě neřeší, ve výuce jazyků se musí něco změnit, jinak to
bude nadále neefektivní výuka (mohu předložit mnoho zkušeností z výuky
studentů BSP a následně několik námětů na řešení), otázkou je např., zdali
dva jazyky, proč ne jeden angličtina atd.
- str. 5, poslední věta – moderní formy
výuky – toto by chtělo rozvést a zejména s ohledem na studenty
v BSP, to, co je totiž ve všech případech opomíjeno, je metodika
výuky, nikdo nepochybuje asi o tom, že nemáme osobnosti, ale co nemáme, je
právě správná metodika výuku
takovýchto studentů
- odst. 5.1 – osobně se tomu nedivím,
protože by to bylo jistá dvojkolejnost a studenti jsou již teď zmatení,
natož v tomto případě
- odst. 5.3, druhý odstavec – to je
dlouhodobý problém, situace je opravdu taková, že např. VOŠ, které vznikly
při SPŠ jsou na tom velmi dobře z hlediska vybavení, ale i třeba
odborníků z praxe, kteří jim tam vyučují, ale teď jim chybí pouze
tituly Bc., snaží se navazovat spolupráce, aby jejich studenti mohli
nějakou zkrácenou formou dojít k titulu Bc., je otázka, zdali by se
tohoto nedalo využít ve prospěch BSP, existují snad programy pro podporu
takových projektů na MŠMT, ale nepodařilo se mi je zatím najít, a plně
platí to, co je ve zprávě již konstatováno (viz poslední odstavec
v 5.4 – velmi výstižné) – vybavení SPŠ a VOŠ je mnohdy na lepší
úrovni, než na VŠ, a bohužel pouze osobnosti na VŠ to nezachrání,
- odst. 5.5 je jasný – není však jasné,
zdali si má daná fakulta sama ubírat studenty přísnými pravidly
z hlediska požadavků na kvalitu studentů, či nikoliv
- posl. odstavec v části 5.7 je
podle mne přesným návodem na to, jak postupovat, toto by mělo být jako
motto v příručce o kvalitě studia na ČVUT, které se věnuje taková
pozornost a přitom ve výsledku nic neřeší a nic neříká
- posl. odstavec v 5.8 – nemohu
zcela souhlasit, znám několik případů, které tomuto zevšeobecnění
nevyhovují, ba naopak
- posl. bod na str. 10 – to se dá pouze
interdisciplinárními obory, nicméně interdisciplinárnost může mít i
nepříjemnou stránku věci a to tu, že se sejdou v jedné skupině
studenti s nestejnými základy z různých oborů, tam je pak
problém, na jaké úrovni začít.
- v bodu p. části 9. mi není
jasné, jaké záruky může poskytnout majitelů bytů ČVUT z hlediska
jejich ochoty snížit pronájem
- Je škoda, že kapitoly 6., 7. a 8.
jsou obsaženy až v této zprávě, protože jsou velmi podstatné
z hlediska budování a rozběhu celého bakalářského studia, časově to
chtělo o něco dříve, nicméně pan rektor před zásadami pro strukturované
studium vyhlásil, že bude podporovat mnoho ZC, které by měli posloužit
takovémuto účelu, je pouze otázkou, zdali tomuto cíli posloužili, či
nikoli.
V Kladně, dne 8.3.2005, zpracoval Ing. Jiří Hozman, ÚBMI ČVUT, člen AS
ČVUT.