Motto:
Univerzita, její akademická obec, má zaručenu
velkou míru autonomie danou akademickými svobodami svých členů. Univerzita je
přirozeně tím, čím se většina jejích členů rozhodne být. Zde je tedy na místě
mít jasný cíl a odhodlání ho dosáhnout. Pociťujete také absenci obojího?
Parafráze podle Kuras B.: Češi na vlásku, Příručka národního přežívání, Baronet
Praha, 1999, str. 11.
prof. Ing. Václav Hlaváč, CSc., člen AS ČVUT, katedra kybernetiky FEL ČVUT, vedoucí týmu
prof. Ing. Vladimír Haasz, CSc., člen AS ČVUT, katedra měření FEL ČVUT
Ing. Danuše Petříková, vedoucí zaměstnaneckého úseku rektorátu ČVUT
Ing. Pavla Provazníková, vedoucí personálního oddělení FEL ČVUT
prof. RNDr. Miroslav Vlček, DrSc., prorektor ČVUT, katedra aplikované matematiky FD ČVUT
Bc. Jana Vobecká, studentka magisterského programu oboru demografie na Přírodovědecké fakultě UK
Praha 29.9.2003
(toto je verze 2.1 z 3.12.2003)
Emailová adresa
pro korespondenci: hlavac@fel.cvut.cz
Zpráva analyzuje
současný stav v řízení lidských zdrojů na ČVUT. Shromažďuje kvantitativní
data uvnitř naší univerzity až na úroveň kateder, dává do souvislosti věkovou
strukturu pracovníků fakult i kateder, povyšování do docentských a profesorských
hodností, výši mezd a jejich zdroje. Zpráva dále identifikuje základní problémy
v personalistice na ČVUT. Výsledky ČVUT jsou srovnány s tuzemskými i
zahraničními školami. Závěry zprávy ukazují vedení ČVUT hlavní problémy
v řízení lidských zdrojů a naznačují některá možná opatření, která pomohu
ČVUT stát se konkurenceschopnou výzkumnou univerzitou.
Stálá péče o
rozvoj lidského potenciálu na univerzitě patří k základním úkolům vedoucích
na všech stupních. Jen opravdové osobnosti mohou zajistit, aby škola nadále
obstála v soutěži s vnějším světem. Personální práce je klíčová i
proto, že jen špičkoví učitelé a výzkumníci mohou vychovávat špičkové studenty.
Tito studenti budou s velkou pravděpodobností později zastávat pozice
blízké špičce pomyslné pyramidy společnosti. Studenti tedy budou jednou mít
zásadní vliv na to, aby naše země obstála v globální soutěži. Vliv kvality
univerzity na rozvoj společnosti je tudíž zásadní a bezprostřední.
Nebude-li univerzita vynikající, nepřiláká ani vynikající studenty. Půjdou
prostě studovat jinam. Dnes jinam znamená kamkoliv ve světě. Pro materiální
rozvoj společnosti je klíčová schopnost inovovat. Pokud na technické univerzitě
není silné inovační prostředí, lze jen těžko očekávat, že se mu studenti naučí.
Vývoj lidských zdrojů na univerzitě je dynamickým procesem s časovými
konstantami v řádu desetiletí. Je zde samozřejmě souvislost
s bohatstvím společnosti, všeobecnou vzdělaností, politickým klimatem a
stabilitou. Moudrá personální politika s důrazem na objektivní ukazatele dokáže
omezit vliv společenských turbulencí. Ve dvacátém století byla perioda těchto
turbulencí v Evropě zhruba dvacet let, což je srovnatelné s časovými
konstantami dynamiky lidských zdrojů ve velké instituci, jakou univerzita je.
Toto pozorování podporuje nutnost nekompromisně podporovat kvalitu
a odbornost při řízení lidských zdrojů.
Systematická personální práce výrazně ovlivňuje naplňování vize ČVUT jako
výzkumné univerzity. Rozvoj lidských zdrojů je úkolem pro rektora, děkany,
vedoucí kateder, vedoucí výzkumných týmů a pro ostatní vedoucí. Ostatně každý
vedoucí na ČVUT se zabývá personální agendou a je za její stav zodpovědný.
Zpráva [2] pozorovala, že v řízení i stavu lidských zdrojů
jsou na ČVUT velké rezervy. Tuto analýzu jsme začali s výchozím
přesvědčením, že v oblasti personalistiky není na naší univerzitě vidět
dobře formulovaný cíl ani systematické kroky k jeho dosažení. Současně se
ale zdá, že v obecné rovině na ČVUT existuje přesvědčení, že
personalistika je klíčová a je jí potřebné věnovat větší pozornost. Ovšem v praktické
rovině jen velmi zřídka následují promyšlená a důrazná řídicí opatření.
Neuspokojivý stav ve stavu i řízení lidských zdrojů se obvykle svádí na všeobecně
přijímaný názor o podfinancovaných vysokých školách.
Soudíme, že situaci nezbývá než radikálně zlepšit
i za současných podmínek, a to promyšleným řízením lidských zdrojů. Pravomoci a
zodpovědnost je potřebné svěřovat schopným a výzkumně orientovaným lidem
časně v jejich kariéře. Více financí by samozřejmě situaci pomohlo
zlepšit. Jsou i další možnosti, jak učinit povolání učitele a výzkumníka na univerzitě
atraktivním pro osobnosti s vnitřní touhou tvořit.
Cílem tohoto dokumentu je:
Autory této
zprávy jsou prof. Ing. Vladimír Haasz, CSc, člen Akademického senátu ČVUT,
katedra měření FEL ČVUT (srovnání s tuzemskými školami), prof. Ing. V.
Hlaváč, CSc., člen Akademického senátu ČVUT, katedra kybernetiky FEL ČVUT
(sestavil tým i zprávu, koordinoval, psal větší část textu), Ing. Danuše
Petříková, personalistka rektorátu ČVUT (zdroj dat o ČVUT, pohled
z úrovně administrativy univerzity), Ing. Pavla Provazníková, personalistka
FEL ČVUT (pohled z úrovně fakulty), prof. RNDr. Miroslav Vlček, DrSc.,
prorektor ČVUT, vedoucí katedry aplikované matematiky FD ČVUT (zástupce vedení
ČVUT v týmu, srovnání se zahraničními školami) a Bc. Jana Vobecká,
studentka magisterského studia PřF UK, obor demografie (zpracování dat).
Předpokladem
úspěšného řízení lidských zdrojů u velké organizace je schopnost pozorovat
současný stav, rozumět mu a umět najít základní zákonitosti. Je také účelné
vědět, jak si ČVUT stojí ve srovnání s domácí i zahraniční konkurencí.
Dále je dobré pochopit, co je podstatné pro vývoj lidských zdrojů a v důsledku
i pro vývoj organizace.
Tato zpráva je organizována následovně. Tři příští kapitoly jsou věnovány
rozboru současného stavu. V kapitole 3 poskytujeme pohled dovnitř ČVUT. V kapitole 4 se snažíme o základní srovnání s českými
univerzitami. V kapitole 5 hledáme srovnání s několika málo zahraničními
univerzitami z kategorie, do které si samo ČVUT myslí, že patří nebo, jak
se ukazuje, by chtělo patřit. V kapitole 6 zjišťujeme, co si o řízení lidských zdrojů myslí
děkani a ředitelé součástí s určitým podílem výzkumu. Oni totiž mají
za stav v personální oblasti na ČVUT rozhodující zodpovědnost. Položili
jsme jim devět otázek. Odpovědi jsou v příloze 9.2. Poslední kapitola 7 formuluje závěry a doporučení.
Informace o
současném stavu na ČVUT jsme rozdělili na dvě části. První část představují
kvantitativní údaje s rozlišením na úroveň fakulty v kapitole 3.1. Rozsáhlejší tabulky s rozlišením na katedry
jako základní řídící jednotky školy jsou v příloze v kapitole 9.1.
Druhou
částí v kapitole 3.2 je kvalitativní informace o současném stavu na ČVUT.
Snažili jsme se vytipovat základní jevy ovlivňující oblast lidských zdrojů a
formou pozorování je popsat.
Kvantitativní
údaje mají:
Při sběru dat
uvnitř školy z informačního systému jsme narazili na několik omezení. Pro
měření výkonnosti kateder by bylo dobré znát objem investičních a
neinvestičních prostředků získaných katedrou, z dotace, z grantů a
doplňkové činnosti. Tyto údaje se nám nepodařilo zjistit, protože jsme
v týmu neměli nikoho, kdo by příslušné údaje mohl z finanční komponenty
nebo komponenty věda a výzkum informačního systému získat. Proto jsme finanční
aspekt omezili na mzdové prostředky, které jsou v personalistické
komponentě systému Global zavedenému od roku 2002 k dispozici. Bohužel
jsme nemohli při rozumném vloženém úsilí získat srovnatelné údaje za předchozí
roky pro zjištění trendu, protože předchozí personalistická komponenta PMSV
informačního systému srovnatelné údaje neposkytuje. Další zvláštností je
fakulta stavební, která jako jediná z ČVUT v roce 2002 nevedla
střediskové hospodaření. Proto jsme u stavební fakulty nemohli rozvést mzdovou
analýzu až na úroveň kateder.
V následujícím textu uvádíme souhrnné
tabulky o stavu v personalistice s rozlišením na jednotlivé fakulty a
vybrané součásti s nezanedbatelným podílem výzkumu (Kloknerův ústav,
Masarykův ústav vyšších studií). Podrobnější číselné údaje jsou
s rozlišením na katedry pro šest fakult ČVUT v kompaktní formě uvedeny
v příloze 9.1. U fakult jsou průměrné mzdy počítány z výkazu
Skol P1b-04 a týkají se pouze mezd z rozpočtové kapitoly 333 MŠMT.
Následující souhrnné tabulky a grafy
o fakultách ke konci roku 2002 není nutné příliš komentovat. Je pouze potřebné
doplnit, že sloupcový graf vlevo nahoře ukazuje histogram věkové struktury.
Graf má posloužit k rychlému kvalitativnímu posouzení situace ve věkové
struktuře. Vodorovná osa má nerovnoměrné vzorkování, protože právě taková data
byla v informačním systému k dispozici. Většinou jde o rozlišení na
deset let ale mezi 50. a 60. rokem je rozlišení 5 let. Při rovnoměrném
vzorkování by tedy sloupce 55 a 60 let mely být nad sebou. Ještě větší
vypovídací schopnost z hlediska řízení mají stejné grafy v rozlišení
katedra v příloze 9.1, protože zde nedochází ke statistickému vyhlazení
díky velikosti fakulty.
Dále je nutné zmínit, jak byly
sdruženy finanční prostředky do pěti námi definovaných kategorií (dotace,
granty tuzemské, výzkumné záměry, granty zahraniční, hospodářská činnost)
z jemnějšího dělení, které účetnictví školy a příslušná část informačního
systému vede. Zde šlo o to, aby bylo možné odlišit peníze získané za vzdělávání
studentů (dotace na vzdělávací činnost) od prostředků získaných na výzkum a z
hospodářské činnosti. V rámci výzkumu jsme chtěli oddělit zdroje,
o něž pracoviště musí aktivně soutěžit (tuzemské a zahraniční granty),
a výzkumné záměry, které mají charakter plošnější státní podpory pro příslušné
obory. Agregace do našich kategorií je zřejmá z následujících tabulek.
Nechť nepřekvapí, že položka 10 (specifický výzkum) byla zařazena do dotace.
Její výše podle jistého vzorce závisí totiž nejen na výzkumném výkonu, ale i na
počtu absolventů magisterských studijních programů a počtu studentů
doktorských studijních programů, přičemž se o ni explicitně nesoutěží.
Dotace:
1 |
Dotace |
10 |
Specifický
výzkum |
92 |
Fond odměn |
Granty tuzemské:
12 |
Granty AV ČR |
13 |
Granty GA ČR |
15 |
Granty MŠMT
výzkum.centra |
17 |
Granty MŠMT
COST.. |
23 |
Granty
Min.dopravy |
24 |
Granty
Min.zdravotnictví |
33 |
Fond rozvoje
vysokých škol |
36 |
Ostatní granty
jinde nesp. |
52 |
Granty AV
ČR/SP/ |
57 |
Granty MŠMT
mez.spol. |
61 |
Granty MPO
nár.programy |
66 |
Granty
Min.živ.prostředí |
55 |
Granty MŠMT
výzkum.centra |
76 |
Ostatní granty
jinde neuvedené |
Granty zahraniční:
57 |
Granty MŠMT
mezin. spol. |
80 |
Rámcový progrram
EU |
84 |
Vzdělávání
TEMPUS,SOCR |
86 |
Ostatní zahr.
proj. nespecifik. |
Výzkumné záměry:
34 |
Výzkumné záměry
MŠMT |
74 |
Výzkumné záměry
MŠMT/SP/ |
Hospodářská činnost:
40 |
Hospodářské
smlouvy |
41 |
Drobná
hospodářská činnost |
42 |
Kurzy |
44 |
Konference,semináře |
49 |
Ostatní
podnikat.činnost |
9 |
Ost.příjmy HČ |
96 |
Dary |
Situaci
v personalistice ovlivňuje řada vzájemně provázaných jevů. Rozhodli jsme
se, že se tyto jevy pokusíme pojmenovat a stručně charakterizovat. Pro
jednoduchost jsme zvolili formu výčtu. Věříme, že čtenáři pojmenované jevy
dovolí hledat vzájemné souvislosti.
Je ČVUT
výzkumnou univerzitou?
(zde pohlédněme jen z hlediska personalistiky). Objektivní srovnání, např.
měřeno počtem absolventů doktorského programu, jak uvidíte v kapitole 5, ukazuje, že jsme spíše učící než výzkumná
univerzita. Podobný názor zazněl i ve stanovisku FJFI ČVUT (prof. Ing.
Ladislav Musílek, CSc.) ke koncepčnímu dokumentu [2]: „ČVUT se prohlašuje za výzkumnou univerzitu, je
nicméně třeba říci, že to v plné míře platí jen pro některá pracoviště
(katedry, ústavy), pro ostatní by mělo být jedním z prioritních úkolů
posílit výzkumnou část svých aktivit tak, aby cíle být výzkumnou universitou bylo
dosaženo. K tomu je nutné pokračovat v dosavadní podpoře výzkumné činnosti
(včetně finanční podpory) a dále ji posilovat. Je třeba se výrazně soustředit
na zahraniční vědecké spolupráce, mezinárodní projekty a granty (zejména
v rámci Evropy).
Bylo
by na místě, aby byly finančně zohledněny zahraniční knižní publikace a publikace
v prestižních mezinárodních časopisech, např. odměnami autorům
z fondů děkanů (rozdílný charakter fakult vyžaduje patrně, aby každá
fakulta měla svá vlastní kriteria), rozdělením Ceny rektora za prestižní
vědeckou publikaci na cenu za knižní publikaci a cenu za publikaci
v mezinárodním časopise (v posledních letech byly ceny udělovány
pouze za knižní publikace, proti kterým jsou publikace v časopise bez
šancí v soutěži uspět). Úplné převzetí kriterií MŠMT při rozdělování
státní dotace vedlo ke stavu, kdy publikování v mezinárodním měřítku je
pouze prestižní záležitostí každého autora, ale jinak není zohledňováno.“.
Kvalita
habilitovaných docentů a jmenovaných profesorů se nezvyšuje. Prof. K. Kozel, vedoucí Ústavu technické
matematiky Fakulty strojní je členem Vědecké rady ČVUT od roku 1990 s výjimkou
let 1999-2002. Zde si všiml, že kvalita schvalovaných docentů a profesorů v
habilitačních a jmenovacích řízeních se zpočátku zvyšovala, ale v
posledních několika letech se snižuje. Kvalitou myslí akademický výkon měřený
prestižními publikacemi, schopností školit doktorandy, přinášet peníze
z akademických i aplikačních projektů. Toto pozorování prof. Kozel
vysvětluje vyčerpáním vnitřních zdrojů ČVUT, tj. není již dost kvalitních
adeptů pro vyšší akademické hodnosti. Za jediné řešení v dlouhodobé perspektivě
vidí větší důraz na výzkum a jasnou politiku povyšování na základě výzkumných výsledků.
Je
zde ještě jeden vliv negativně ovlivňující publikační výkon vedoucích týmů.
Získávání grantů a řízení přidělených projektů vyžaduje jejich nemalé tvůrčí
úsilí i administrativní zátěž. Proto jim zbývá méně času a energie na vlastní
výzkum a publikování jeho výsledků.
Objektivní
hodnocení pracovníků a zejména evaluace vědecké práce. Přísná a objektivní kontrola výzkumné práce je
důležitým řídicím i motivačním faktorem. Bývá dokonce považována za téměř tak
důležitou jako tvorba samotných výsledků [1]. Bodový systém používaný v komponentě věda a
výzkum informačního systému ČVUT je nástroj, který lze dobře využít. Na FEL
ČVUT bylo v roce 2000 komisí proděkana pro vědu prof. Z. Škvora modifikováno
bodové hodnocení [4] tak, aby byla zdůrazněna opravdová tvůrčí práce
v mezinárodním srovnání na rozdíl od skript či příspěvků na domácí půdě.
Tato změna je krokem správným směrem. Výsledky již ovlivňují rozdělování peněz
a motivují ke zveřejňování na mezinárodním fóru. Situace v hodnocení
vědeckých výkonů je různá na různých fakultách. Také někteří členové akademické
obce volají po zvýraznění výzkumu v hodnocení, např. Ing. Jan Siegl, CSc.
z FJFI v reakci na koncepční dokument [2] nebo prof. Ing. Miroslava Vrbová, CSc. z FJFI: „Na
úrovni rektorátu by mělo být spojitě prováděno objektivní hodnocení kvality tvůrčí práce přes SCI a jiné výstupy
(duality assesment) a to nejen pro účely rozpočtu“.
Současně
je potřebné říci, že bodové hodnocení je pro různé obory rozdílně použitelné.
Děkan FEL ČVUT prof. Ing. Vladimír Kučera, DrSc. 9.9.2003 pčipodotkl: „Např. citační
index funguje pro přírodní vědy, používá se však i pro společenské vědy,
humanitní obory a umění, viz citační databáze Institutu pro vědecké informace
ve Philadelphii (přístupné pres http://platan.vc.cvut.cz/iz/index.html).
Jednotlivé obory mamí svá specifika, které je třeba znát.“ Vedoucí by scientometrické
body měli chápat jako jeden z podkladů a chápat je v kontextu
příslušné disciplíny. O hodnocení jednotlivců a pracovišť (a souvisejícím
dělení peněz) by měli rozhodnout z osvícenecké pozice průhledným
a písemně zdokumentovaným způsobem.
Mnozí
na druhou stranu bodové hodnocení považují za problematické, což zaznělo
několikrát v reakci na koncepční dokument [2]. Zmiňme zde některé kritické pohledy. Např. ve
stanovisku FEL ČVUT podepsaném proděkanem pro rozvoj doc. Ing. Pavlem Machem,
CSc. stojí: „Bylo by dobré mít objektivní míru kvality pracovníků a studentů
a „standard“ pro porovnání. Stanovení kritérií pro hodnocení není
jednoduché jak předpokládá materiál“. Podobně zní stanovisko FJFI ČVUT
formulované prof. Ing. Ladislavem Musílkem, CSc.: „Důsledné zavádění
scientometrických kriterií na ČVUT považuji nicméně za problematické vzhledem
k velké oborové různorodosti univerzity a do jisté míry i problematičnosti
těchto kriterií samotných. Obávám se, že analytická zpráva srovnávající pracoviště
školy podle objektivních kriterií, navrhovaná ve Zprávě, není reálná, neboť objektivní
kriteria platná pro celé spektrum oborů od teoretické a matematické fyziky po architekturu
nelze stanovit a v minulosti žádná diskuse na toto téma nevedla
k cíli.“. Prof. Ing. František Vejražka, CSc. ukázal na jiný problematický
aspekt bodového hodnocení: „Voláte-li po kvantifikaci pedagogické činnosti,
výzkumné činnosti, bojujete automaticky i za izolaci pracovišť vůči sobě.
Nikdo nedá předmět druhému, protože nechce ztratit „bobříky“. Prorektor
prof. Ing. Vladimír Stejskal, CSc. napsal: „Metodiku kontroly pedagogického
procesu je snadné vymyslet nebo převzít. Ovšem její zavedení narazí na ČVUT na
tuhý odpor. Nikdo nechce, aby mu do jeho práce někdo viděl.“.
Nedostatečná
dynamika školy, včetně personálních otázek. ČVUT se jen pomalu přizpůsobuje měnícím vnějším
podmínkám. Markantně je to vidět ve srovnání s bouřlivě se rozvíjejícími
obory, z nichž mnohé ČVUT vyučuje, některé vědecky pěstuje a zkoumáním
dalších by se mělo zabývat. Pro rozvoj oborů je tradičně základní jednotkou
katedra. I když jsou místa vedoucích kateder obměňována konkursem
v tříletém cyklu, přesto se na řadě kateder vedoucí mění méně často, než
by oboru a ČVUT prospělo. Na FEL ČVUT bylo dobré pravidlo, že vedoucí katedry
může být ve funkci nejvýše dvě po sobě jdoucí období. Tímto pravidlem se do
systému zaváděla přirozená dynamika. Možná by bylo přínosné, o této
možnosti uvažovat pro celou školu.
Související
je i chybějící dynamika při vzniku nových skupin zkoumajících vznikající obory
nebo zkoumající již pěstované obory lépe, než je na ČVUT standardem. Obojí
těsně souvisí s personalistikou, protože je potřebné vytvořit prostředí,
ve kterém jsou iniciativní a talentovaní pracovníci povzbuzováni.
Nízký podíl žen
mezi akademickými pracovníky ČVUT. Některé obory jsou nízkým podílem žen obvyklé nejen v ČR. Přesto
z kvantitativních údajů v kapitole 3.1 o fakultách ČVUT vyplývá, že v akademických
pozicích pracuje na ČVUT žalostně málo žen. Procento žen v řídicích
funkcích je ještě mizivější. Hledání adeptů pro akademické a řídicí funkce mezi
ženami představuje pro ČVUT důležitou růstovou příležitost. Jedním
z předpokladů je, že naše univerzita bude aktivně usilovat o zvýšení
procenta studentek. Nezdá se, že by na ČVUT pro zvyšování podílu žen existovala
strategie. V USA i Evropské unii je pozitivní diskriminace žen používána
mnohem častěji.
Nedostatečná mobilita. Mobilita je důležitým faktorem rozvoje lidských
zdrojů, protože přináší na pracoviště zkušenost z různých prostředí a
kultur. Ve vyspělé cizině je na mobilitu kladen velký důraz jak všeobecně, tak
i na univerzitách. Zvláště v malých zemích mobilita potřebuje vědomou
podporu. V ČR je všeobecně mobilita velmi nízká, což platí v plné míře
i pro ČVUT jak pro akademické pracovníky, tak i pro studenty.
ČVUT
by mělo zavést aktivní politiku podporující mobilitu. Důležitou povinností vedoucích
je vyhledávání nejschopnějších pracovníků a jejich ustanovování do vedoucích
funkcí v mladém věku. Je nutné usilovat, aby na ČVUT přišli pracovat
schopní lidé, kteří v cizině nebo v ČR mimo ČVUT pracovali
v akademickém nebo ve špičkovém průmyslovém prostředí. Vstup do Evropské
unie a naše rostoucí účast v evropských výzkumných projektech nás stále více
přivádí k obvyklému modelu, ve kterém pracovník na ČVUT získá PhD, odjede
na zkušenou jako postdoc na rok až tři do ciziny a potom se vrátí do České
republiky do průmyslu nebo se vrátí na univerzitu. Mnozí rádi přijdou zpět,
když jim škola nabídne slušné pracovní podmínky, tvůrčí svobodu a možnost
budovat vlastní tým. Výše platu nemusí být první v jejich seznamu priorit.
(Poznamenejme, že podobná formulace vyvolala v diskusi k analytické
zprávě [2] kritiku, např. od doc. Ing. J. Kunze, CSc.
z FJFI). Při konkurzech na místa od výzkumníků až po vedoucí kateder by
lidé se zkušenostmi mimo ČVUT měli za jinak srovnatelných kvalit dostávat
přednost. Také by mělo být běžné, aby mládí nebylo překážkou v kariérním
postupu.
Možná
hlavní příčinou bránící mobilitě na českých univerzitách je tradice vybírání
adeptů pro docentská habilitační řízení a profesorská jmenování uvnitř kateder,
na nichž budou působit. V Rakousku, které je srovnatelně velké jako ČR, je
tomu jinak. Na profesorská místa v určitém oboru se vypisuje konkurs. Jen
zcela výjimečně je profesorem jmenován někdo z vlastní univerzity. Mělo by
se také současně říci, že řídící model je v obou zemích jiný.
Na českách univerzitách je základní jednotkou katedra (i s více
profesory) a v Rakousku (ale i Německu, Japonsku) je jí právě profesor.
Na ČVUT existuje možnost využít
volného půlroku k akademické práci v zahraničí. Také bychom měli zvát
k přednášení na ČVUT např. na jeden semestr zahraniční odborníky. Obě tyto
příležitosti by měly být více využívány.
Manažerské
funkce na ČVUT zastávají akademičtí pracovníci bez manažerského vzdělání. Ředitel Masarykova ústavu vyšších studií
ČVUT doc. Ing. Jan Petr, DrSc. v reakci na dokument [2] tento problém 8.11.2002 formuloval jasně, a proto
citujme: „Chtěl bych k problémům, které sdělujete, říci názor
"řemeslníka". Živím se jako manažerský konzultant a vyučuji na
manažerských programech Master of Business Administration.
Nejméně
dvě třetiny ve zprávě pojmenovaných problémů jsou standardní záležitosti řízení
organizace a vedení lidí, které každý normální podnik řeší standardními,
známými a osvědčenými postupy. Nebudu Vás unavovat rozklady, které všechny
příčiny, počínaje zákonem o vysokých školách, způsobují, že české university
nelze standardně řídit, ač jsou to z hlediska řízení normální podniky.
Uvedu
alespoň jeden, který je podle mého názoru v našich rukách. Když má být někdo
pasován na docenta nebo profesora, je hluboce a široce zkoumána jeho příslušná
odbornost, zkušenosti, znalosti, atd. Splní-li dostatečně vysokou laťku, je
pasován. To je jistě správné. Ale když stejný člověk se ze dne na den stane
děkanem, rektorem, prorektorem, vedoucím katedry, nikoho nezajímá, jaké má
tento manažer manažerské znalosti a dovednosti. A to je ta tragédie. Management
je řemeslo stejné úrovně a rozsahu znalosti jako např. strojní nebo stavební inženýrství
a jeho neznalost se projeví stejně, jako když chce dům stavět člověk, který k
tomu nemá potřebná školení.
Naše
škola patří do kategorie velkých podniků. Fakulty patří do kategorie přinejmenším
středních podniků. A nikoho nezajímá, jakou manažerskou kvalifikaci vrcholoví
manažeři těchto podniků mají. Obvykle mizivou. Zarážející je i to, že oni sami
nerozpoznávají takovou potřebu a nesnaží se potřebnou kvalifikaci získat.
Neznám podnik, který by si dovolil instalovat do svého vrcholového vedení (i do
středního managementu - u nás např. vedoucí kateder) lidi bez manažerské kvalifikace.
A pokud ano, podnik živoří.
Za
posledních 12 let jsem se svojí firmou pracoval pro více než stovku českých a zahraničních
podniků. Zkušenost je jednoznačná: pokud se podnik nepostará o to, aby jeho
manažeři byli profesionálně znalí svého řemesla, je neúspěšný. Naše škola
nemůže být neúspěšná v tom smyslu, že by ztratila zákazníky a pohltila ji
konkurence. Ale že je vysoce neefektivní, a to především z výše uvedených důvodů,
není pochyb.
Tak
si myslím, že by se měla iniciovat kampaň za povinné manažerské školení
školních manažerů. Zkušenosti prokazují jednoznačnou úspěšnost takových kampaní.”.
Profesionální
manažeři jsou chybějící skupinou pracovníků na ČVUT. Na mnoha školách, například na TU Delft
v Nizozemí [3], rozlišují tři kategorie pracovníků: akademické,
podpůrné a manažery. Na ČVUT kategorii manažerů explicitně nemáme
a manažerskou práci obvykle vykonávají akademičtí pracovníci. Možná to
souvisí s velikostí kateder. Na některých fakultách ČVUT je struktura
vedení velmi rozdrobena. Mnohdy by bylo efektivnější, kdyby se každodenním
řízením naplno zabýval dobře ohodnocený manažer. Manažer by se nemusel starat
o to, že zákonitě ztrácí krok ve výzkumu s ostatními akademickými
pracovníky. Byl by hodnocen podle výsledků v řízení a nikoliv podle
výzkumu. Manažerskou dráhu si může přirozeně zvolit i akademický pracovník.
Ztráta znalosti
a tradice v určité specializaci odchodem jediného odborníka ze školy. Díky rostoucímu průměrnému věku na ČVUT
není řídká situace, že odchodem odborníka do důchodu (bez žáka nebo kolegy
s podobnou znalostí na stejném pracovišti) odejde z ČVUT i celá
dlouho nabývaná znalost, kontakty do průmyslu, do světové výzkumné komunity
a spojení k zákazníkům. To představuje závažnou ztrátu, protože po
přerušení jsme na ČVUT ve stejné situaci jako ti, kteří v oboru začínají.
Za důležité z hlediska ČVUT považujeme takové případy vyhledat, což je
především úkol pro vedoucí kateder. Ve vybraných případech je nutné podniknout
záchranou akci, tj. najít někoho, kdo znalost převezme.
Dobrou
zásadou personální práce je, že každý vedoucí a případně reprezentant jedinečného
oboru má mít (přirozenou) povinnost vychovávat svého nástupce. Současné kodifikované
i skutečné řídicí mechanismy na ČVUT tuto otázku ignorují. Ing. J. Hozman
z katedry radioelektroniky FEL ČVUT v reakci na koncepční dokument [2] v listopadu 2002 píše: „ ... dlouho se na
ČVUT pěstovala představa, že každý je zde na definitivu a není nutné ani chtěné
si vychovávat nástupce. Co kdyby si vychoval lepšího nástupce než je on sám? Je
třeba přemýšlet tak, abych vytvářel podmínky jiným a tím se daný obor stával
moderním a aktuálním. V opačném případě se jedná o zcela jasnou likvidaci
dané disciplíny“.
Zvyšování platu mladým pracovníkům. Rektor ČVUT J. Witzany se systematicky
snaží v obou funkčních obdobích o stabilizaci mladých pracovníků
zvyšováním platů mladým pracovníkům. Používá se zde několik nástrojů. Velmi pozitivní
jsou příplatky 1500 Kč měsíčně pracovníkům mladším než 35 let. Významnou
motivační pobídkou je také měsíční příspěvek 3500 Kč měsíčně úspěšným vědeckým
pracovníkům. Na druhé straně se na ČVUT i na fakultách nevyužívá soutěživost,
málo se využívají nepeněžní ocenění ve formě diplomu za práci jednotlivce,
kolektivu, zveřejnění na nástěnce rektorátu, v Pražské technice
a podobně.
Zvyšování
tarifních mezd bez navýšení objemu mzdových prostředků. Není pochyb o tom, že kvalitě školy
velmi pomůže, když nejlepší pracovníci včetně mladých budou výrazně dobře
zaplaceni. Vedení ČVUT ve spolupráci s odborovou organizací již v několika
letech po sobě prosadilo zvyšování základních mzdových tarifů. Strmější
zvyšování základního platu se mladých pracovníků a také spolupracovníkům na
provozních pozicích. Podpora těchto kategorií je též nutná, i když použitý
přístup má také nedostatky.
Problémem
tohoto řídicího zásahu je, že současně není zvýšen objem mzdových prostředků.
Zákonitým důsledkem je, že vedoucím kateder zbývá méně peněz na osobní
ohodnocení a odměny. Dochází k nivelizaci mezd, protože vedoucí kateder
mají méně prostoru k mzdové diferenciaci. Vedení ČVUT a děkani fakult mají
na tuto otázku ostře rozdílný názor. Při rozhodování o rozpočtu ČVUT na
jednáních AS ČVUT patřil tento bod mezi kontroverzní, a to přinejmenším
v letech 2002 a 2003. Rektor zde podporoval rozhodnutí argumentem,
zjednodušeně řečeno, děkani sice říkají, že na zvýšení základních mezd peníze
nemají, ale nakonec je někde ve svých rozpočtech najdou a platy pracovníků
nepoklesnou. Statisticky silným rektorovým argumentem také je, že úroveň platů
na ČVUT je vyšší, než je na českých univerzitách obvyklé.
Ano,
na ČVUT jsou katedry, které mohou a umějí z grantových zdrojů nebo hospodářské
činnosti posílit mzdový fond a mít vyšší platy oproti standardu českých
vysokých škol. Je to ostatně dobře vidět z kvantitativního rozboru
s rozlišením na úroveň kateder v příloze 9.1. Na druhou stranu zákonitě existují katedry, u nichž
nelze očekávat, že najdou dodatečné mzdové zdroje. Patří mezi ně katedry
matematiky, jazyků, tělesné výchovy, fyziky a podobně. Například vedoucí
katedry matematiky FEL ČVUT prof. RNDr. Marie Demlová, CSc. připravila
kvantitativní rozbor ukazující, jak ji plošné zvýšení základních mezd staví do
dlouhodobě neřešitelné situace v oblasti řízení lidských zdrojů (viz
příloha 9.3). Nezapomeňme, že jednou ze silných stránek ČVUT ve
srovnání s mnohými zahraničními univerzitami jsou solidní znalosti našich
absolventů v matematice, fyzice a základu všeobecně. Tyto znalosti jim
umožňují přizpůsobovat se v životě měnícím se podmínkám. Nebudou-li
vynikající učitelé na katedrách matematiky a fyziky, tuto srovnatelnou výhodu
ztratíme.
Nakonec
i vedoucí odborných kateder situaci vidí kriticky, např. prof. Ing. František
Vejražka, CSc. jako vedoucí katedry radioelektroniky FEL ČVUT v listopadu
2002 napsal: „Odměnění nejlepších kolektivů považuji za vhodné, třebaže si
myslím, že při rozhodování o tom, kdo bude odměněn, hraje často roli obliba,
spíše než výsledek. Zvýšení tarifů nepovažuji jako vedoucí katedry za dobré.
Musel jsem zploštit odměny, jejichž dynamiku jsem měl vysokou – 1:30 – panečku,
to byla pobídka pracovníků!“.
Chybějící tvůrčí
a koncepční administrativní pracovníci. Správní a administrativní činnosti mají dvojí
charakter. Vyžadují jak spolehlivé, rutinní výkony, tak i jedinečné postupy
vyžadující tvůrčí přístup. Na tvůrčí straně administrativy chybí kvalifikovaní
a dynamičtí pracovníci, kteří za příslušnou oblast odpovídají, iniciativně
hledají nové příležitosti, prosazují je u nadřízených, připravují předpisy
pro opakované úkony a řídí pracovníky, kteří je realizují. Pro přiblížení
citujeme z reakcí na koncepční dokument [2] dva názory zkušených funkcionářů školy a soudíme, že
se netýkají jen rektorátu.
Prof. Ing. František Vejražka,
CSc., vedoucí katedry radioelektroniky FEL ČVUT a prorektor ČVUT
22.11.2003 napsal: „Myslím, že administrativa rektorátu by neměla provádět
jen analýzy. Ta by měla tvořit, rozmýšlet, jak činnost školy zefektivnit,
hledat nápady pro zlepšení práce, vést styk s vnějším prostředím školy.
Myslím, že poměr mezi prorektorem a vedoucí odboru, příp. administrativní pracovnicí
by měl být něco jako poměr mezi primářem a staniční sestrou v nemocnici.
Administrativní aparát by měl zajišťovat provoz, mít nápady, jak ho zlepšit.
Vedoucí funkcionáři by měli s využitím tohoto základu operovat – navrhovat
strategická rozhodnutí, která bude aparát realizovat. Myslím, že taková spolupráce,
soudržnost a semknutost, odpovědnost za výsledek a iniciativa, je to hlavní, co
rektorátu v současné době velmi, velmi chybí.“.
Prof.
Ing. Miroslava Vrbová, CSc., ředitelka Ústav biomedicínského inženýrství a dřívější
prorektorka ČVUT 11.2.2003 napsala: „Na úrovni rektorátu by měla pracovat koncepční
skupina, která by koncepci nevymýšlela, ale formovala na základě poznatků
z jednání s vybranými skupinami lidí z ČVUT (např. skupina všech
profesorů (bez ohledu na fakulty), skupina vyučujících fyziku (bez ohledu na
fakulty), skupina všech vedoucích kateder apod.). Tak to také jiné školy
dělají“.
Chybějící systém
dalšího vzdělávání akademických pracovníků (zejména mladých). Univerzita by měla kromě již zavedeného
systému zvyšování kvalifikace (PhD, habilitační řízení, atd.) poskytnout i
možnost dalšího vzdělávání v pedagogice, psychologii, základů jiných
oborů, posilování teoretických základů, počítačové gramotnosti, řídicích dovedností,
cizích jazyků. U pracovníků zamýšlených na řídicí funkce by takové vzdělávání
(zejména pro posílení manažerských dovedností) mělo být naplánováno a
systematicky realizováno. Předpokladem pro vyšší řídicí funkce by měla být i
zkušenost ze zahraničí. Prof. Ing. G. Tomek, DrSc.z FEL ČVUT 26.8.2003 doplnil:
„Manažerem se nelze naučit jen absolvováním kurzu či
studijního oboru. K dobrému výkonu manažerské funkce je třeba zkušeností a
do určité míry citu a umění. Jediná cesta je získávat manažerské zkušenosti
postupným plněním řídících funkcí na různých úrovních managementu jak
v praxi tak ve škole či výzkumu. Význam zde má vedle klasických
manažerských funkcí vedení týmů, pracovních skupin apod. Výše zmíněné
pravidelné hodnocení pracovníků je opět jednoznačným zdrojem pro zhodnocení
manažerských schopností a předpokladů jednotlivců.“.
Povzbudivé
pracovní prostředí. Není
pochyb o tom, že na výkon i výsledek má velký vliv prostředí, v němž
pracovník či student pracuje. Prostředí zde chápeme jednak v širším smyslu
jako soubor vnějších vlivů (např. ztotožnění se s cíli a vizí organizace,
pocit sounáležitosti s pracovištěm, přesvědčení o tom, že pracuji
v dobře řízené jednotce, kde podíl zbytečné práce je nezbytně malý, panuje
důvěra ve vedoucí v hierarchii nad pracovníkem, příznivé mezilidské vztahy
na pracovišti, vstřícnost a laskavost aparátu univerzity) a jednak
v užším smyslu na úrovni základní řídicí jednotky (např. katedry či pracovní
skupiny). Myslíme zde například dostatek prostoru v pracovně či laboratoři
nebo estetičnost konkrétního pracoviště. ČVUT je velkou organizací a lokální
prostředí jsou zákonitě různá. Vliv konkrétních vedoucích na úroveň konkrétního
pracovního prostředí je nesporná.
Nevzpomínáme
si, že by pracovní prostředí bylo při řízení školy, fakult a kateder bráno
explicitně v úvahu. Lokální rozdíly mezi pracovišti fakult jsou veliké.
Upozorněme zde jen na dva problémy. Prvním je pozorování, že v počtu čtverečních
metrů na pracovníka/studenta jsou mezi fakultami i katedrami obrovské rozdíly.
Dislokace prostor mezi fakulty i katedry se nemění podle skutečných výkonů a
potřeb a přispívá ke strnulosti univerzity. Neexistuje zde účinný adaptační
mechanismus. Druhým pozorováním je, že některé prostory ČVUT jsou dlouhodobě
zanedbávány, jsou ošklivé a jsou využívány a přestavovány bez koncepce.
Dovolíme si jen jeden odstrašující příklad, a to dvůr areálu ČVUT na Karlově
náměstí ve správě Fakulty strojní, kde nejen první dojem nedělá naší univerzitě
čest.
Neexistující
kontrolní mechanismy ověřující výkon pracovníků (mimo výzkumný výkon, který se hodnotí jinde). Naše
škola potřebuje výrazně podporovat nadprůměrné pracovníky i studenty, a tím
podporovat zvyšování kvality a standardu celé školy. Toho nelze dosáhnout bez
posílení kontrolních mechanismů zdokonalování evaluačního procesu ve všech sférách
činnosti: pedagogické, výzkumné, správní i hospodářské. V pedagogice
se za základní kontrolní nástroj považuje studentská anketa. Soudíme, že anketa
je doplňkem k systému kontroly nejbližšími vedoucími, které by měly obsahovat
i hospitace, jež na ČVUT téměř odumřely. Metodiku kontroly je asi potřebné
vymyslet a její zavedení prosadit. Lze najít několik zkušených pracovníků a
pověřit je co nejnezávislejší kontrolou. Metodika by měla poskytnout
kvantitativní hodnocení napříč celého ČVUT, aby bylo možné srovnávat.
Odliv a příliv
mozků je jedním z
výrazných projevů společnosti založené na znalostech. Použijme formulaci z [1]: Odliv mozků z ČVUT nemusí mít pouze negativní
důsledky, naopak může působit pozitivně, pokud dochází k návratu vědců po
určité době zpět do vlasti. V současné době studuje v zahraničí asi 4
000 českých studentů, z nichž jen asi polovina uvažuje o návratu. Dá se
očekávat, že po vstupu ČR do EU tyto procesy ještě zesílí, a to jednak
z důvodů většího využití možností studovat v cizině, jednak
s otevřením lákavého světového trhu práce. Z hlediska rozvoje
lidských zdrojů ve vědě a výzkumu je to příležitost i ohrožení.
ČVUT
by mělo také usilovat, aby se stalo přijímajícím místem v rámci celosvětové
migrace za lepšími podmínkami. Příliv kvalifikovaných cizinců např. Ruska,
Ukrajiny, Indie, Číny apod. pomůže naší univerzitě k multikulturnosti. Měli bychom
si zvyknout, že ne každý člen akademické obce musí umět česky.
Potenciál
spolupráce s Akademií věd ČR zůstává na ČVUT málo využit. Ústavy akademie věd zůstaly důležitým centrem
akademického výzkumu. Kvalita výzkumu měřená publikacemi na mezinárodním fóru
v technických ústavech akademie je větší než na ČVUT.
Naše
univerzita je zdrojem mladých lidí, kterých se v Akademii věd někdy
nedostává. Bližší spolupráce ve výzkumné oblasti a výchově doktorandů je
v zájmu obou stran.
Je
rozumnější zvát do výuky mladé výzkumníky akademie a nabízet jim pedagogické
hodnosti než habilitovat docenty a jmenovat profesory zasloužilé, ale
neperspektivní pracovníky akademie na konci odborné kariéry. I tato oblast je
především investice do budoucna. ČVUT může hlubší spolupráce s Akademií
věd pomoci v naplňování vize stát se výzkumnou univerzitou. Ptají se
děkani vedoucích kateder, jak konkrétně spolupráci s akademií podporují a
jaké zde mají výsledky?
Rozumná data
týkající se věkové struktury v jednotlivých kategoriích akademických pracovníků
byla získána z výročních zpráv za r. 2000 až 2002. V dále uvedených
grafech (obr. 4.1) jsou data týkající se jak jednotlivých kategorií akademických
pracovníků odděleně, tak celé akademické obce. Z nich lze dospět
k následujícím závěrům:
a)
kategorie profesoři - za poslední 3 roky roste podíl profesorů ve
věkové kategorii do 49 let a klesá podíl v kategorii nad 60 let; o něco
lepší věkovou strukturu má v současné době (2002) pouze VŠB – TU Ostrava,
srovnatelná je u VŠChT;
b)
kategorie docenti - vývoj za poslední 3 roky je zcela neuspokojivý,
klesá počet docentů ve věkové kategorii do 50 let a roste podíl
v kategorii nad 60 let. U ostatních sledovaných VVŠ není tento trend
tak markantní, u VUT, ZČU a VŠChT došlo naopak ke zlepšení. Stávající věková
struktura ČVUT (2002) je horší než u ostatních sledovaných VVŠ.
c)
kategorie OA + A - zde lze zaznamenat mírné zlepšení, ve srovnání
s ostatními porovnávanými VVŠ (mimo VŠB-TU Ostrava) je však toto zlepšení
poměrně malé; stávající věková struktura vesměs horší než u ostatních
porovnávaných VVŠ.
d)
kategorie vědečtí pracovníci - zde nelze provést porovnání vzhledem
k nejednotné politice v zařazování pracovníků do této kategorie.
e)
akademičtí pracovníci celkem - lze konstatovat, že věková struktura
akademických pracovníků se za poslední 3 roky mírně zlepšila (nárůst
v olasti do 39 let), stejně je tomu však v podstatě i u VUT a UPar a
k podstatnému zlepšení věkové struktury došlo u ZČU a zejména u
VŠChT.
Pedagogické výkony vyjádřené počtem studentů na akademického pracovníka v letech 1998 až 2001 v ČR v podstatě stagnovaly (totéž platí o ČVUT) popř. u některých srovnatelných VVŠ mírně klesaly a u jiných naopak mírně stoupaly (viz obr. 4.2). Zdá se, že v této oblasti již bylo dosaženo ustáleného stavu a možné rezervy byly v podstatě vyčerpány.
Svědčí o tom i
další porovnání, kde tento parametr je u všech srovnávaných VVŠ technického
charakteru v podstatě stejný, přičemž mírně vyšší je pouze u těch, které
mají i fakulty humanitního charakteru. Tento fakt však nijak pozitivně
neovlivňuje výši té složky průměrné mzdy, která odpovídá dotaci na vzdělávací
činnost, spíše naopak (viz obr. 4.3a). Porovnání výše zmíněných parametrů
týkajících se ČVUT s průměrnými hodnotami VVŠ v ČR a s vybranými
VVŠ netechnického charakteru je na obr. 4.3b.
V grafech na
obr. 4.4 jsou v závorce uvedeny celkové průměrné mzdy - vše za r. 2001. Je
možno konstatovat, že z veřejných vysokých škol technického charakteru
mělo ČVUT v r. 2001 nejvyšší průměrné mzdy a totéž platí i při
srovnání s ostatními VVŠ s výjimkou VŠE. Z hlediska personální
politiky je však třeba si zde položit otázku, zda tato výše dostatečně pokrývá
jak rozdíl v životních nákladech v Praze a v ostatních sídlech
VVŠ technického charakteru, tak rozdíl v nabídce atraktivních pracovních
míst.
Zajímavé je též porovnání, jakými částmi se jednotlivé složky příjmů
VVŠ podílejí na celkové mzdě. Jedná se o 4 složky, složku odpovídající dotaci
na vzdělávací činnost (SR 333 bez VaV), složku odpovídající institucionálnímu
financování VaV, tj. dotaci na nespecifikovaný (nyní specifický) výzkum,
výzkumné záměry a výzkumná centra (SR 333 - VaV), složku odpovídající doplňkové
činnosti (DČ) a složku odpovídající ostatním zdrojům, např. tuzemským a
zahraničním grantům apod. - viz obr. 4.4. Zdá se, že poměrně vysoká průměrná
mzda na ČVUT ve srovnání s ostatními VVŠ technického charakteru částečně
souvisí s relativně vysokým podílem těch složek financování, jež přímo
nesouvisí se vzdělávací činností. Potřebné je však posílení podílu
z ostatních zdrojů, který je např. u VUT, UK a MU zhruba dvojnásobný.
V grafu na obr. 4.4 jsou mimo renomovaných univerzit (UK, MU) dále uvedeny
dva případy s netypickou strukturou financování - VŠE s nejvyšší
průměrnou mzdou v r. 2001 (přitom prakticky bez příjmů z VaV) a VFUB
(Veterninární a farmaceutická univerzita Brno) s nejnižšími příjmy pokrývanými
z dotace na vzdělávací činnost, ale s extrémně vysokou doplňkovou
činností.
Porovnání
průměrných mezd v jednotlivých kategoriích pracovníků v r. 2001 je
možné vyčíst z grafů na obr. 4.5. Poměr mezd v jednotlivých
sledovaných kategoriích pracovníků ČVUT v podstatě odpovídá jak
celostátnímu průměru, tak většině sledovaných VVŠ. Zde je výjimkou VŠChT
(prakticky stejná průměrná mzda akademických a ostatních pracovníků), což je
zřejmě dáno její jednooborovou orientací, přičemž je zde též zanedbatelný
rozdíl mezi kategoriemi docentů a profesorů. To však platí i pro VŠE.
Z hlediska personální politiky je zde možné konstatovat, že růst
kvalifikace je sice evidentně podpořen mzdovou politikou, což je jistě správné,
otázkou však zůstává, zda kvalifikační nárůst je dostatečně velký ve srovnání
s nárůstem, který odpovídá délce praxe (viz kap. 4.1, kategorie OA+A).
Vysoká škola |
Prof. |
Doc. |
Ostatní pedag. |
Celkem pedagogů |
Studentů (přep. počet) |
Studentů na pedagoga |
||||||
Západočeská univerzita v Plzni |
35,6 |
111,6 |
450,9 |
598,1 |
9653 |
16,14 |
||||||
Univerzita Karlova v Praze |
284,7 |
751,8 |
2024,9 |
3061,4 |
32132,2 |
10,50 |
||||||
Masarykova univerzita v Brně |
102,1 |
287,9 |
748,6 |
1138,6 |
15746,9 |
13,83 |
||||||
České vysoké učení technické |
105 |
395,4 |
791,6 |
1292 |
16901,7 |
13,08 |
||||||
Vysoké učení technické v Brně |
92,5 |
283,7 |
682,6 |
1058,8 |
14100,1 |
13,32 |
||||||
VŠB – Technická univerzita Ostr. |
64 |
154,2 |
518,7 |
736,9 |
13044,5 |
17,70 |
||||||
Univerzita Palackého v Olomouci |
63 |
184,2 |
639,1 |
886,3 |
10833,6 |
12,22 |
||||||
Vysoká škola ekonomická v Praze |
49,2 |
146,9 |
353,1 |
549,2 |
12516,3 |
22,79 |
||||||
Jihočeská univerzita v Č. Buděj. |
23,1 |
69,2 |
309,3 |
401,6 |
5173,8 |
12,88 |
||||||
Celkem výše uvedené školy |
819,2 |
2384,9 |
6518,8 |
9722,9 |
130102,1 |
13,38 |
||||||
Celkem všechny školy v ČR |
1074,5 |
3078,8 |
8661,2 |
12814,5 |
169885 |
13,26 |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Počty pedagogů a studentů na
vybraných vysokých školách v ČR v r. 1998 (k 31.10.) |
||||||||||||
Otázka, kterou si
často klademe zní, zda ČVUT je či není „research university“, tedy výzkumnou
univerzitou. Pravdou je, že neexistuje obecně uznávaný kvalitativní ukazatel,
který by na tuto otázku dával srozumitelnou a v akademické veřejnosti akceptovatelnou
odpověď. V našem snažení o srovnání
ČVUT s ostatními evropskými technickými školami jsme došli
k zajímavému zjištění. Pokud použijeme jako klasifikační příznak podíl
počtu absolventů doktorského studia ku počtu absolventů inženýrského studia,
dojdeme k zajímavému klasifikátoru, který roztřídí technické university do tří
skupin
1.
výzkumné
university 20%
- 40%
2.
na rozhraní
výzkumné a učící university 8% - 20%
3.
učící university 2% -
8%
Klasifikátor,
který bere v úvahu výstupy (absolventy) z procesů vzdělávání, má velmi dobrou
vypovídací hodnotu o akcentu procesu vzdělávání na učení nebo na bádání.
V následující tabulce jsou
uvedeny počty studentů a absolventů na vybraných evropských technických
universitách. Údaje jsou převzaty z publikace vysokých inženýrských škol
Biannual report 2002 CESAER - Conference of European Schools for Advanced
Engineering Education. Jednoduchý ukazatel podílu RT (Research or Teaching) =absolventi
PhD. studia : absolventi inženýrského studia je v posledním sloupci tabulky a
naznačuje ne příliš dobrou pozici ČVUT v tomto společenství. Prorektor ČVUT
prof. Ing. J. Macháček,DrSc si myslí, že„kritérium RT podle Cesaer je
zavádějící (viz Univerzita v Dublinu). Vhodnějším kritériem je např. počet
studentů PhD dělený celkovým počtem studentů. V tom případě je (byt s odstupem)
ČVUT na 6. místě v tabulce“.
Může vzniknout
otázka, zda podíl počtu absolventů doktorského studia ku počtu absolventů
inženýrského studia není ojedinělý nepříznivý jednotlivý údaj, který zkresluje
výkonnost ČVUT v čase delším, než je jeden rok. V následující tabulce uvádíme
stejný podíl absolventů PhD. studia a inženýrského studia v průběhu 13 let od
roku 1990. Tabulka je sestavena na základě údajů, které ČVUT každoročně předává
MŠMT ČR. Ukazuje se neradostná skutečnost, že na ČVUT vládne setrvalý stav s
průměrnou hodnotou příznaku RT 4,7 %. Nikdy v tomto období nedosáhl příznak RT
větší hodnoty než 6,6 %. Tento fakt
také znamená, že ČVUT není schopná podstatně měnit svůj vzdělávací stereotyp.
Rozdíl v počtech absolventů mezi dvěma uvedenými tabulkami je způsoben tím, že
druhá z tabulek uvádí absolventy bakalářského i magisterského studia. Je
přirozené, že přidáním absolventů bakalářského studia se uvedený poměr RT
zmenšuje směrem k učící universitě.
|
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
suma |
F1 CSc. |
28 |
38 |
12 |
21 |
21 |
8 |
5 |
1 |
1 |
2 |
2 |
0 |
0 |
139 |
PhD. |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
3 |
7 |
17 |
10 |
22 |
19 |
27 |
107 |
absolventi |
429 |
556 |
490 |
529 |
593 |
356 |
477 |
538 |
583 |
630 |
538 |
574 |
555 |
6848 |
F2 CSc. |
38 |
27 |
26 |
27 |
24 |
5 |
3 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
154 |
PhD. |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
6 |
4 |
11 |
12 |
23 |
18 |
19 |
24 |
119 |
absolventi |
720 |
541 |
608 |
564 |
588 |
342 |
321 |
292 |
382 |
360 |
376 |
410 |
331 |
5835 |
F3 CSc. |
47 |
20 |
21 |
41 |
38 |
4 |
9 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
184 |
PhD. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
15 |
12 |
14 |
40 |
39 |
24 |
39 |
188 |
absolventi |
651 |
681 |
636 |
612 |
640 |
191 |
407 |
661 |
838 |
405 |
419 |
535 |
563 |
7239 |
F4 CSc. |
12 |
14 |
12 |
6 |
10 |
5 |
2 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
63 |
PhD. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7 |
3 |
6 |
8 |
16 |
13 |
10 |
17 |
80 |
absolventi |
46 |
54 |
69 |
51 |
58 |
64 |
67 |
74 |
63 |
69 |
46 |
90 |
196 |
947 |
F5 CSc. |
0 |
1 |
6 |
3 |
8 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18 |
PhD. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
2 |
3 |
3 |
10 |
absolventi |
35 |
14 |
44 |
51 |
73 |
68 |
157 |
217 |
210 |
110 |
104 |
149 |
114 |
1346 |
F6 CSc. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
PhD. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
2 |
3 |
2 |
9 |
absolventi |
0 |
0 |
0 |
0 |
19 |
24 |
0 |
0 |
83 |
153 |
32 |
123 |
76 |
510 |
KU CSc. |
0 |
2 |
0 |
0 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 |
MU PhD. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
5 |
0 |
6 |
absolventi |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
64 |
42 |
50 |
35 |
191 |
celkem CSc. |
125 |
102 |
77 |
98 |
105 |
22 |
19 |
4 |
5 |
3 |
3 |
1 |
0 |
564 |
celkem PhD. |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
19 |
25 |
36 |
53 |
91 |
97 |
83 |
112 |
519 |
abs. celkem |
1881 |
1846 |
1847 |
1807 |
1971 |
1045 |
1429 |
1782 |
2159 |
1791 |
1557 |
1931 |
1870 |
22916 |
celkem |
125 |
102 |
77 |
98 |
108 |
41 |
44 |
40 |
58 |
94 |
100 |
84 |
112 |
1083 |
PhD/abs. |
6,6% |
5,5% |
4,2% |
5,4% |
5,5% |
3,9% |
3,1% |
2,2% |
2,7% |
5,2% |
6,4% |
4,4% |
6,0% |
4,7% |
V celkovém počtu akademických pracovníků a počtu
studentů na jednoho akademického pracovníka je ČVUT srovnatelnou školou se
všemi zmíněnými technickými vysokými školami v Evropě. V čem se však liší,
jsou nízké počty výzkumných a vývojových pracovníků, jichž je na ČVUT nepoměrně
méně než na školách uvedených v následující tabulce.
škola |
akad. |
výzkum |
všech |
PhD. |
MSc. |
abs. PhD. |
abs. MSc. |
rozpočet v EURO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ETH Zürich |
340 |
3 588 |
5 758 |
1 702 |
12 390 |
483 |
1 190 |
607 248 894 |
Imperial College |
1 127 |
1 597 |
5 717 |
1 420 |
10 125 |
471 |
1 206 |
497 298 106 |
TU Wien |
854 |
1 497 |
3 216 |
3 133 |
15 287 |
216 |
997 |
124 900 000 |
Významným znakem
špičkových evropských výzkumných universit je podstatně vyšší částka, se kterou
škola hospodaří. Stručně řečeno dobře organizovaný a výkonný výzkum přináší
technické univerzitě finanční prostředky a ve svém důsledku kvalitní personální
složení. Pro srovnaní ČVUT hospodařilo v roce 2002 s celkovou částkou cca 64
000 000 Euro. Vezmeme-li v úvahu nižší platy v ČR ve srovnání se
Švýcarskem, Británií, Rakouskem a naše nižší životní náklady a budeme-li je
respektovat hodnotou 50 %, potom ve financování jsme možná při optimistickém
pohledu srovnatelní s TU Wien, ale nestačíme na opravdu špičkové evropské
výzkumné univerzity.
Výzkumné univerzity dbají o kvalitu
výzkumné práce, která se odráží v publikacích, které mají vysoký impaktní faktor.
Příkladem důsledného hodnocení publikací z tohoto hlediska je TU Delft, na
které jsou pravidelně řazeny publikace jejich pracovníků v tabulkách, které
obsahují všechny relevantní časopisy se třemi kvalitativně rozdílnými
impaktními faktory
Uvedená
klasifikace publikaci TU Delft se podobá našemu CTU Research Activity Report,
který by mohl změnit pohled akademické obce ČVUT na kvalitu publikační činnosti
a ve svém důsledku naznačit cestu přibližování se k evropským výzkumným
univerzitám. Úplnou informaci o klasifikaci publikací TU Delft, která má 90
stran, lze nalézt na www stránkách TU Delft nebo je k dispozici ve formátu pdf
na serveru naší komise.
Při přípravě
analytické zprávy jsme se rozhodli, že děkany fakult ČVUT a ředitele některých
již usazených součástí oslovíme několika otázkami. Děkani, ředitelé a jimi
jmenovaní vedoucí kateder mají na ČVUT rozhodující vliv na řízení personální
práce. Navázáním dialogu jsme chtěli iniciovat aktivní spolupráci s děkany
a řediteli, kteří jsou pro personální práci na ČVUT klíčoví. Jejich odpovědi na
otázky mají ověřit, nakolik je otázka řízení lidských zdrojů ve středu jejich
pozornosti. Odpovědi děkanů a ředitelů může čtenář porovnat
s kvantitativními údaji na úroveň kateder. Záměrně zde toto porovnání
nebudeme hodnotit a ponecháme na čtenáři, ať si udělá názor.
Otázky byly položeny děkanům všech
šesti fakult ČVUT a ředitelům Výpočetního a informačního centra, Kloknerova
ústavu a Masarykova ústavu vyšších studií předsedou komise pro rozvoj a vědu AS
ČVUT V. Hlaváčem dopisem z 5.5.2003. Odpověď v elektronické podobě byla
žádána do 25.5.2003. Následuje devět položených otázek. Odpovědi jsou
v příloze 9.2.
1.
Na ČVUT se
nikdo systematicky neptá vedoucích všech úrovní na jejich přístup
a výsledky v personalistice. Nevyžaduje se, aby na klíčová místa
byli vychováváni noví pracovníci. Vedoucí nemusí mít psaný plán v oblasti
řízení lidských zdrojů.
Závěr: Zavést, kontrolovat a podle výsledků vedoucí oceňovat.
2.
ČVUT je
spíše učící než výzkumná univerzita. Růst školy a její žádaný posun směrem
k výzkumné univerzitě vyžaduje zvýšit nároky na kvalitu vědecké práce,
pěstování vědecké kultury, povzbuzování k inovacím a realizaci výzkumných
výsledků v praxi.
Závěr:
a.
Úkol
podporovat výzkum je důležitým úkolem pro vedoucí na všech úrovních. Při
hodnocení jejich práce by výsledky v této oblasti měly být považovány za
rozhodující.
b.
Mezi
studenty je potřebné vyhledávat talenty, zapojovat je do výzkumu. Ještě ostřeji
tento požadavek stojí u doktorandů a mladých zaměstnanců. Nejschopnější jedince
je nutné záhy povyšovat.
3.
Není
zaveden systém pravidelného hodnocení pracovníků. Na jiných univerzitách i ve velkých firmách
se obvykle hodnotí v ročním intervalu, což slouží jak pracovníkům, tak i vedoucím.
Závěr: Zavést.
4.
ČVUT
neřeší otázku konfliktu zájmu. Otázky duševního vlastnictví a jeho využívání jsou sice v dokumentech
školy zmiňovány, ale prakticky zůstávají nevyužívány. Škola duševní vlastnictví
nechrání a nepodniká s ním.
Závěr: Zavést rozumná pravidla pro ochranu duševního vlastnictví,
která nepodvážou iniciativu členů akademické obce. Lze uvažovat o prohlášení
pracovníka např. v souvislosti s ročním hodnocením.
5.
Nedostatečná
dynamika v personálních otázkách. ČVUT se jen pomalu přizpůsobuje měnícím vnějším
podmínkám. Pro rozvoj oborů je tradičně základní jednotkou katedra. Za rozvoj
oboru zodpovídá vedoucí katedry a také předsedové oborových rad doktorských oborů.
Tito funkcionáři se mění méně často, než by oborům prospělo.
Druhým
aspektem je strnulá struktura školy i fakult. Prostředí by mělo povzbuzovat
talentované, pracovité a iniciativní ke vzniku nových skupin a kateder.
Závěr: Zvýšit tlak na častější obměnu vedoucích kateder a
předsedů oborových rad. Podporovat vznik nových skupin v perspektivních
směrech rozvoje.
6.
Vedoucí jsou většinou lidé s akademickou
kariérou a obvykle nemají žádné manažerské vzdělání a někteří neovládají
„řemeslné“ řídicí dovednosti.
Závěr: Vymyslet a postupně zavést systém manažerské průpravy pro
vedoucí, a to hlavně pro příští řídící pracovníky.
7.
Na trh práce
nyní vstupují čerství absolventi univerzit z populačně silných ročníků narození
ve druhé polovině 70. let 20. století. Z demografické prognózy plyne, že v příštích
dvaceti letech se příznivá situace relativního dostatku lidských zdrojů
nebude opakovat.
Závěr: Nyní jsou k dispozici lidské zdroje pro omlazení ČVUT
a zlepšení personální situace. Širší výběr dává naději, že se podaří objevit
talenty – toho je třeba využít.
8.
Vedoucí kateder systematicky nesledují a
písemně nedokumentují, kteří špičkoví Češi nebo potenciálně dostupní
cizinci v jejich specializaci v cizině nebo na jiném pracovišti
v tuzemsku by přicházeli v úvahu pro posílení jejich týmu.
Dalším bohatým zdrojem mohou být studenti, kteří na ČVUT vystudovali a PhD či
v praxi v příslušném oboru získali mimo ČVUT jak v tuzemsku či
v cizině.
Závěr: Přimět vedoucí kateder, aby udržovali pravidelný kontakt
s výše uvedenými specialisty. Zavést, kontrolovat, včetně související
písemné dokumentace vedoucích.
9.
Na ČVUT ve srovnání s univerzitami, jimž se
toužíme vyrovnat, pracuje málo cizinců jako učitelé, výzkumníci a vedoucí
kateder.
Závěr: Otevřít ČVUT v náboru i konkurzech také zahraničním
pracovníkům s tím, že postačující je znalost anglického jazyka.
10. Vedení ČVUT a děkani mají ostře odlišné
názory na plošné zvyšování tarifních mezd.
Závěr: Věcně jednat a hledat shodu. Rozhodnutí podpořit písemnou
analýzou.
11. ČVUT jako instituce nemá málo peněz na zaplacení
nejlepších lidí. Podstatná je zde odvaha vedoucích ve mzdách diferencovat a
nejlepší dobře odměnit.
Závěr: Podporovat vysoké platy u nejlepších. Proto je potřebné
poskytnut větší prostor pro osobní iniciativu akademických pracovníků a
pokročit v řešení otázky konfliktu zájmů.
12. ČVUT nemá mezi českými univerzitami,
včetně technik, tak významné
postavení, jak si její pracovníci často nekriticky myslí. Dynamika růstu
Masarykovy univerzity v Brně, VUT v Brně i některých regionálních škol
je větší než u ČVUT.
Závěr: Je potřebné neodkládat řídicí zásahy podporující
kvalitativní růst ČVUT, a to především posilováním výzkumu a tvůrčí umělecké
práce (především u architektů).
[1]
Frýdová E., Kuchař P.: Národní politika
výzkumu a vývoje, podskupina Lidské zdroje, koncept připravovaného dokumentu
projednávaného v Radě vysokých škol, 17.4.2003, 7 s.
[3]
Aktualizace dlouhodobého záměru ČVUT pro rok 2003, Praha,
duben 2002.
[4]
Škvor Z. a kol: Kritéria hodnocení VVČ pro FEL ČVUT, únor 2002, http://web.cvut.cz/ctu/as/research/DokumJinych/KriteriaBodyVVC-FEL2002.xls.
[5]
WWW stránky
komise pro vědu a rozvoj akademického senátu ČVUT,
http://web.cvut.cz/ctu/as/research/index.htm
[7]
Dotazník, který na University of Surrey vyplňuje
pracovník při ročním hodnocení. 2000.
http://web.cvut.cz/ctu/as/research/DokumJinych/PersonalAssesment
24.11.2003 byla vznesena připomínka, že široké zveřejnění průměrných
údajů o platech Akademickým senátem je nepřípustné jak z hlediska
právního, tak i taktického. Komise pro rozvoj a vědu AS ČVUT na své schůzce
2.12.2003 připomínku projednala. Došla k závěru, že prorektor J. Macháček
požádá právní odd. ČVUT o právní názor a také požádá o názor vedení ČVUT na
tuto záležitost. Do té doby jsou kvantitativní údaje o katedrách, ze
z analytické zprávy ve verzi 2.1. vyjmuty. (připsal a realizoval V. Hlaváč,
2.12.2003).
Prof. Ing. Zdeněk
Bittnar 3.7.2003 napsal:
Ve které
z Vám podřízených kateder (ústavů, oddělení) je nejlepší stav
z personálního hlediska nejlepší a proč?
U jak velké části (v %) z celkového počtu Vám podřízených kateder
(ústavů, oddělení) považujete stav z personálního hlediska za uspokojivý a
u jak velké části zcela neuspokojivý?
Jaký největší klad vidíte v oblasti řízení lidských zdrojů na Vámi
řízené fakultě (součásti)?
Jaký největší problém máte v oblasti řízení lidských zdrojů na Vámi
řízené fakultě (součásti)?
Jak se Vám největší problém daří odstraňovat?
Co Vám brání v tom, abyste největší problém v personálních
otázkách mohl (mohla) odstraňovat razantněji?
Nedostatek mobility pracovníků je neduhem českého hospodářství i českých
vysokých škol. Žádoucí je přijímat pracovníky vzdělané mimo naši univerzitu
a pracovníky, kteří získali zkušenosti v cizině. Jak konkrétně
podporujete mobilitu pracovníků Vy?
Můžete uvést tři nejlepší případy z hlediska mobility za poslední dva
roky, kdy se na Vaší fakultě (součásti) podařilo přijmout a udržet pracovníka
se zkušenostmi mimo školu?
Vaše další sdělení (zde, prosím, uveďte další okolnosti týkající se
problematiky lidských zdrojů):
Prof. Ing. Petr
Zuna, CSc. 15.5.2003 napsal:
Prof. Ing.
Vladimír Kučera, DrSc. 30.5.2003 napsal:
1. Na katedře
kybernetiky díky vyvážené síle pedagogiky a výzkumu a díky dobré věkové
struktuře.
2. Za uspokojivý lze
považovat stav na 14 katedrách z 18 (tedy 78%), na zbývajících čtyřech
uspokojivý není.
3.
Prudký
nárůst počtu mladých pracovníků, kteří jsou financováni převážně z velkých
projektů. Dále snižující se průměrný věk profesorů.
4. Největší slabinou je
chybějící střední generace, která školu opustila na začátku devadesátých let.
Pracovníci středního věku jsou ještě dynamičtí a přitom již zkušení.
5. Postupným
získáváním pracovníků z Akademie věd nebo z průmyslu. Proces je však
velmi zdlouhavý.
6. Chybí
zejména finanční prostředky.
7. Dbám
o využívání tvůrčího volna, které umožňuje zákon o vysokých školách. Podporuji
mobilitu studentů.
8. Projekt
„Centrum aplikované kybernetiky“ přivedl 30 pracovníků ve věku do 30 let a
několik pracovníků z Akademie věd. Za zmínku stojí zvyšující se počet
rodilých mluvčí pro výuku cizích jazyků. Z jednotlivých pracovníků uvádím:
(Pozn. V. Hlaváč: Zde byla čtyři jména, která prof. Kučera považuje za
důvěrná, a proto byla vymazána).
9.
Mobilita mi
není cizí, i já jsem přešel na školu ve zralém věku.
Neodpověděl.
Prof. Ing. Josef
Jíra, CSc. 26.6.2003 odpověděl:
Odpovídat na
jednotlivé otázky by vyžadovalo provést na jednotlivých pracovištích (katedrách)
obsáhlejší průzkum . Proto uvádím pouze obecné informace a pohledy na problematiku.
Ukazuje se, že nejlépe se získávají do pracovního poměru a to na hlavní
prac. pom. na plný pracovní úvazek akademičtí pracovníci na katedry
s širokým spektrem obhospodařované odborné problematiky a výuky, jako je
např. katedra aplikované matematiky, která oslovuje ve výuce všechny studenty
prvních dvou roků studia. Pracovníci této odborné kategorie (matematika, fyzika
atd.) mají také na trhu práce menší výběr, menší možnost uplatnění (chtějí-li
zůstat „věrni“ oboru) a proto není tak velký problém v jejich získávání.
Pracoviště s úzkým okruhem odborného zaměření (např. mechanika, letecký
provoz, železniční doprava, silniční doprava atd. ) které oslovují ve výuce menší počet studentů již specializovaného
odborného zaměření studia, v mnoha případech mají na trhu práce velký
výběr možností uplatnění v oboru nehledě na to, že v některých
konkrétních případech jejich pracovní zařazení pro rozsah výuky a další práce
na úseku vědy a výzkumu není potřebný v takovém rozsahu, aby odůvodňoval
plný pracovní úvazek. Právě tyto části výuky, a vědy a výzkumu se řeší na naší
fakultě externí spoluprací odborníků „ z venku“ což je pro všechny oblasti
činnosti fakulty (výuka, věda a výzkum) velkým přínosem. Zůstává však faktem,
že tito lidé mající hlavní pracovní poměr mimo fakultu se obtížně shánějí
z toho důvodu, že ve své mateřské organizaci jsou plně pracovně vytíženi a
také tak finančně ohodnoceni a na vedlejší aktivity typu výuky na fakultě jim
nezbývá čas nebo i síly. Nedaří se získávat pracovníky vzdělané mimo universitu
(ČVUT) a pracovníky, kteří získali již zkušenosti v cizině. Tito
pracovníci samozřejmě hledají uplatnění jinde, kde mohou dosáhnout velké příjmy
i řekněme funkční posty ve vedení
podniků (na vysoké škole je jeden děkan, jeden vedoucí katedry atd.). Přes to
považuji v této části stav na
fakultě za uspokojivý.
Samostatnou kapitolou která brání získávání pracovníků na místa
akademických pracovníků fakulty je otázka mzdová. I když se ČVUT snaží o každoroční
navýšení mezd, i když se projevuje
snaha navýšit mzdy zejména mladým pracovníkům do 35 let, je řada organizací
mimo vysoké školství, která může nabídnout neporovnatelně vyšší mzdy a další
výhody, kterými odbornou veřejnost
osloví a odborníky si udrží. A zejména
mladí lidé, kteří hodlají založit rodinu, koupit si byt, vyjet do ciziny atd.
potřebují v určitém věku peníze a i když by je třeba práce na vysoké škole
zajímala, dávají přednost nejdříve výdělku a svému finančnímu a materiálnímu
zabezpečení a pak teprve odbornému uplatnění za menší výdělky. Fakultě pak
zbývá pouze jeden stimul, a to dobré „zacházení“, přátelské vztahy na
pracovišti, zajímavé odborné zapojení do grantů, projektů a samostatné odborné
doplňkové činnosti, kde mohou v rámci seberealizace uplatnit své znalosti,
vědomosti i nové tvůrčí iniciativy. Jiné stimuly již nezbývají.
Nejen vedení fakulty, ale i širší grémium děkana se zabývá nastíněnými otázkami
a stále projevuje snahy o zlepšení personální situace na fakultě.
Doc. Ing. Lubomír
Ohera, CSc. 19.5.2003 napsal:
1.
Výpočetní a
informační centrum není pro potřeby analytické zprávy o personalistice vhodným
objektem zkoumání. V současné době má VIC (kromě ekonomického oddělení)
pouze 3 odborná oddělení, každé se svými specifickými úspěchy i problémy
v oblasti lidských zdrojů. Rozhodnutí, že jedno z těchto oddělení je
z personálního hlediska nejlepší, bych neuměl objektivně zdůvodnit.
2.
I když stav
z personálního hlediska není v žádném oddělení VIC vynikající,
považuji přesto stav ve všech odděleních (tj. ve 100 procentech případů) za uspokojivý.
3.
V posledních
několika letech se konečně podařilo zvrátit proces stárnutí našeho pracoviště a
průměrný věk pracovníků v hlavním pracovním poměru se snižuje:
Rok |
Průměrný věk |
2000 |
47,3 |
2001 |
46,8 |
2002 |
45,8 |
2003 |
45,1 |
4.
VIC je
součástí ČVUT, ale nemá výhody akademického pracoviště. Při striktním výkladu
ustanovení § 70 zákona č. 111/98 Sb., o vysokých školách (jak je tradován na
naší vysoké škole) není žádný z pracovníků VIC akademickým pracovníkem.
Pracovníci VIC mají tudíž dovolenou ve výši 5 týdnů, jsou odměňováni podle
tabulky mzdových tarifů pro neakademické pracovníky a nepožívají ten stupeň
volnosti k tvůrčí práci, který mají pracovníci na fakultách. Jejich pracovní
náplň se příliš neliší od náplní práce pracovníků jejich profesí v jiných
organizacích, ať již jde o komerční organizace či státní nebo veřejnou správu.
V získávání nových pracovníků je proto VIC neschopné konkurence, a tomu také odpovídají
výsledky všech dosavadních náborových akcí v posledních letech. Na široce
publikované nabídky na volná místa se po zjištění platových možností hlásí
minimální počet zájemců a většina z nich nemá pro práci na našem
pracovišti požadovanou kvalifikaci.
5.
V situaci
VIC jsou jediné dvě možnosti jak zvýšit atraktivnost pracoviště pro nové
pracovníky: nabídnout zajímavou tvůrčí práci, nebo nabídnout přiměřené platové
podmínky. Po dvou významných administrativních rozhodnutích vedení ČVUT,
realizovaných po roce 1989, tj. po převedení všech pracovníků zabývajících se
resortními informačními systémy (dle tehdejší terminologie označovanými jako
ASŘ) a všech pracovníků zabývajících se na celoresortní úrovni osobními počítači
do nynějšího Ústavu pro informace ve vzdělávání (jednalo se o téměř 40
pracovníků) a po převedení téměř všech pracovníků zabývajících se počítačovými
sítěmi do zájmového sdružení právnických osob CESNET (jednalo se o téměř 30
pracovníků), se na VIC v rámci ČVUT pohlíží jako na servisní pracoviště,
jehož financování je z převážné části odvozeno od rozsahu služeb, které
pro ČVUT vykonává a zajišťuje. Veškeré činnosti přesahující naší vysokou školu,
spolu s poměrně bohatou mezinárodní spoluprací, byly důsledně vymýceny a
s nimi také perspektivní a zajímavé možnosti, které by mohly přilákat nové
pracovníky. Nepodařilo se ani udržet výzkumný záměr Náročné numerické
výpočty a paralelní programování, jehož financování bylo Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy ze zcela průhledných důvodů zrušeno v roce
2001.
6.
Zajímavé
výzkumné činnosti, spojené s dodatečnými finančními prostředky, musí naše
pracoviště hledat přednostně mimo ČVUT. Nedá se říci, že by VIC bylo
v tomto ohledu mimořádně úspěšné, podíl finančních prostředků získaných ze
zdrojů ležících mimo ČVUT kolísá, ale přesto je velmi významným faktorem, který
pozitivně ovlivňuje aktivní personální politiku našeho pracoviště.
7.
Představa
analytického týmu, že nedostatek mobility pracovníků je neduhem … českých
vysokých škol, by si zasloužila větší diskusi, než umožňuje prostor této
ankety. Pro katedru nebo ústav může být zajímavé a podnětné přijmout vysoce
kvalifikované pracovníky jiných profesí, kteří obohatí svým vzděláním,
zkušenostmi a názory stávající výzkumné týmy, pracovníky, kteří setrvají dva
tři roky a přejdou na další pracoviště, kde mohou být (a velmi často opravdu
budou) pro toto pracoviště opět přínosem. Pro pracoviště převážně servisního
charakteru je základním rozhodovacím kritériem pro přijímání nového pracovníka
jeho schopnost zapojit se co nejdříve do samostatného řešení dílčí problematiky a nejdůležitější součástí personální
politiky je vytváření podmínek pro to, aby dobří pracovníci setrvali na
pracovišti a neodcházeli do jiných zaměstnání. Složení vysokoškoláků VIC
(uvažujeme pouze pracovníky v hlavním pracovním poměru) je pestré a pro
pracoviště ČVUT jistě nestandardní: necelých 50 procent tvoří absolventi ČVUT,
více než 30 procent absolventi Univerzity Karlovy a zbývajících 20 procent absolventi
dalších vysokých škol, zejména Vysoké školy ekonomické.
8.
Každoročně
odchází z VIC několik pracovníků a na jejich místa nastupují noví. Každý
pracovník, s nímž se naše pracoviště nemusí rozejít v průběhu
zkušební doby 3 měsíců, je pro naše pracoviště přínosem, a mohl by tedy být uveden
jako dobrý příklad personální politiky z hlediska mobility pracovníků.
ČVUT
se musí naučit pohybovat se na trhu práce a vytvářet předpoklady pro to, aby na
tomto trhu bylo úspěšné. Na vysoké škole budou vždy pracovníci, pro které je
věda a výzkum (a vůbec zkoumání něčeho nového) z hlediska jejich osobních
priorit tím nejdůležitějším a které nebude příliš (nebo vůbec) zajímat výše jejich
příjmů. Na vysoké škole budou také vždy pracovníci, kteří by se při svém
pracovním výkonu a zaměření jinde uživili jen při zásadní změně profese. Převážná
většina pracovníků má však zcela jiné životní priority: hledá sice takovou
práci, která umožňuje vhodně se realizovat, která je vykonávána
v příjemném pracovním prostředí, ale především takovou, která je
přiměřeným způsobem materiálně a zejména finančně oceněna. Správná personální
politika musí být zaměřena především na tuto rozhodující většinu pracovníků a
musí být realizována na všech stupních řízení, na katedrách, ústavech a
odděleních, na fakultách a ostatních součástí školy a z celoškolského
pohledu i na rektorátě. Bylo by proto vhodné požádat o odpověď na vhodně
modifikované otázky této ankety také vedení školy (raději bych byl adresnější,
ale personálního ředitele naše organizace nemá). Hledáme-li rezervy
v oblasti personální politiky, pak naděje najít je na celoškolské úrovni
by byla docela slušná.
Doc. Ing. T.
Klečka, CSc. 22.5.2003 napsal:
o Oddělení spolehlivosti (OS) – v oblasti zahraničních grantů, velmi
pozitivně lze zejména hodnotit přínos pro začlenění ČR do EU v oblasti
normotvorné činnosti, a to zastupováním ČR v komisích CEN.
o Experimentální oddělení (EXPO) - toto oddělení je základním pilířem
experimentální činnosti KÚ. Zabezpečuje experimentální činnost jak pro ostatní
odborná oddělení KÚ, tak i v některých případech pro fakultu stavební,
případně pro další pracoviště ČVUT. EXPO má též významné přínosy v oblasti
doplňkové činnosti.
U obou těchto odděleních lze též pozitivně hodnotit věkovou strukturu
odborných pracovníků, neboť v těchto odděleních jsou jak starší zkušení
pracovníci, tak i pracovníci střední a mladší generace.
Doc. Ing. Jan
Petr, DrSc. 26.5.2003 napsal:
1.
Na katedře
managementu: jsou to relativně mladí lidé, vysoce motivovaní prací na manažerských
programech v úzké spolupráci se zahraničními, hlavně britskými kolegy.Pozitivně
působí i jejich takřka denní kontakt se „studenty“ – většinou úspěšnými manažery
a podnikateli.
2.
Jsme malý ústav
– spíše velká katedra. Mohu říci, že z hlediska personálního je nyní stav
velmi dobrý.
3.
Vysokou
motivaci lidí pro to, co dělají. Naše
pedagogická činnost je trochu atypická, většina lidí se podílí na vývoji nových
programů, jsou mladí, samozřejmostí je schopnost pracovat v angličtině.
Programy jsou poměrně úspěšné – což je další motivací.
4.
Chtěl bych
jmenovat i do vyšších funkcí mladé a schopné lidi, které na ústavu máme. Nejsou
však dosud ozdobeni akademickými tituly. Až budou, bude pozdě. Když přijmu lidi
s těmito atributy z venku, obvykle to znamená zanést do ústavu
„konzervativní“ (mírně řečeno) zvyklosti, které budou brzdou.
5.
Většina
„mladých“, tj. našich klíčových lidí studuje: PhD., apod.
6.
To půjde
těžko: muselo by panovat ovzduší, že člověk na universitě může být dobrý, i
když není ověšen tituly – v anglosaských zemích to tak trochu je.
7.
Tento
problém u nás není výrazný. Jednak naši kmenoví zaměstnanci vzhledem
k úzké spolupráci především s Anglií, velmi často pobývají „venku“,
školí se tam nebo i krátkodobě pracují. Stejně tak je pořád hodně cizinců u
nás. Akademický sbor MÚ tvoří z větší části externisté, lidé ze
zahraničních firem, z konzultantských a jiných pracovišť. Členy sboru jsou
i cizinci. Pro ně je už základním pracoviště Evropa se všemi dopady.
8.
Viz bod 7.
9.
Při vší
skromnosti, řízení lidských zdrojů je součástí našeho řemesla, kterým se živíme,
takže trochu víme, jak na to. Chci zdůraznit, že co do LZ nemáme zásadní
problémy způsobené finančním odměňováním lidí.
S přáním
úspěchu ve snaze pohnout zeměkoulí.
Materiál
k finanční situaci katedry matematiky FEL po zvýšení tarifní tabulky ke
dni 17. dubna 2003
Každoroční
zvyšování tarifů bez navýšení mzdových prostředků vede na katedře matematiky
FEL již nejen k nivelizaci platů, ale k neúměrné pedagogické zátěži
učitelů. Toto konstatování je možné doložit následujícím výpočtem:
Jedná se o
modelový případ odborného asistenta s vědeckou hodností CSc. nebo
PhD., který je
v osmém platovém stupni a věnuje se pouze vedení cvičení v základní
etapě studia. Tarifní plat činí 17
820,- Kč. Tedy roční plat (s nulovým osobním ohodnocením, žádnými odměnami a
bez započítání náhrad mezd za dovolenou)
činí 13 x 17 820 = 231 660,-
Kč.
Vzhledem
k ceně pedagogických výkonů na FEL v roce 2003, představuje tato
částka kromě vyzkoušení 300 studentů (každý semestr se jedná o 150 studentů)
ještě 22,3 hodiny vedení cvičení
týdně.
Takováto
pedagogická zátěž je neúměrně vysoká pro pedagogického pracovníka vysoké školy.
Jakékoli osobní ohodnocení pracovníka by ještě dále zvýšilo již takto neúnosnou
pedagogickou zátěž.
Řešením je buď
nezvyšování tarifních platů nebo současně se zvýšením tarifů zvýšit objemy
mzdových prostředků.
Prof. RNDr. Marie
Demlová, CSc., vedoucí katedry matematiky FEL ČVUT
2. července 2003
demlova@math.feld.cvut.cz