Složení komise:
vedoucí - Doc. PhDr. Jiří Semrád, CSc.
členové:
PhDr. Jana Šafránková,
CSc.
+ Prof. Ing. Adolf Patera,
DrSc.
PhDr. J.Pstružinová, CSc.
Ing. Martin Hawelka
Ing. David Bárta
Ing. Roman Kreim
Praha, 10. března 2004
3 |
|
2. Shrnutí sociologického průzkumu uplatnění absolventů ČVUT na trhu práce z roku 2003 ………………………............................................................... |
5 |
2.1. Úvod .........................……...…………………………………………………...... |
5 |
5 |
|
2.3. Hodnocení výuky na ČVUT z pohledu praxe ...………………………..……..... |
7 |
7 |
|
8 |
|
10 |
|
10 |
|
10 |
|
3.3. Úloha školy v rozvíjení kritického myšlení ...........................…..……………..... |
11 |
3.4. Pohled studentů do budoucna ..................................……..…………………........ |
11 |
3.5. Závěry .............................................................……...…..……………………...... |
12 |
4. Výsledky Zprávy o nezaměstnanosti absolventů VŠ (NÚOV) …....................... |
13 |
16 |
|
6. Výsledné návrhy ..................................................................................................... |
18 |
7. Literatura ….........................................…………………………………………... |
20 |
8. Přílohy ..............................................................................................................…... |
20 |
-
Výběr důležitých informací z průzkumu Uplatnění absolventů ČVUT
-
Názory studentů ČVUT na studium a na některé další otázky s ním
související
- Názory studentů 1. ročníků ČVUT na motivaci ke studiu
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Úvod
Vytvoření zpětné vazby mezi vysokou školou a jejími absolventy patří mezi základní předpoklady účinného řízení pedagogického procesu na škole. Poznatky o uplatnění absolventů na trhu práce, o jejich úspěšnosti či neúspěšnosti při výkonu různých funkcí, o jejich zpětném pohledu na podmínky studia se stávají téměř nezastupitelnými a nenahraditelnými prostředky v autoevaluaci vysoké školy. Promítají se do korekce a koncepce další strategie, perspektiv celkového zaměření pedagogické i vědeckovýzkumné práce na vysoké škole.
Názory a postřehy absolventů i jejich představených jsou významnými a velmi cennými informacemi pro efektivní inovaci systému teoretické a praktické přípravy na škole. Proto i jedna z analytických studií, které připravila v roce 2003 komise AS ČVUT - KRAV je věnována problematice absolventů.
Subkomise, která pracovala ve složení: Doc. Jiří Semrád, + Prof.
Adolf Patera, Dr. Pstružinová, PhDr. Jana Šafránková, Ing. David Bárta, Ing.
Martin Hawelka, Ing. Roman Kreim, připravila informaci, která je syntézou
materiálů získaných analýzou odborné literatury, studie Národního ústavu
odborného vzdělávání a tří výzkumů provedených na ČVUT.
Z diskusí komise o zadaném tématu uplatnění absolventů ČVUT v Praze se vykrystalizovaly tři základní pohledy na tuto problematiku:
Výsledky průzkumů nám dávají informace o uplatnění absolventů jednotlivých fakult ČVUT na trhu práce a současně informace o jejich názorech na hodnocení vysokoškolské přípravy na základě zkušeností získaných v praxi. Z hlediska dalšího vývoje vzdělávání jsou důležité nejen jako zpětná vazba, ale i jako konkretizace současných požadavků trhu práce v ČR.
Výsledky průzkumů studentů ukazují na současné trendy v požadavcích studentů a jejich názory na výuku.
Informace z odborné literatury jsou většinou dalším zpracováním statistických dat a kvantitativně orientovaných empirických šetření.
Všechny uvedené zdroje mohou přispět k rozhodování o dalším vývoji vzdělávání na ČVUT, ale jsou jen vstupem do možné diskuse a základním informačním podkladem. Pro podrobnou analýzu by bylo vhodné využít znalostí a zkušeností současných i minulých představitelů celého ČVUT a celé akademické obce (lze využít možnosti průzkumů, rozhovorů apod.)
Z tohoto pohledu vám předkládáme následující informace:
Informace z průzkumu absolventů a studentů popisují jejich uplatnění na trhu práce, např. jaký typ práce po absolvování fakult preferují, kolik z nich v budoucnosti je vedoucími pracovníky nebo pracuje samostatně, v jakých podnicích se především uplatňují apod. Velmi důležitá je zpětná vazba na výuku, hodnocení přínosu absolvovaných předmětů pro praxi a současně zjištění znalostí a dovedností potřebných pro uplatnění, které ve výuce postrádali. Z toho vyplývá, že snahou autorů bylo zachytit problematiku interdisciplinárně s důrazem na sociologicko pedagogicko psychologickou stránku.
Analýza odborné literatury sledované problematiky totiž ukazuje, že výzkum absolventů vysokých škol v ČR má rozdílnou úroveň. Většina výzkumů je zaměřena především na sledování toho, jak a v kterých profesích nalézají absolventi příslušné vysoké školy uplatnění.[1]
V metodologii výzkumů převládá sociologický přístup, který je cenným zdrojem informací především při rozhodování o strategických a některých koncepčních otázkách. K naplňování evaluačních programů přispívají však takto pojímané výzkumy jen dílčím způsobem, protože obvykle nezachycují dynamiku vzdělávacího procesu a nezaznamenávají jak vnímají průběh procesu studenti, s jakými problémy se potýkají, co od studia očekávají a pod.
Zejména v západních zemích mají proto výzkumy absolventů na tamějších univerzitách převážně interdisciplinární ráz a jsou pojímány jako nedílná součást široce pojatých evaluačních programů. Tyto programy v sobě zahrnují získávání hodnotících soudů absolventů, ale i studentů v průběhu studia a ihned po jeho ukončení. Udržovat kontakt zejména se svými úspěšnými absolventy pokládá například většina univerzit ve Velké Británii, ale i v Německu a Francii za prestižní záležitost.
Na některých vysokých školách v ČR získali dobrou zkušenost s tzv. postpromočním průzkumem mezi čerstvými absolventy. Předností tohoto výzkumu je interdisciplinárnost přístupu a návratnost postpromočních dotazníků je velmi vysoká. Není asi náhodou, že k jeho uplatnění dochází zejména na těch školách, jejichž absolventi nalézají své uplatnění relativně lépe, nežli je tomu v jiných oborech.
2. Shrnutí sociologického
průzkumu uplatnění absolventů ČVUT na trhu práce z roku 2003
PhDr. Jana Šafránková, CSc.
2.1. Úvod
Uplatnění absolventů ČVUT je v současné
době stále ovlivňováno ještě probíhající transformací společnosti. Tržní
prostředí vyžaduje od absolventů větší adaptabilitu na trhu práce a s tím
je spojeno i jejich další rozhodování, které souvisí s pracovním
uplatněním v absolvovaném oboru nebo mimo absolvovaný studijní směr.
Každou vysokou školu a její vedení zajímá,
v jakých organizacích, podnicích nebo firmách a na jakých pracovních
místech se jejich absolventi uplatňují, jestli pracují v oboru, který
vystudovali a do jaké míry využívají svých znalostí získaných na vysoké škole.
Z hlediska zpětné vazby jsou pro fakulty důležité informace týkající se
okruhu poznatků, které absolventi fakult v praxi citelně postrádají a
které by jim, respektive stávajícím studentům, měla škola poskytnout. Tento
problém se týká spojení teoretických a praktických, respektive relativně rychle
v praxi využitelných poznatků, které vysoká škola může a má studentům
poskytnout v rámci výuky.
Základem této trvalé diskuse mezi
vysokoškolskými učiteli, praxí a studenty je otázka místa a úlohy vysoké školy
v systému vzdělávání. Cílem vysokoškolského studia v současné době je
absolvent se širokým odborným profilem. Skutečným odborníkem se nestává ihned
po ukončení studia, ale až když si skutečně osvojí metody práce svého oboru
v praxi.
Cílem sociologického průzkumu v roce
2003 bylo získat informace o uplatnění absolventů všech fakult ČVUT na trhu
práce, o jejich pracovním postavení, kariéře,úspěšnosti apod.
Současně bylo důležité zjistit jejich názory
na využití znalostí z vysoké školy v praxi, stejně jako doplnit i
názory na chybějící nebo nedostatečně získané znalosti.
Výsledky průzkumu dávají odpovědi na následující otázky:
·
Možnosti
uplatnění absolventů ČVUT
·
Adaptabilita
absolventů
·
Práce
v oboru i mimo absolvovaný obor
·
Využívání
získaných znalostí z vysoké školy
·
Nedostatečné
znalosti, které je nutné doplňovat mimo vysokou školu
·
Informace ke
koncepci studia na ČVUT – v návaznosti na profesní profil absolventa ČVUT
2.2. Postavení absolventů
ČVUT na trhu práce
Zaměstnání
Tři čtvrtiny absolventů jsou zaměstnanci -
72% (současně podniká 7%, tj. celkem 79%), a necelá jedna pětina podniká -11%
(současně je zaměstnáno 7%, tj. celkem 18%).
Mimo pracovní poměr je v současné době
7% dotázaných (na mateřské dovolené 6% a v základní vojenské službě - 1%).
Nezaměstnaní jsou 3 respondenti, ale určité období
nezaměstnanosti uvádí celkem 21% respondentů.
Z hlediska velikosti podniku třetina
respondentů - 32%, pracuje v malé firmě do 25 zaměstnanců. Ve firmách
střední velikosti pracují dvě pětiny a ve velkých podnicích necelá třetina
dotázaných. Ve firmě od 26 do 100 zaměstnanců pracuje 19 %, od 100 do 500 - 21
%, od 500 do 1000 zaměstnanců 7% a ve velkých podnicích nad tisíc zaměstnanců
21%.
V podnicích podle vlastnictví třetina
absolventů - 31% působí v české soukromé firmě, další třetina respondentů
v zahraniční firmě nebo v podniku se zahraniční účastí, vlastní firmu
má desetina respondentů a v zahraničí pracuje také desetina dotázaných.
V místě bydliště jsou zaměstnány dvě třetiny respondentů a denně dojíždí
28%.
Charakteristiky
související s vykonávanou prací
Absolventi vykonávají velmi rozmanité druhy
práce. Nejvíce vykonávají práci organizační a řídící (jedna pětina dotázaných)
a projekční práce (jedna pětina respondentů).
Řídící funkci vykonává 36 % dotázaných.
Více jak dvě třetiny absolventů ČVUT pracují
ve stejném oboru nebo příbuzném oboru, který vystudovali. 27% respondentů
uvádí, že jejich kvalifikace dosažená studiem, odpovídá vykonávané práci,
převážně odpovídá u 41%, tzn. že více jak dvě třetiny pracují ve stejném nebo
příbuzném oboru.
Z hlediska jednotlivých aspektů
charakteru práce absolventi nejvíce zdůrazňují samostatnost své práce ze 75%,
dále vysokou míru odpovědnosti ze 66%.
Nejvíce se absolventům splnily představy o
možnosti tvůrčí práce, nejméně představy o možnostech pracovního postupu,
zvyšování platu a v možnostech zvyšování kvalifikace.
Charakteristika
pracovní pozice absolventa
Zlepšení své pracovní pozice uvádí ve stejné
organizaci 46% dotázaných a po změně organizace 56%.
Dvě pětiny absolventů od ukončení vysoké
školy změnily zaměstnavatele, z nich polovina jednou, jedna čtvrtina
dvakrát a jedna pětina vícekrát. Pro 14% absolventů byly hlavním důvodem
odchodu k jinému zaměstnavateli organizační změny ve firmě. Mimo
organizační změny jako hlavní důvod uvedlo dalších 22% důvod vyššího výdělku,
22% nedostatek perspektiv ve firmě.
Změna zaměstnání znamenala u 9% odchod
z vystudovaného oboru na fakultě.
Určité období nezaměstnanosti uvádí celkem
21% respondentů.
V současném zaměstnání je spokojeno 84%
respondentů. Jsou spokojeni s používáním moderního technického vybavení.
Více nespokojeni jsou s možnostmi pracovního postupu.
Kvalifikaci si doplňovaly po ukončení studia
tři čtvrtiny dotázaných. Nejvíce jak polovina v podnikových kurzech.
Rekvalifikací prošlo minimum 0,6% respondentů.
Pracovní příležitosti
Při hledání pracovního místa nejvíce absolventi kontaktovali sami jednotlivé firmy, a to téměř jedna třetina dotázaných. Více jak dvě pětiny využily kontakty přes své známé a příbuzné. Dvě pětiny respondentů uvádějí, že měly dostatečný výběr možností, skoro jedna polovina hodnotí své možnosti jako průměrné.
2.3. Hodnocení výuky na ČVUT
z pohledu praxe
Identifikace s fakultou
Absolventi mají relativně vysokou
identifikaci s fakultou a s oborem studia. Stejnou fakultu a stejný
obor by znovu studovalo 69% absolventů ČVUT, jiný obor 11% , tzn. že ČVUT by znovu studovalo 80% absolventů.
Hodnocení výuky
na ČVUT z pohledu praxe
Respondenti hodnotili, podle svých zkušeností
z praxe, míru své připravenosti pro práci po ukončení studia na fakultě.
Nejpozitivněji 81% absolventů hodnotí
získanou schopnost technického myšlení. Teoretickou připravenost jako velmi
dobrou hodnotí tři čtvrtiny dotázaných - 78%. Orientaci v absolvovaném
oboru hodnotí pozitivně 70% dotázaných, analytické a koncepční schopnosti 56%.
Nižší kladné hodnocení získaly pouze od
jedné pětiny respondentů praktické znalosti z oboru. Znalosti cizích
jazyků, znalosti z řízení organizace práce a společenskovědní znalosti
hodnotilo jen málo přes 10% dotázaných (znalosti cizích jazyků 13%, znalosti o
práci s lidmi 14% a z řízení a organizace práce 11%. Hodnocení
společenskovědních znalostí je také 11%).
Hodnocení forem
studia z hlediska připravenosti na praxi
Z hlediska praxe a přípravy na budoucí
profesi absolventi nejlépe hodnotí ty formy výuky, u nichž se větší měrou mohou
podílet svou vlastní činností, tzn. projekty – diplomové (70%) a komplexní
projekty (po 64%) a cvičení.
Relativně níže je hodnocen přínos přednášek
(44% kladného hodnocení).
Nejméně pozitivní pak jsou hodnoceny exkurze
a odborné praxe.
Znalosti
doplňované absolventy po ukončení studia
Nejvíce respondentů (30%) si muselo po
ukončení studia doplňovat své jazykové znalosti, poznatky a znalosti
z řízení lidí, organizace práce a managamentu (19%), znalosti
v oblasti práce s výpočetní technikou (10%), dále znalosti
z ekonomie, práva a legislativy. Proto absolventi nehodnotí příliš dobře
znalosti získané na fakultách z oblasti řízení a práce s lidmi a i
znalosti o současné společnosti, které jsou důležité pro úspěšné uplatnění
v praxi.
2.4. Identifikační znaky
Sociologický průzkum se realizoval v roce 2003. Bylo rozesláno 5002 dopisů, vrátilo se 1357 správně vyplněných dotazníků, tj. 29% z doručených dopisů. 50 dotazníků nebylo dáno ke zpracování. Respondenti tvoří 10,2% základního souboru, který představuje celkem 13 341 absolventů za období let 1994 až 2001 včetně. Při zpracování i sběru dat bylo použito kvantitativních sociologických metod.
|
ČVUT |
F1 |
F2 |
F3 |
F4 |
F5 |
F6 |
Počet
absolventů |
13
341 |
4346 |
2830 |
4433 |
505 |
794 |
433 |
Počet
respondentů |
1357 |
497 |
247 |
365 |
79 |
80 |
89 |
1 |
bakalářský studijní program (pouze F4) |
1,3% |
2 |
bakalářský a navazující magisterský |
5,7% |
3 |
magisterský a inženýrský stud. prog. |
87% |
4 |
doktorský program |
6% |
3. Počty absolventů ČVUT podle roku
absolvování ČVUT tab. 3.
1992 –3 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
celkem |
13 |
105 |
102 |
152 |
149 |
185 |
195 |
177 |
279 |
1357 |
1% |
7,7% |
7,6% |
11,2% |
11,0% |
13,6% |
14,4% |
13,0% |
20,5% |
100,0 |
4. Pohlaví: Ve
výběrovém souboru je 80% mužů a 20% žen.
5. Bydliště: Respondenti bydlí převážně v Čechách – 92% a to především v Praze a ve Středočeském kraji – 65%, z toho v Praze bydlí 48% dotázaných. Na Moravě bydlí 5,4% respondentů a na Slovensku a jiných zemích 2,4% dotázaných absolventů.
6. Členství v profesní komoře: Členství
v profesní komoře uvádí 5% absolventů a to nejvíce z F5 16% a F1 5%.
Autorizaci uvedlo jen 5% dotazovaných.
2.5. Závěry z výzkumu
absolventů
Analýza výsledků předloženého sociologického výzkumu
přinesla celou řadu cenných informací o uplatnění absolventů ČVUT na trhu
práce. Přínosné vzhledem potřebám ČVUT je především relativně podrobné
hodnocení výuky z hlediska využití znalostí a získaných poznatků
v praxi.
Poznatky z průzkumu ukazují, že studenti na ČVUT nastupují
především proto, že chtějí studovat vysokou školu s odborným technickým
zaměřením. I absolventi jsou spokojeni se svým původním výběrem studia. V návaznosti
na budoucí uplatnění získávají absolventi velmi dobrou teoretickou a dobrou
odbornou přípravu v rámci své specializace. Chybí jim praktické zkušenosti
a odborná praxe v podnicích, ale to je v současné době neřešitelné.
Ve výuce by z těchto důvodů bylo dobré se více zaměřit na samostatnou
práci studentů, na jejich schopnost prezentovat a obhájit svoji práci a na
týmovou práci.
K dalšímu pokračování výzkumů v oblasti zkoumání
studentů a absolventů ČVUT lze navrhnout následující doporučení:
1.
Doplnit
poznatky z průzkumu kvalitativními údaji z rozhovorů
s absolventy ve vybraných podnicích.
2.
Ideálním se
jeví sledování profesní kariéry absolventů adresně a dlouhodobě,
interdisciplinárně, pomocí kvalitativních metod. Konkrétně to znamená zůstat
nadále v kontaktu s absolventy, což by umožnilo jejich profesní
kariéru pravidelně sledovat.
Doporučení vyplývající z výsledků průzkumu uplatnění absolventů ČVUT
Na základě výsledků průzkumu navrhuje autor i subkomise zvážit zvýšení významu faktorů, které vedou k možnostem lepšího uplatnění absolventů ČVUT na trhu práce v ČR jako jsou :
1. samostatná a odpovědná práce studentů;
2. zvýšení podílu výuky vedoucí k týmové práci, k získání znalostí a dovedností v sociálních vztazích na pracovišti, jako je komunikace s lidmi, možnosti řízení a vedení pracovních skupin, k rozvoji sociální tvořivosti apod.(skoro 40% absolventů jsou vedoucí pracovníci, vzhledem k tomu, že v průzkumu byly zkoumány absolventi max. 8 let po absolvování, může fakticky být více než 50% absolventů, kteří pracují ve vedoucích funkcích, jak uvádějí srovnatelné výzkumy absolventů VŠ s praxí 10 a více let);
3. prohloubit spojení teorie a praxe v rámci výuky hledáním nových forem;
4. dále zvážit koncepci celoživotního vzdělávání na fakultách a její propagaci v podnicích - 40% respondentů verbálně uvedlo, že mají zájem o tuto formu a absolvovat ji na fakultách (odborné a aplikované discipliny, sociální dovednosti, sociologii a psychologii řízení, legislativu apod.);
5. zvážit situaci, že většina studentů a absolventů je bydlištěm situována do Prahy a Středočeského kraje (z hlediska konkurenceschopnosti mezi vysokými školami zvážit i demografické změny - snižování počtu dětí a tím i studentů).
Text je shrnutí výsledků sociologického průzkumu,
který je uveřejněn ve zkráceném znění 50 s. na webových stránkách ČVUT (http://www.cvut.cz/cz/educa.html) a v plném znění 82s. u vedení ČVUT
3. Pohled studentů ČVUT na
své budoucí uplatnění na trhu práce
Ing. Bc. Martin Hawelka
Následující text je stručným shrnutím jednoho
z dílčích výsledků pedagogicko sociologického průzkumu, který byl proveden
na Fakultě strojní ČVUT v roce 2003. Výzkumu se zúčastnilo 125 respondentů
z 1., 2., 4. a 5. ročníku. [3]
3.1. Očekávání studentů
Studenti přicházejí na vysokou školu s určitými
vizemi a plány. Mění se nějak tyto představy a vize studentů
v jednotlivých fázích jejich vysokoškolského vzdělávání? Je zřejmé, že
studium na VŠ ovlivňuje osobnost člověka, ale kultivuje ji a připravuje
studenty i k tomu, aby po ukončení školy mohli bez obav jít pracovat do
oboru, který po 5-6 let studovali? To jsou některé z otázek, které si
autor průzkumu kladl před jeho realizací.
V čem tedy splnila či nesplnila škola očekávání studentů -
respondentů. Po technické stránce se respondenti domnívají, že jsou
připravování pro budoucí povolání velmi dobře (47% respondentů se domnívá, že je VŠ
připraví velmi dobře, 33% dokonce výborně, 15% dobře a pouze 4% si myslí, že
dostatečně).
Jak to vypadá s podporou vlastního osobního prosazení při výuce, čímž se myslí např. nebát se reagovat na dotazy vyučujících, nenechat se vláčet nesrozumitelností předkládaného učiva atp.? Z celkového počtu respondentů se 45% domnívá, že je po stránce osobního prosazování škola připraví dobře, 32% si myslí, že velmi dobře, 14% si myslí, že dostatečně, 4% dokonce výborně a pouze 4% si myslí, že je připraví nedostatečně. Lze tedy konstatovat, že škola připraví po stránce osobního prosazování své studenty relativně dobře.
S výše uvedeným problémem souvisí i další problematika studia. Současná doba požaduje po člověku především umění vyhledávat, třídit a orientovat se v informacích, syntetizovat poznatky, vytvářet si poznatkové struktury apod. Nelze tedy studium pojímat pouze jako nějaké memorování textů. Předpokládá to, že náplň a pojetí jednotlivých předmětů umožní studentům získat poznatkovou základnu, rozhled a naučí je orientovat se v oboru. Jak se to daří. 53% respondentů si myslí, že velmi dobře, 24% dobře, 20% dokonce výborně a pouze 4% si myslí, že pouze dostatečně. Lze tedy s uspokojením konstatovat, že škola po stránce orientace v oboru připraví své studenty kvalitně.
3.2. Výuka v reflexi
studentů
Je zřejmé, že výuku nelze postavit jen na memorování odborných textů a vyslechnutých přednášek. Vůdčí ideou vyučujících i směrnic by měla být snaha, aby studenti látku nejen pochopili a osvojili si ji, ale aby ji uměli promítnout a aplikovat do praxe. Jak se to škole daří z pohledu studentů? 33% se domnívá, že velmi dobře, 43% studentů je přesvědčeno, že dobře, 4% výborně. Naopak 20% je přesvědčeno, že dostatečně a 1% nedostatečně.
Dále
bylo zjišťováno jak připraví škola své studenty do praxe z hlediska
dynamiky vývoje vědy, techniky, společnosti, tzn. tak, aby dokázali pružně reagovat
na změny, které kolem nich vyvstávají. Podle 43% dotázaných se to daří dobře,
podle 31% velmi dobře, 15% respondentů si myslí , že dostatečně, 10% výborně a
1% nedostatečně. Škola tedy po stránce flexibility
připraví své studenty vcelku dobře.
Inženýrské studium s sebou přináší i předpoklad, že
v příštím zaměstnání bude požadováno, aby absolvent časem v podniku vedl
určitou skupinu lidí. S tím souvisí potřeba minimálních znalostí
personalistických, sociálního managementu, jistých manažerských schopností a
dovedností. Je možné, aby Technické univerzity zajistily v tomto oboru
alespoň minimální úroveň vědomostí studentů a jak to vypadá v současné
době? 37% respondentů si myslí, že škola po stránce manažérské připraví
uchazeče na velmi nízké úrovni, 12% si myslí, že dokonce nedostatečně. 32% se
domnívá, že dobře, 17% velmi dobře a 2% dokonce výborně. Celkově lze říci, že podle názoru
studentů příprava pro sociální managament a personální
práci není na ČVUT uspokojivá.
Několik okruhově podobných otázek se zamýšlí nad následujícími
tématy. Škola připraví své studenty po stránce sociální z 39% dobře,
z 30% velmi dobře a z 21% dostatečně. Podle 5% studentů je škola
připraví výborně, resp. nedostatečně. Zde se opět dá vytušit určitý nedostatek
předmětů, které by směřovaly do jiné, nežli technické oblasti. Tzn. studentům
schází předměty humanitní, společenskovědní, ekonomické aj. (podrobnosti ve
vlastním výzkumu).
Další dva okruhy otázek směřují k připravenosti studentu na
začlenění do praxe na výbavu znalostmi cizích jazyků. Obě položky byly nejvíce
hodnoceny stupněm nedostatečně (36%, resp. 40%); následuje dostatečně (10%, resp.14%), dobře (30%,
resp. 31%), velmi dobře (19% resp. 15%) a 4% dotázaných hodnotilo tento aspekt
výborně.
3.3. Úloha školy
v rozvíjení kritického myšlení
Při osvojování nových poznatků na VŠ je velmi
důležité, aby posluchači dokázali myslet v souvislostech, komplexně a
postupně si osvojili i schopnost kritického myšlení ve studovaném oboru. Dle
respondentů to VŠ umožňuje ze 46% dobře, 34% velmi dobře, z 23%
dostatečně, ze 4% výborně a pouze ze 2% nedostatečně. Lze tedy konstatovat, že
se škola snaží relativně dobře o co největší míru rozvoje souvislostního,
komplexního myšlení u studentů. Zda škola klade velký důraz na reprodukci vědomostí,
bylo předmětem další otázky. Z celkového počtu respondentů si 60% myslí,
že se od nich očekává pouhé reprodukování učiva, bez možnosti uplatnění vlastních nápadů a
myšlenek.
3.4. Pohled studentů do
budoucna
Další z položek výzkumu byla zaměřena na vizi budoucnosti studentů. Z celkového počtu respondentů 63% předpokládá, že bude pracovat v oboru, či příbuzném oboru, který vystudují. 21% nastoupí s určitostí do oboru, či příbuzného oboru, který vystudují. 12% hodlá pokračovat v doktorském studijním programu, 3% mají jiné plány a pouze 1% neuvažuje, že by pracovalo ve stejném oboru, který vystuduje. Oproti tomu ve 4. ročníku je podstatně nejvyšší podíl respondentů, kteří uvažují o doktorském studijním programu. Lze tedy pohled do budoucnosti uzavřít tím, že většina studentů předpokládá své budoucí působení v oboru, který vystudovali, či v příbuzném oboru.
3.5. Závěry
1. Student, který přichází na TU má určitou představu o vysoké škole a očekává její naplnění. Tato představa se postupem studia vyvíjí, ale ne vždy je naplňována. Do jisté míry je představa přehodnocována tím, co bude chtít student v životě dělat.
2. Škola usiluje připravovat studenty s jistou dávkou flexibility, která však vychází lépe po stránce technické, nežli teoretické.
3. Studenti jsou kritičtí k současné úrovni spojování teorie s praxí a zejména po praktické stránce, a také s úrovní přípravy jazykové. Výzkum ukázal, že otázka praxe je jedním z problémů, kterému by bylo třeba věnovat zvýšenou pozornost (hledat nové formy, např. stážemi u firem apod.).
4. Studenti nižších ročníků stejně tak jako vyšších chtějí většinou dokončit studium zvoleného oboru.
5. Většina studentů se ale domnívá, že teprve v praxi nalezne to, co ji bude skutečně profilovat z hlediska zvoleného oboru. Samozřejmě si uvědomují, že to co získávají na VŠ je deviza spočívající hlavně ve faktických vědomostech, orientaci v oboru, v literatuře příslušného oboru a lidech, na které se mohou kdykoliv obrátit s odbornou otázkou.
6. Nejednou jsme na TU svědky toho, že se na vyučující obracejí jejich bývalí žáci. Možná, že by nebylo od věci pokusit se o opak (jak už je to leckdy děláno v případě diplomových prací) a v rámci některých předmětů více pružně zapojit studenty do pracovních procesů.
4. Výsledky Zprávy o nezaměstnanosti
absolventů VŠ (NÚOV)
Kromě výzkumů, které organizují jednotlivé vysoké školy připravuje již
mnoho let Národní vzdělávací ústav odborného vzdělávání (dále jen NÚOV)
pravidelně každoroční zprávu o situaci v nezaměstnanosti absolventů
středních, ale i vysokých škol se snahou podávat co nejpřesnější informace o
jejím stavu a vývoji. Samozřejmě, že NÚOV zachycuje situaci absolventů
celostátně z hlediska jednotlivých oborů, ne jednotlivých škol. Proto
je nutné, aby si jednotlivé vysoké školy systematicky prováděly každoročně
výzkumy absolventů samy. Konfrontace výsledků výzkumů jednotlivých vysokých
škol s výsledky výzkumů NÚOV však může být cenná nejen metodologicky, ale
i v konkrétních výsledcích šetření. NÚOV postupně zdokonaloval metodologii
a zejména techniky výzkumu absolventů. Systém dnes nejen, že vychází
z dat MŠMT a MPSV, ale umožňuje věrohodně podat údaje o skupinách oborů až
na jednotlivé kmenové obory vzdělání a také konkrétní obory vzdělání.
Přestože výzkum NÚOV je zaměřen především na analýzu uplatnění absolventů středoškolského vzdělání na trhu práce, zahrnuje i kategorii vysokoškolského vzdělání. Do této kategorie jsou zařazeni absolventi prezenčního studia, kteří mají občanství ČR a připravovali se v bakalářském, magisterském, navazujícím magisterském nebo doktorandském studiu. Proto se subkomise pro absolventy rozhodla do analytické zprávy zahrnout i tyto údaje a převzala je z uvedené Zprávy NÚOV.[2]
V roce 2002 absolvovalo VŠ 26 273 mladých lidí. Od roku 2000 je zaznamenáván pozvolný nárůst absolventů této kategorie vzdělání. Průměrná míra nezaměstnanosti u absolventů VŠ v dubnu 2003 dosáhla 6,7%. Ze statistických údajů NÚOV vyplývá, že nezaměstnanost VŠ mírně vzrostla.
V základním oborovém členění je tradičně nejnižší míra nezaměstnanosti ve skupině oborů Zdravotnictví, lékařské a farmaceutické vědy (2,4%), kde v roce 2002 absolvovalo 1641 absolventů. Další skupinou oborů s nízkou nezaměstnaností a s největším počtem absolventů je skupina Společenské vědy, nauky a služby (5,6%) kde v roce 2002 absolvovalo 14 289 absolventů VŠ (což představuje více než polovinu všech absolventů VŠ). Absolventů této kategorie vzdělání je téměř 2x více než absolventů technických a 11,5x více než absolventů oborů zemědělských. Další skupinou oborů s nízkou mírou nezaměstnanosti je skupina Vědy a nauky o kultuře a umění (5,9%), kde v roce 2002 ukončilo studium 886 studentů (absolventů) VŠ. Ze skupin oborů, jejichž míra nezaměstnanosti byla vyšší než průměr 6,7% měla v dubnu 2003 nejblíže skupina Přírodní vědy a nauky (7,0%) s počtem absolventů 1776 v roce 2002.
Druhou na absolventy nejpočetnější skupinou je skupina Technické vědy a nauky (9,4%) s počtem 6622 absolventů v roce 2002 (což je více než čtvrtina z celkového počtu absolventů VŠ). Nejvyšší nezaměstnanost absolventů VŠ se tradičně objevuje ve skupině Zemědělství a lesnictví (10,4%), kde v roce 2002 ukončilo 1010 absolventů.
Průměrná disponibilní míra nezaměstnanosti absolventů vysokoškolského vzdělání (jde o běžně evidované uchazeče, kteří ještě neodpracovali dva roky, ale nejsou mezi ně započítáváni ti, kteří jsou ve vojenské službě, náhradní vojenské službě, ve výkonu vazby, na mateřské dovolené) v dubnu 2002 činila 4,5% a v dubnu 2003 dosahuje 4,9%. Míry disponibilní nezaměstnanosti se oproti dubnu 2002 u většiny skupin oborů zvýšily. Na předních místech s vysokou mírou disponibilní nezaměstnanosti se nalézají skupiny oborů s nízkými počty absolventů. Soustředíme-li se na skupiny oborů, které mají za poslední dva roky sumárně více než 1000 absolventů, pak mezi skupiny, které dosahovaly nadprůměrné disponibilní míry nezaměstnanosti patřily pouze obory Zemědělství a lesnictví (7,1%) a Strojírenství a strojírenská výroba (5,4%).
Na předních místech s nejnižší mírou disponibilní nezaměstnanosti se vyskytují, jak již bylo uvedeno skupiny Farmaceutické vědy, lékařské vědy, Zdravotnictví, Biologické vědy, Právo, právní a veřejnosprávní činnost. Podprůměrné disponibilní míry nezaměstnanosti patřily oborům : Pedagogika, učitelství, sociální péče, Filologické vědy, Technická chemie a chemie silikátů, Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, Sociální vědy, Stavebnictví, geodézie a kartografie, Filozofie, teologie, Umění a užité umění a Ekonomie.
Pozornost si zaslouží i údaje o počtech absolventů, kteří jsou evidování na úřadech práce déle než 6 měsíců. Absolventi VŠ jsou dlouhodobou nezaměstnaností ohroženi v mnohem menším měřítku než absolventi jiných kategorií vzdělání. I tak však hodnota podílu absolventů, kteří jsou evidováni déle než šest měsíců, u absolventů VŠ činí 49,5% (v roce 2002 to bylo 49,8%) z celkového počtu nezaměstnaných absolventů a hodnotové rozpětí dosahuje intervalu 10,8% - 69,0%, přičemž dolní hranice je spíše výjimečná. Nejvyšší hodnotu tohoto ukazatele nacházíme překvapivě u skupiny s největším počtem absolventů v rámci technických oborů – Elektrotechniky, telekomunikační a výpočetní techniky (69,0%). Vysoké hodnoty dosahují rovněž: Speciální, interdisciplinární obory (68,0%), Fyzikální obory (66,7%), Zemědělství a lesnictví (66,3%) a Matematické obory (65,7%). Nad hranicí 60% se dále objevují i některé, na absolventy více početné, skupiny technických oborů jako jsou: Strojírenství a strojírenská výroba, Technická chemie a chemie silikátů. Nejnižší hodnotu podílu uchazečů o zaměstnání, s délkou evidence větší než 6 měsíců, vykazují skupiny technických oborů Architektura (10,8%) a Textilní výroba a oděvnictví (29,9%). Nízké hodnoty dále dosahují především zdravotnické a společenskovědní obory: Lékařské vědy (33,3%), Publicistika, knihovnictví, informatika (35,7%), Sociální vědy (36,4%), Tělesná kultura, tělovýchova, sport (37,2%) a Filologické vědy (37,7%).
Zemědělské, většina technických a zhruba polovina přírodovědných oborů dosahuje vyššího než průměrného podílu absolventů nezaměstnaných déle než šest měsíců. Většina společenskovědních a zdravotnických oborů dosahuje podílu nižšího než je průměr, vyjma oborů z oblasti historie.
Z následující tabulky je patrné, že skupinami oborů s vyšším podílem dlouhodobé nezaměstnanosti jsou: Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, Zemědělství a lesnictví a Strojírenství a strojírenská výroba. Všechny tři skupiny rovněž vykazují zvýšené míry nezaměstnanosti.
Tab. 4.
Vysoké školy |
01+02 |
Počet NZ |
Míra NZ. [%] |
Nad 6měsíců |
Nad 6měsíců [%] |
Strojírenství a strojírenská výroba |
2 878 |
283 |
9,8 |
176 |
62,2 |
Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika |
3 028 |
287 |
9,5 |
198 |
69,0 |
Stavebnictví, geodézie a kartografie |
2 316 |
193 |
8,3 |
89 |
46,1 |
Zemědělství a lesnictví |
1 862 |
193 |
10,4 |
128 |
66,3 |
Zdravotnictví, lékařské a farmaceutické vědy |
3 288 |
79 |
2,4 |
33 |
44,8 |
Ekonomie |
13 360 |
811 |
6,1 |
347 |
42,8 |
Právní a veřejnoprávní činnost |
2 734 |
115 |
4,2 |
52 |
45,2 |
Pedagogika, učitelství a sociální péče |
6 545 |
338 |
5,2 |
152 |
45,5 |
5. Celkové závěry
k problematice uplatnění absolventů ČVUT
1. Považovat komunikaci a součinnost s absolventy, jakož i
s uchazeči o studium a nově příchozími studenty za velmi významnou součást
výchovně vzdělávací kultury a profesní etiky každé fakulty ČVUT. V této souvislosti s oporou o
prováděné výzkumy absolventů, studentů technické univerzity a moderní trendy ve
vysokoškolském vzdělávání dále zpřesňovat a rozvíjet profily absolventa
jednotlivých fakult ČVUT, studijní programy a obory. V tomto smyslu rozvinout mezi rektorátem, vedením fakult a učiteli ČVUT diskusi jak
dále rozvíjet ČVUT důsledně cestou univerzitního typu studia, které započalo
v 90.letech. Je všeobecně
známo, že se na ČVUT vyskytují názory, které cestu dalšího
rozvoje fakult ČVUT spatřují v oborově orientovaných polytechnikách. Vycházejí z představy, že
v praxi, na trhu práce se „klasičtí inženýři“
uplatňují lépe nežli univerzitně vzdělaní odborníci.
2. S ohledem na nově vytyčené vzdělávací cíle grémiem vedení
komise OECD nevztahovat úspěšnost absolventů pouze k trhu práce (OECD odmítá od zasedání v Dublinu
v roce 2002 vzdělávání profesně orientované a požaduje vzdělání zaměřené
na kultivaci osobnosti jedince). I sebelepší vzdělávací
program neodstraní rozpor mezi pregraduální, graduální přípravou a fungováním
praxe. Může však, za určitých podmínek přispět významně k rozvoji
osobnosti nejen z hlediska intelektu, ale i emocionality a sociability. V ČR není prozatím
otázka kultivace osobnosti na všech vysokých školách dostatečně akceptována,
dokonce se někdy setkáváme s opačným trendem (kultivace je považována za nadbytečnou, či přímo
zbytečnou při vzdělávání odborníků a ti pak trpí odbornou slepotou, nezvládají
náročné životní situace nejen ve svém soukromí, ale zejména na pracovišti).
3. V komunikaci s absolventy a nově příchozími studenty spatřovat jeden z objektivizovaných nástrojů hodnocení kvality studijních programů, úrovně výchovně vzdělávacího procesu, zpřesňování profilu absolventa, pedagogické kvality učitelů a cest dalšího směřování ČVUT jako univerzitně orientované technické VŠ.
4. Vědecky zdůvodněná a
propracovaná komunikace s absolventy by dále měla pokrýt následující
funkce :
· přispět k dalšímu rozvoji akademické samosprávy;
· poskytovat průběžně informace o stavu výuky na ČVUT s oporou o systematicky realizované výzkumy absolventů a nově příchozích studentů;
·
přispět k další strukturaci, vnitřní
diferenciaci a interakci studia;
· umožnit kvalifikované vedení dialogu s praxí (trhem práce) a poskytovat studentům informace o možnostech uplatnění v praxi.
5. Za jeden z výstupů propracované metodiky kontaktů a součinnosti
s absolventy považovat iniciování založení klubu absolventů. K tomu by bylo možno využít Spolek
česká technika, který by se rozšířil na aktivní absolventy v regionech i
v zahraničí. Ke komunikaci s absolventy využít
kvalitně fungující časopis Pražská technika a za tím účelem v něm zřídit
rubriku zaměřenou na absolventy.
6. S ohledem na názory absolventů zabývat se koncepcí dalšího
vzdělávání (celoživotního
vzdělávání) a učinit z něho mj. jeden z nástrojů spolupráce s
absolventy.
7. Vedle projektu
zaměřeného na permanentní výzkum absolventů ČVUT realizovat
pravidelně i výzkum nově příchozích studentů s cílem zjistit s jakými
očekáváními přicházejí studovat VŠ a co očekávají od zvolené VŠ (fakulty). Výzkum by
měl být doplněn i empirickým šetřením vysokoškolských učitelů zaměřeným na
jejich očekávání ve vztahu k nově příchozím studentům. Výzkumy by měly být institucionalizovány
tak, aby to byl systém a zkoumání se neprovádělo nahodile. V souvislosti
s realizací výzkumu by se pak měly řešit i metodologické problémy
s praktickým dopadem, např. jak chápat úspěšnost a jak ji zjišťovat.
6. Výsledné návrhy
Komise
na základě analýzy zkoumané problematiky navrhuje:
I. Zvýšit komunikaci
1) s uchazeči o studium (prezentacemi na středních školách a propagací studia na ČVUT v mediích (tisk, televize, rádio)),
2) s nově příchozími studenty (zamyslet se nad možnostmi zlepšení komunikace, informovanosti, spolupráce se studenty 1. ročníku, např. prostřednictvím studentů vyšších ročníků)
3) s absolventy
a.
kontakty
s firmami,
b.
iniciování
založení klub absolventů ČVUT,
c.
využít
kvalitně fungující časopis Pražská technika, zřídit v něm rubriku
zaměřenou na absolventy,
d.
zabývat se
koncepcí celoživotního vzdělávání a učinit z něho mj. jeden
z nástrojů spolupráce s absolventy.
II. Pokračovat
·
v hodnocení
kvality studijních programů, úrovně výchovně vzdělávacího procesu,
·
v hodnocení
pedagogické kvality učitelů,
·
v zpřesňování
profilu absolventa,
·
v hledání
cest dalšího směřování ČVUT jako univerzitně orientované technické VŠ.
III. Rozvinout
diskusi mezi rektorátem, vedením fakult, učiteli a studenty o dalším směřování
a rozvoji ČVUT
·
zda cestou
oborově orientované polytechniky
·
nebo cestou
univerzitního typu studia
IV. Ve vzdělávacím programu se zamyslet
·
nad možnostmi
rozvoje osobnosti nejen z hlediska intelektu, ale i etiky, estetiky sociability, pro lepší adaptaci absolventů na trhu práce a pro zvýšení
kultury společnosti,
·
nad možnostmi
realizace programu sociálního
inženýrství.
V. Institucionalizovat systém průzkumů
· absolventů ČVUT,
· nově příchozích studentů (jejich očekávání),
· stávajících studentů,
·
vysokoškolských
učitelů (zaměřený na jejich očekávání ve vztahu k nově příchozím
studentům, popř. hodnocení učitelů).
VI. Vědecky zdůvodněná a propracovaná komunikace s absolventy by dále měla pokrýt následující funkce
· přispět k dalšímu rozvoji akademické samosprávy;
· poskytovat průběžně informace o stavu výuky na ČVUT s oporou o systematicky realizované výzkumy absolventů a nově příchozích studentů;
·
přispět k další strukturaci, vnitřní
diferenciaci a interakci studia;
· umožnit kvalifikované vedení dialogu s praxí (trhem práce) a poskytovat studentům informace o možnostech uplatnění v praxi.
7. Literatura
[1] Baštová, J., Menclová, L. Názory vysokoškolských studentů ČR.
Aula - roč.11, zvl.číslo
2003, str. 53 – 67.
[2] Festová, J., Vojtěch, J. Nezaměstnanost absolventů škol se středním
a vyšším odborným
vzděláním - 2003. Praha:
NÚOV 2003.
[3] Hawelka, M. Proměny a problémy technických vysokých škol na počátku
21. století.
Bakalářská práce. Praha:
KIP MÚVS ČVUT 2003.
[3] Kolektiv autorů. Sborník z mezinárodního workshopu Tempus –
Phare. Praha: ČZU 1997.
[4] Kruinská, R. a kol. Profesní uplatnění absolventů Zemědělské
fakulty Jihočeské
Univerzity. Grand Fondu
rozvoje VŠ. České Budějovice: JU 1995.
[5] Nový, I. Studium na VŠ z pohledu studentů, absolventů a
zaměstnavatelů. Hospodářské
noviny. Příloha Kariéra,
4. a 7.8. 1997.
[6] Rozum, Z. Výsledky a závěry výzkumu absolventů PA ČR v praxi.
In. Bezpečnostní
Teorie a praxe. Sborník PA
ČR, Praha: PA ČR 1999, č.1.
[7] Šafránková, J. Některé názory studentů ČVUT. Aula, roč. 9. 3/2001,
str. 78 – 91.
[8] Šafránková, J. Kde nyní studují přijatí, ale nezapsaní studenti
ČVUT v roce 2002? Aula,
roč. 11. 3/2003, str. 70 –
76.
[9] Šebková, H. Hodnocení kvality a některé aspekty mezinárodního
vývoje. Aula, roč. 11.
Zvláštní číslo/2003, str.
68 – 77.
8. Přílohy
PhDr. Jana Šafránková, CSc.
II. Názory studentů ČVUT na studium a na
některé další otázky s ním
související
Informace ze sociologického průzkumu studentů ČVUT v roce 2001
Uveřejněno - Pražská technika 2001
PhDr. Jana Šafránková, CSc.
Informace o výsledcích sociologického
průzkumu studentů 1. ročníků ČVUT
Uveřejněno – Pražská technika 2002
PhDr. Jana Šafránková, CSc.