PŘÍLOHY KE ZPRÁVĚ ABSOLVENTI ČVUT

 

I. Výběr důležitých informací z průzkumu Uplatnění absolventů ČVUT

PhDr. Jana Šafránková, CSc.

 

1. Výkon řídící funkce a funkční pravomoc absolventů

U vysokoškolsky vzdělaných odborníků se předpokládá, že budou působit v některých z vedoucích funkcí. Řídící funkci vykonává (z hlediska celku absolventů ČVUT) více než jedna třetina, 35,5% dotázaných, nejvíce ji uvádějí absolventi F6 (44%) a F1 (39%), dále pak F2 (35%), F5 (34%), F4 (32%) a F3 (30%). Z celkového souboru respondentů neřídí 65% dotázaných.

Většina absolventů, kteří vykonávají řídící práci působí jako vedoucí samostatného oddělení. 19% dotázaných má pravomoc vedoucího samostatného oddělení, v tomto případě jsou počty na jednotlivých fakultách stejné mezi 19 – 21%, kromě F5, kde je pouze, ale logicky odpovídající profesi architekta, uvedeno 9%. Mistrů jsou 3%. Menší část pak řídí více útvarů a nebo působí jako vrcholový manažer. 6% absolventů uvádí, že vykonávají funkci vrcholových manažerů, nejvíce respondentů z F6 10% a pak z F1 7%.

 

2. Uplatnění kvalifikace, dosažené studiem, ve vykonávané práci (Shoda práce s absolvovanou specializací)

            Poznatky o působení absolventů v praxi doplňují informace o míře uplatnění kvalifikace, dosažené studiem na vysoké škole, ve vykonávané práci. Více než jedna čtvrtina respondentů (27%) uvádí, že jejich kvalifikace dosažená studiem plně odpovídá práci, kterou v současné době vykonávají, 41% z nich odpovědělo, že se převážně zabývají prací, která souvisí s jejich oborem studia. Tzn., že více jak dvě třetiny absolventů - respondentů převážně pracují v rámci své specializace, kterou získali na jednotlivých fakultách ČVUT.

           

3. Hodnocení připravenosti pro práci po ukončení studia na fakultě

            Respondenti hodnotili, podle svých zkušeností z praxe, míru své připravenosti pro práci po ukončení studia. Je samozřejmé, že vysokoškolské studium nemůže zcela připravit své absolventy na podmínky velice různorodé praxe.

 

 Hodnocení získaných poznatků z hlediska připravenosti pro práci po ukončení studia a

 v % ČVUT

 V tabulce je spojené hodnocení 1+2 nejlepší a nejhorší 4+5

Znalosti

1+2

3

4+5

1. technické myšlení

81,2

15,7

3,1

2.teoretické znalosti

77,9

20,0

2,0

3.orientace v oboru

70,4

25,1

4,6

4.analytické a koncepční schopnosti

55,7

31,0

13,4

5. práce s počítači

49,6

25,9

24,4

6.speciální znalosti z oboru

47,4

36,0

16,5

7.všeobecný rozhled, společenskověd. Základy

35,3

36,4

28,3

8.schopnostsebeprosazení

22,4

32,7

44,9

9. praktické znalosti a dovednosti z oboru

18,6

36,6

44,8

10. vztah mezi teorií a praxí

16,8

38,5

44,7

11. jazykové znalosti

13,5

31,0

55,5

12.znalostní předpoklady pro práci s lidmi

14,3

26,0

59,7

13. znalosti z řízení a organizace práce

11,5

24,4

64,2

14. společenskovědní vzdělání,zejména o současné společnosti

11,1

30,1

58,7

 

            Absolventi nejvýše hodnotili úroveň technického myšlení, kterou získali na fakultách při studiu.Velmi dobré hodnocení od tří čtvrtin absolventů získala úroveň teoretické připravenosti, nejvyšší je na F4 a pak na F3 a F2, dále orientace v oboru. Na čtvrtém místě jsou analytické a koncepční schopnosti.

            Naopak jako slabou až velmi slabou z hlediska získaných znalostí a dovedností respondenti hodnotí (mezi 20 – 10% kladných odpovědí) úroveň schopnosti sebeprezentace a sebehodnocení, úroveň získaných praktických znalostí z oboru, propojení teoretických a praktických znalostí, nedostatečné znalosti z řízení a organizace práce a práce s lidmi a znalosti cizích jazyků.

 

            Absolventi nehodnotí příliš dobře znalosti získané na fakultách z oblasti řízení a práce s lidmi a i znalosti o současné společnosti, které jsou důležité pro úspěšné uplatnění v praxi. Hodnocení 1 se pohybuje většinou do 2%, s výjimkou F4, kde absolventi nedali ani jeden tuto známku.

            Získaný všeobecný rozhled je hodnocen známkou 1+2 třetinou absolventů, na fakultách nejvíce u F5 (57%) a F6 (54%).

           

            Nejvíce oceňované znalosti a dovednosti získané na fakultách ČVUT. Ve volné otázce, na kterou odpověděli všichni respondenti a která doplňovala předcházející informace, nejvíce oceňují absolventi technické myšlení, uvedlo je 14% respondentů, dále přehled a rozhled v oboru, 13% dotázaných.

 

            Znalosti, které si absolventi museli výrazně doplňovat po ukončení studia. Vzhledem k tomu, že na tuto volnou otázku odpovídal velký počet respondentů, můžeme jí přikládat velký význam.

            Nejvíce respondentů uvedlo, že si museli doplňovat své znalosti:

1.      v oblasti jazykových znalostí - 30%,

2.      z výpočetní techniky, a to jak v práci s PC, tak ve stavařských programech - 10 % respondentů,

3.      znalosti z ekonomie - 7% dotázaných,

4.      6% řízení lidí a management, znalosti z mezilidských vztahů 6% dotázaných.

5.      právo a legislativa -4%.

 

             Nejvíce chybějící znalosti a dovednosti. Ve volné otázce, která se zaměřila na chybějící znalosti absolventů odpověděli skoro všichni respondenti. Proto výsledky je možno považovat za důležité a zdůrazňující předcházející otázky.

1.               Nejvíce chyběly absolventům po vstupu do praxe jazykové znalosti a dovednosti, uvedlo to ve volné otázce skoro 37% dotázaných,

2.                znalosti o lidech, jejich řízení, organizace práce, management - 19%.

3.               15% uvedlo znalosti z praxe.

 

4. Hodnocení forem studia, podle toho, jak absolventy připravily na budoucí profesi

Hodnocení forem výuky absolventy ČVUT z pohledu praxe zdůrazňuje význam znalostí získaných při práci na diplomové práci, který hodnotí jedna třetina nejvyšším stupněm, a dále na projektech a na komplexním projektu, které více jak jedna čtvrtina absolventů označila za nejlepší. Podrobnější komparace je v následující tabulce.

 

 

 

 

 Hodnocení forem výuky v % podle fakult

Absolventi hodnotili na škále, kdy 1 je nejlepší hodnocení a 5 je nejhorší. Pro přehlednost jsme spojili hodnocení 1 a 2.

 

ČVUT

F1

F2

F3

F4

F5

F6

Přednášky

44,0

42,4

49,0

45,2

51,9

33,8

35,9

Cvičení

64,7

57,4

66,0

71,0

55,9

41,3

49,4

Semináře

46,6

40,4

49,4

55,9

45,6

36,3

45,0

Projekty

64,2

66,2

57,1

62,5

54,4

88,8

66,3

Komplexní projekty

58,8

65,2

54,7

50,4

48,1

80,1

59,6

Odborné praxe

36,1

36,4

37,7

30,7

34,2

62,5

36,0

Exkurze

35,8

38,7

36,0

29,6

21,6

57,6

32,6

Diplomový projekt

69,9

68,2

72,4

70,7

72,1

67,5

68,5

 

Graf Hodnocení forem studia 1+2

            Z hlediska praxe a přípravy na budoucí profesi, absolventi nejlépe hodnotí ty formy výuky, u nichž se větší měrou mohou podílet svou vlastní činností a jde především o projekty – diplomové a komplexní projekty a projekty.

            Dále následují cvičení, ale se značnými rozdíly podle fakult a se značným odstupem následují přednášky a semináře.

            Nejméně pozitivně pak jsou hodnoceny exkurze a odborné praxe.

 

Rozdíly podle fakult:

 

5. Hodnocení školy z hlediska vybavení absolventa znalostmi

            Spokojenost s úrovní vysokoškolské přípravy je důležitým zpětnovazebním indikátorem pro každou vysokou školu. Respondenti uváděli míru své spokojenosti z hlediska svých současných zkušeností.

Více jak polovina respondentů uvedla, že jsou spokojeni se znalostmi, které na ČVUT i jednotlivých fakultách získali.

Spokojeno je celkem 60% respondentů ČVUT (5,1 + 54,2%). Z hlediska fakult, jsou více spokojeni absolventi strojní, elektrotechnické a fyzikálně inženýrské fakulty (64 a 63%) a nejmenší spokojenost projevují absolventi fakulty architektury, kde je spokojena „jen“ více než třetina respondentů (37%).

 

Spokojenost s celkovou úrovní VŠ přípravy na budoucí profesi a praxi – komparace jednotlivých fakult

V tabulce jsou uvedeny součty hodnot 1+2 a 4+5, tzn. nejlepší a nejhorší hodnocení spokojenosti s celkovou přípravou na ČVUT podle jednotlivých fakult, zvýrazněná čísla jsou v tomto případě u více nespokojených.

 

1+2

3

4+5

ČVUT

59,3

32,5

8,2

F1

59,5

32,2

8,2

F2

64,0

30,0

6,1

F3

63,0

30,7

6,3

F4

63,3

27,8

8,9

F5

37,5

43,8

18,8

F6

45,0

42,7

12,3

 

Nízký stupeň spokojenosti se projevuje zejména u absolventů F5 a F6, bylo by zajímavé zjistit důvody.

 

Možnosti změn na absolvovaných fakultách. Na volnou otázku, co by navrhovali jako změny v koncepci výuky z pohledu svých praktických zkušeností, odpovědělo přes 1000 respondentů, tzn. skoro všichni. Absolventi uváděli nejvíce praktické zkušenosti – 29%, 16% uvádí jazykové znalosti a dovednosti a 14% uvedlo přístup učitelů ke studentům.

 

6. Vlastnosti důležité pro uplatnění na trhu práce

            Absolventi ČVUT po dvou až devíti letech získali zkušenosti z praxe a mohou se víceméně kvalifikovaně vyjadřovat k požadavkům trhu práce.V rámci šetření mohli absolventi vyjádřit, co je v této oblasti důležité. Šlo o baterii 7 položek, ze kterých považují za nejdůležitější tři – formulované jako požadované vlastnosti. Získané poznatky svědčí o tom, že absolventi se v podstatě shodují, jsou jednotní bez ohledu na absolvovanou fakultu.

 

Jako tři nejdůležitější jsou uváděny:

1. schopnost řešit problémy - 80%

2. schopnost učit se, získávat nové poznatky – 79%

3. schopnost komunikovat s lidmi – 67%        

4. týmová práce –53%

5. schopnost prosadit se – 38%

6. nést riziko- 35%

7. schopnost přizpůsobit se požadavkům podniku – 33%

 

Graf Vlastnosti potřebné pro dobré uplatnění v praxi

           

Z uvedených poznatků lze hypoteticky odvodit, že v praxi nejde především o přizpůsobování se dané situaci podniku, instituce, jako spíše o schopnosti řešit problémy v dobré komunikaci s lidmi. Důležité přitom je, že takové názory zastávají nejen absolventi ve vedoucích funkcích.

 

7. Doplňování kvalifikace po ukončení studia

Charakteristiku absolventů a jejich schopnost adaptace doplňuje i jejich zájem o další doplňování kvalifikace, rekvalifikace, možnost dalšího vzdělávání v oboru, zájem o celoživotní vzdělávání, obor rozšiřování nebo zvyšování kvalifikace.

            Téměř tři čtvrtiny absolventů si doplňovali kvalifikaci po ukončení studia. Více jak polovina (55%) dotázaných si kvalifikaci doplňovalo na podnikových kurzech a seminářích. 11% absolventů si zvyšovalo svou kvalifikaci ve stejném oboru mimo fakulty ČVUT, 8% respondentů si zvyšovalo svou kvalifikaci mimo ČVUT a v jiném oboru, než vystudovali.

15% respondentů uvedlo, že zůstali na fakultě v doktorandském studiu, výrazně více jsou to absolventi z F4 (35%). 1% dotázaných absolvovalo rekvalifikační studium, 1% absolvovalo na ČVUT ještě jiný obor a 4% vystudovali ještě jinou vysokou školu a to převážně absolventi F4 (14%) a F6 (10%). Kvalifikaci po ukončení studia si vůbec nedoplňovalo 23% dotázaných z ČVUT, výrazně se liší absolventi F5, kde si kvalifikaci nedoplňovalo 54% dotázaných absolventů.

 

8. Zájem o doplňující kurzy celoživotního vzdělávání na fakultách ČVUT

            V souladu s celkovými vývojovými trendy o celoživotním vzdělávání se potvrdil zájem absolventů ČVUT i jednotlivých fakult o další vzdělávání. Vztah k dalšímu vzdělávání je celkem pozitivní.   Zájem o postgraduální kurzy přímo projevilo celkem 42,5% respondentů z ČVUT, z toho 16% respondentů uvedlo určitě ano a 27% absolventů uvedlo pravděpodobně ano, možná ano 45%. Zájem nemá 13% dotázaných. Mezi fakultami se neprojevil výraznější rozdíl. Zájem o možnosti dalšího vzdělávání u absolventů je relativně vysoký. Nejvyšší zájem je o prohloubení odborných a aplikovaných disciplin a o problematiku řízení lidí, psychologii a sociologii podniku, personalistiku.

            Pořadí zájmu o témata kurzů celoživotního vzdělávání - ČVUT                      

1. odborné a aplikované discipliny                                                                  54%     F3, F1

2. řízení lidí, psychologie a sociologie podniku, personalistika apod. 41%         F2,F3, F6

3. ekonomie a management                                                                            37%     F6

4. právo a legislativa obcí                                                                               29%     F1, F5

5. problematika životního prostředí                                                                 14%     F5, F6

6. teoretické –matematika, fyzika                                                                    11%     F3, F4

II. Názory studentů ČVUT na studium a na některé další otázky s ním

související.

Informace ze sociologického průzkumu studentů ČVUT v roce 2001

Uveřejněno - Pražská technika 2001

PhDr. Jana Šafránková, CSc.

 

Na celém ČVUT proběhl v letním semestru 2001 sociologický průzkum pod názvem Anketa studentů. Tento článek je pouze informací o nejdůležitějších výsledcích, podrobně jsou data publikována v samostatné publikaci a na webových stránkách ČVUT.

 

Průzkum byl zaměřený na vybrané názory studentů na výuku, protože vedení rektorátu ČVUT chce zavést na celém ČVUT průběžné získávání názorů studentů na některé podmínky studia, na některé vyučované předměty, na aktuální studijní problémy apod. Výsledky anket a průzkumů budou pak sloužit jako informační materiály pro vedení jednotlivých fakult a rektorátu i pro Akademický senát. Tato anketa je první tohoto typu a každý rok na ni budou navazovat další.

Průzkum začal přípravou v listopadu 2000 a byl ukončen v květnu 2001. Byl vypracován dotazník s patnácti otázkami, které se týkaly všech studentů ČVUT a byl doplněn cca pěti otázkami z každé fakulty (mimo fakultu architektury, která se výzkumu nezúčastnila). Dotazník byl schválen vedením ČVUT a jednotlivých fakult a Akademickým senátem ČVUT.

K získání názorů studentů byl vybrán tzv. výběrový soubor ze všech studentů ČVUT, celkem 1613 studentů s přesným stanovením počtů dotázaných (podle fakulty, studovaného ročníku a studijního programu) tak, aby byly výsledky reprezentativní. Počet respondentů tvořilo 15% všech studentů na velkých fakultách (bez 1. ročníků) a 25% na malých fakultách (FJFI a FD), kde byl respektován tzv.stratifikovaný kvótní výběr, aby měla data určitou vypovídací schopnost.

Samotný sběr dat probíhal od 12. do 30. března 2001 na pěti fakultách - stavební, elektrotechnické, strojní, dopravní a jaderné ve 2. – 5. ročnících, většinou v počítačových učebnách a místnostech.

Ostatní studenti mohli vyplnit dotazník na webových stránkách, takže teoreticky mohli odpovědět úplně všichni. Navíc z vlastní iniciativy, vyplnilo dotazník z 1.ročníku 107 studentů, ze 6. ročníku 25 studentů, kteří z hlediska počtu nejsou zahrnuti do vyhodnocení. Studenti z 2. až 5. ročníku jsou zahrnuti do vyhodnocení. Celý vyhodnocovaný soubor má tedy celkem 1755 respondentů.

 

Základní identifikační znaky zkoumaného souboru

Rozložení studentů podle studovaných fakult ČVUT: celkem 1755 respondentů 2.- 5. ročník

1. stavební – 659 respondentů, z toho 194 žen

2. strojní - 418 respondentů, z toho 45 žen

3. elektrotechnická – 368 respondentů, z toho 14 žen

4. jaderná a FI – 117 respondentů, z toho 26 žen

5. dopravní - 193 respondentů, z toho 33 žen

 

2. Rozložení studentů podle ročníku studia na celém ČVUT: 2.ročník - 569 studentů, 3.ročník - 472 studentů, 4.ročník - 387 studentů, 5.ročník - 327 studentů

 

3. Studenti podle typu studia: v magisterském studiu studuje 1693 respondentů, v bakalářském programu studuje 62 respondentů.

 

 

 

Ve výzkumu se zkoumaly tyto otázky: vztah ke studiu, střední škola, náklady na studium, podmínky studia, hodnocení studia z hlediska struktury předmětů, úroveň studia, aktivita studentů, návaznost studia na praxi, studium v zahraničí, specielní předměty - humanitní vědy, jazyky, tělesná výchova, odborné předměty.

            Sledované oblasti lze pro potřeby této statě rozdělit na 10 okruhů.

 

 1. Identifikace se studovaným oborem na vysoké škole.

Spokojenost s volbou studia je jedním z velmi důležitých a dobře vypovídajících kritérií o vazbě na studovaný obor i na fakultu.

Skoro všichni současní studenti ČVUT - 98%, jsou spokojeni s tím, že mohou studovat na vysoké škole, 84% je spokojeno se studiem na ČVUT, 67% je spokojeno i se studijním programem, který si zvolili a nebo který momentálně studují. 17% studentů celého ČVUT uvedlo, že by chtělo raději studovat jiný studijní program.

Na jiný typ vysoké školy, by možná odešlo celkem 14% studentů ČVUT.

 

Tabulka srovnání výsledků podle jednotlivých fakult

 

Identifikace se studiem na VŠ

Identifikace

Se studiem na ČVUT

Identifikace se studijním programem

ČVUT

98%

84%

67%

Stavební fakulta

98%

87%

66%

Strojní fakulta

99%

81%

60%

FEL

97%

83%

73%

JFI

99%

83%

71%

Dopravní fakulta

97%

86%

71%

 

Ve srovnání jednotlivých fakult a celého ČVUT je nejvyšší identifikace u studentů elektrotechnické fakulty, 73% a u jaderné a dopravní po 71%.

           

2. Náklady na studium

Důležitou otázkou je i to, kdo zajišťuje studentům náklady na studium. Na studium, na ubytování a na ostatní životní náklady přispívají 96% studentů rodiče, a to plně 60% studentů a 36% částečně. 4% studentů si musí náklady na studium hradit sami.

Studenti si navíc přivydělávají. 40% studentů pracuje měsíčně méně než 20 hodin, 20% dotázaných mezi 20 až 50 hodinami měsíčně a 10% studentů uvedlo, že pracují více jak 50 hodin měsíčně. Neprokázal se větší rozdíl pracovní aktivity mezi ročníky, o něco více pracují studenti ve 3. a 4. ročníku jednotlivých fakult.

Celkem 71% studentů celého ČVUT uvedlo, že si přivydělávají během studia, ale 60% dotázaných uvedlo, že jim náklady na studium plně hradí rodiče. Z těchto údajů lze předpokládat, že si z finančních prostředků získaných z pracovní činnosti část studentů hradí spíše své další zájmové aktivity a další potřeby než vlastní studium.

 

3. Hodnocení podmínek studia na ČVUT

Každou školu zajímá, jak studenti hodnotí podmínky studia i výuku. V hodnocení podmínek studia na ČVUT byly vybrány podmínky přímo související se studiem, a to spokojenost a názor na rozvrh vyučovacích hodin, na počet vyučovacích hodin týdně, na kontakt s učiteli, na konzultace a na dostupnost studijní literatury a skript. Tyto podmínky může škola i fakulta v určité míře ovlivnit.

            Dále studenti uváděli spokojenost s dalšími podmínkami, které většinou nemůže ovlivnit vysoká škola, ale současně vytváří a dotváří buď pocit celkové spokojenosti nebo naopak nespokojenosti. Jsou to např. podmínky pro ubytování, dopravní podmínky, možnost využívání doby mezi vyučovacími hodinami, podmínky pro individuální sport a podmínky pro kulturní a společenský život.

Pozitivní hodnocení podmínek studia výrazně převyšuje nad negativním, jedná se především o počet vyučovacích hodin, o hodnocení kontaktu s učiteli a o rozvrh vyučovacích hodin.

 

Pořadí hodnocení uvedených faktorů podmínek studia:

Podmínky studia na ČVUT

1 + 2

nejlepší, velmi dobré

3

dobré hodnocení

4 + 5

spíše nevyhovující

1. počet vyučovacích hodin týdně

58%

29%

13%

2. kontakt s učiteli, konzultace

54%

31%

15%

3. rozvrh vyučovacích hodin

46%

36%

18%

4. dostupnost studijní literatury a skript

42%

32%

26%

5. využívání doby mezi vyučovacími hodinami

32%

31%

37%

 

Podrobnější informace ke zkoumaným podmínkám studia jsou následující:

Rozvrh vyučovacích hodin vyhovuje 46% studentů, 36% ho pokládá za vyhovující a pouze 18% nevyhovuje, z toho nejnižší hodnocení uvedly pouze 4% studentů. Nejvíce rozvrh vyhovuje studentům elektrotechnické fakulty - 59% respondentů a 48% studentů jaderné fakulty.

Počet vyučovacích hodin týdně pokládá za velmi dobré celkem 58% studentů, za vyhovující 29%, tj. skoro jedna třetina a spíše nevyhovuje 13%, z toho vůbec nevyhovuje necelým 3% dotázaných studentů na celém ČVUT. Počet vyučovacích hodin vyhovuje nejvíce 61% studentů stavební fakulty, dále 59% studentů dopravní fakulty, 58% dotázaných ze strojní fakulty, 57% studentů z elektrotechnické fakulty a 51% studentů jaderné fakulty.

Konzultace a kontakt s učiteli za velmi dobrý označilo 54% dotázaných studentů celého ČVUT, 31% je považuje za vyhovující a 15% za spíše nevyhovující, z toho pouze necelá 3% studentů uvedla zcela negativní hodnocení.Ve srovnání jednotlivých fakult se výrazněji odlišuje fakulta jaderná s 76% pozitivního hodnocení kontaktů s učiteli, ostatní fakulty se pohybují kolem 50%, o něco nižší hodnocení je u studentů strojní fakulty, kteří uvedli 47% kladného hodnocení.        

Dostupnost studijní literatury a skript označilo na celém ČVUT za velmi dobré 42% respondentů, za vyhovující 32% a za spíše nevyhovující 26%, z toho pouze 5% za zcela nevyhovující. Ve srovnání jednotlivých fakult nejlepší dostupnost literatury uvádí studenti fakulty FJFI – 58% a studenti FEL – 53%, zbylé tři fakulty se v kladném hodnocení pohybují mezi 39%- stavební fakulta až 34% strojní a dopravní fakulta.

S využíváním doby mezi vyučovacími hodinami je spokojeno 32% respondentů, 31% je pokládá za vyhovující, 37% za spíše nevyhovující.

 

Podmínky pro ubytování nebyly z důvodu omezeného počtu otázek rozlišeny podle toho, kde studenti bydlí. 43% je spokojeno s ubytováním, 31% je pokládá za vyhovující a 26% za spíše nevyhovující, 8% uvedlo, že nejsou vůbec spokojeni.

Dopravní podmínky nebyly specifikovány podle místa, odkud se studenti dopravují na jednotlivé fakulty, většina z nich, 73% projevilo spokojenost, pro 20% jsou vyhovující a pouze 7% je uvedlo jako spíše nevyhovující.

S podmínkami pro individuální sport je spokojeno 48%, vyhovují 29% a nevyhovují 23% dotázaných studentů.

Podmínky pro kulturní a společenský život jsou pro 49% velmi dobré, což souvisí asi s umístěním ČVUT v Praze, pro 28% respondentů jsou dobré a spíše nevyhovující pro 23%.

 

4. Hodnocení výukového procesu na ČVUT

Do hodnocení výukového procesu patří hlavně následující čtyři faktory.

Skladbu vyučovaných předmětů hodnotí jako nejlepší až velmi dobrou 50% studentů, ve srovnání fakult nejvíce studenti FJFI - 60%, ostatní fakulty získaly kolem 50% kladného hodnocení, kromě dopravní, kde 40% studentů uvedlo kladné hodnocení. Jako nevyhovující skladbu předmětů uvedla jedna desetina studentů celého ČVUT, v tomto případě se mezi fakultami rozdíl neprojevil.

Podíl volitelných předmětů hodnotí jako nejlepší až velmi dobrý na ČVUT 49% studentů, ve srovnání fakult nejvíce studenti FJFI v 60%, studenti dopravní uvedli 55% ostatní fakulty získaly kolem 50% kladného hodnocení.

Jako nevyhovující podíl volitelných předmětů uvedla jedna pětina studentů ČVUT, v tomto případě se rozdíl mezi fakultami neprojevil, pouze studenti FJFI uvedli 14% kritických hodnot.

Odborná a pedagogická úroveň přednášek je hodnocena jako nejlepší až velmi dobrá na ČVUT 65% studentů, ve srovnání fakult ji nejlépe hodnotí studenti FJFI v 78% a dopravní fakulty – 72%, ostatní fakulty získaly mezi 69% (FEL) až 55% (strojní fakulta) kladného hodnocení.

Jako nevyhovující odbornou a pedagogickou úroveň uvedla necelá jedna desetina studentů ČVUT, v tomto případě se mezi fakultami rozdíl neprojevil, pouze studenti strojní fakulty uvedli v 11% kritické hodnoty.

Rozsah cvičení hodnotí jako nejlepší až velmi dobrý na celém ČVUT 59% studentů, ve srovnání fakult nejvíce studenti FJFI v 66%, FEL 65% a FD 64%, stavební fakulta získala 58% a strojní fakulta 50 % kladného hodnocení. Podle necelé jedné desetiny studentů celého ČVUT je podíl a rozsah cvičení nevyhovující.

 

Pořadí hodnocení uvedených faktorů výukového procesu:

Výukový proces na ČVUT

1 + 2

nejlepší, velmi dobré

3

dobré hodnocení

4 + 5

spíše nevyhovující

1. úroveň přednášek

65%

28%

7%

2. rozsah cvičení

59%

33%

8%

3. skladba předmětů

50%

37%

13%

4. podíl volit. předmětů

49%

29%

22%

 

Pokud uděláme srovnání mezi fakultami, nejlépe u této otázky vychází hodnocení FJFI, pak následuje dopravní a FEL, potom stavební a nakonec strojní fakulta.

 

5. Vazba výuky a praxe

            Jak podle současných názorů studentů odpovídá výuka potřebám praxe? Podle 29% respondentů výuka odpovídá potřebám praxe, 52% zvolilo variantu tak napůl a podle 19% neodpovídá.

            Ve srovnání jednotlivých fakult se odlišují pouze odpovědi studentů FJFI, 42% se domnívá, že odpovídá výuka praxi.

 

6. Návštěva přednášek, cvičení, samostatné práci a přípravě ve zkouškovém období

Kolik času studenti věnují studiu? 81% studentů uvádí že návštěvě přednášek věnují max. 15 hodin týdně.

            Návštěvě cvičení věnuje 68% studentů ČVUT max. 15hodin týdně, 25% studentů uvedlo, že cvičením věnuje 16 – 20 hodin týdně.

            74% studentů uvedlo, že věnuje samostatné práci max. 15 h týdně, 21% se připravuje na výuku 16-30 hodin týdně.

Počet hodin strávených při přípravě na zkoušky ve zkouškovém období se u 70% odpovědí pohybuje od 20 a více hodin týdně, pouze 15% studentů uvedlo, že se připravuje méně než 15 hodin, a 15% dotázaných mezi 16-20 hodinami.

 

7. Zájem o zahraniční stipendia

            Studenti si do značné míry uvědomují důležitost studia na zahraničních vysokých školách. Za nutné je považuje 36% respondentů, za možné, ale ne nutné 61%, za zbytečné pouze 3% ze všech studentů ČVUT.

Ve srovnání mezi fakultami potřebu studovat v zahraničí nejvíce uvádějí studenti strojní fakulty – 43% a studenti dopravní fakulty – 40%. Méně důležité je pro studenty FEL, kde jen 30% uvádí, že pokládají za nezbytné vložit do průběhu svého studia i studium v zahraniční. Mezi ročníky je zanedbatelný, statisticky nevýznamný rozdíl.

Největší překážkou odjezdu jsou podle studentů jejich nedostatečné jazykové znalosti, a to na celém ČVUT uvedlo 42% dotázaných, nejvíce na stavební fakultě - 48% a nejméně na FJFI – 22% studentů.

            20% studentů uvádí, že stipendium poskytuje nedostatečné finanční prostředky, v této kategorii není rozdíl mezi fakultami.

            14% studentů uvádí, že nemá žádné překážky, které by jim bránili v odjezdu na stipendium do zahraničí.

            Rozdíly mezi ročníky nejsou velké, k zamyšlení je ale zjištění, že se jazyková bariéra nesnižuje s výší ročníku, kromě FJFI, kde je výrazně nižší než u ostatních fakult. Naopak na stavební fakultě se podle údajů studentů jazykové problémy s vyšším ročníkem zvyšují.

 

8. Předpokládaný typ budoucí práce

Studenti již většinou během studia mají představu o tom, jakou práci by chtěli po absolvování vykonávat. Představy se nesplní sice všem, ale ovlivňují např. výběr volitelných předmětů nebo modulů studia.

Studenti, kteří chtějí podnikat nebo být řídícími pracovníky tvoří 41 % dotázaných na ČVUT, na strojní fakultě je to 45%, a na dopravní až 47%.

            Samostatnou prací, se chce zabývat 43% studentů ČVUT, více na FEL a to 52% dotázaných.

            Vědeckou práci po absolvování chce vykonávat celkem 7%, nejvíce na FJFI, a to 22% a nejméně na stavební fakultě, 3% studentů.

Při srovnání mezi ročníky se opět potvrzuje, že potřeba řídit se snižuje s vyšším ročníkem a současně s vyšším ročníkem stoupá zájem o samostatnou, méně za druhé lidi odpovědnou práci, s vyšším ročníkem klesá zájem o podnikání i o vědeckou práci, vše ve prospěch samostatné práce.

 

9. Názor na spojení studia s praxí

Velká část studentů považuje za velice účelné a užitečné spojení studia s praxí, jako účelné je pokládá 69%, na stavební fakultě 75% a na dopravní 76% dotázaných. U většiny fakult ji studenti za nedůležitou považují v 13-25%, nejvíce na strojní fakultě.

 

10. Názor na humanitní předměty

Do obsahu výuky na vysokých školách technického směru patří i společenskovědní předměty, jako je psychologie, sociologie, právo, filozofie apod. Hodnocení rozsahu výuky humanitních předmětů z hlediska studentů ukazuje na dva problémové okruhy, za prvé jaký rozsah výuky studentům, dle jejich mínění vyhovuje, a jestli si uvědomují potřebnost znalostí těchto oborů pro praxi.

I student vysoké školy technického zaměření potřebuje znalosti z výše uvedených oblastí, protože mu nemohou stačit pro uplatnění pouze vynikající nebo dobré technické znalosti. Jako zaměstnanec, vedoucí pracovník i podnikatel neustále komunikuje s ostatními lidmi, spolupracuje v týmu, v pracovní skupině, předává informace, vede, řídí, jeho práce by měla mít nejen ekonomickou a inženýrskou užitečnost a efektivnost, ale i sociální.

 

Společenské vědy jsou hodnoceny pozitivně, rozsah za vyhovující pokládá 58% studentů, rozsah by chtělo zvětšit 21%, tzn., že čtyři pětiny, tj. 79% respondentů mají potřebu humanitních oborů a znalostí z nich. Mezi fakultami není skoro žádný rozdíl, i když na každé fakultě je výuka těchto předmětů organizována trochu jinak.

 38% studentů považuje společenské vědy pro svou budoucí praxi za důležité, na stavební a dopravní fakultě 41%, na strojní 42%, studenti FEL uvádějí 31% důležitosti a FJFI 26%. Jako nedůležité pro praxi je považuje v současné době 17% studentů ČVUT, v hodnocení nedůležitosti se liší pouze FJFI s 32%.

 

Závěr

            Závěrem lze konstatovat, že studium na vysoké škole je pro studenty ČVUT vysokou hodnotou. S tímto souvisí několik výsledků a to, že skoro všichni studenti jsou spokojeni se studiem na VŠ, 84% se studiem na ČVUT. Studium podporují jejich rodiče, kteří jim částečně nebo zcela, a to pravděpodobně podle svých finančních možností, hradí náklady na studium.Velká část studentů při studiu částečně pracuje a tak se i aktivně podílí na získání dalších finančních prostředků.

            Z hlediska hodnocení podmínek studia počet vyučovacích hodin týdně vyhovuje 87% studentů, kontakt s učiteli a konzultace vyhovují 85% studentů, rozvrh vyučovacích hodin vyhovuje 82% studentů, dostupnost studijní literatury a skript na ČVUT vyhovuje 74% studentů a využívání doby mezi vyučovacími hodinami vyhovuje 63% studentů.

            Z hlediska hodnocení výukového procesu na ČVUT úroveň přednášek vyhovuje 93% studentů, rozsah cvičení 92% studentů, skladba předmětů vyhovuje 87% studentů a podíl volitelných předmětů ve výuce vyhovuje 78% studentů ČVUT.

Pozitivní je i to, že si studenti uvědomují potřebu vědět již během studia něco o praxi, a sami si praktické poznatky doplňují v zaměstnání. Dále jsou si vědomi toho, že by si své znalosti měli doplňovat studiem v zahraničí. Uvědomují si i potřebu znalostí ze společenskovědních oborů pro své budoucí úspěšné uplatnění v praxi.

 

III. Názory studentů 1. ročníků ČVUT na motivaci ke studiu.

Informace o výsledcích sociologického průzkumu studentů 1. ročníků ČVUT

Uveřejněno – Pražská technika 2002

PhDr. Jana Šafránková, CSc.

 

Vysoké školy připravují své budoucí absolventy na jejich co nejlepší uplatnění v praxi. Jejich příprava nezávisí pouze na kvalitě studia a na učitelích vysokých škol. Závisí čím dál tím více na studentovi jako takovém, na jeho zájmu o studium na vysoké škole a o studium zvoleného studijního směru. Z tohoto důvodu je důležité vědět, s jakou motivací nastupují studenti na jednotlivé fakulty

K těmto výše zmíněným otázkám byl na celém ČVUT v Praze realizován v zimním semestru roku 2001/2002 reprezentativní sociologický průzkum zaměřený na motivaci studentů ke studiu na ČVUT. K získání názorů studentů byl vybrán výběrový soubor ze studentů 1. ročníku pěti fakult ČVUT (bez fakulty architektury). Na dotazníky odpovědělo celkem 974 respondentů. Průzkum je reprezentativní podle studované fakulty, ročníku, a na stavební fakultě podle studijních směrů. Vzhledem k relativně malému počtu žen, nebyly v třídění diferencovány. Ve výběrovém souboru je podle typu studia většina respondentů studenty magisterského studia a to 96%, bakalářský program uvedli jen studenti FJFI. Z hlediska pohlaví je ve výběrovém souboru 84% mužů a 16% žen.

Na jednotlivých fakultách na dotazníky odpověděly následující počty studentů. Na stavební fakultě 245 respondentů, na strojní 274 respondentů, na elektrotechnické 218 respondentů, na dopravní fakultě 123 respondentů a na jaderné a FI 114 respondentů.

 

V dotazníku průzkumu byly zkoumány následující údaje:

·        Typ střední školy, její ukončení a výsledek maturitní zkoušky

·        Identifikace se studijním oborem

·        Volba vzdělávací dráhy (následně profesní) a zájem o zvolený studijní směr

·        Volba vysoké školy a její preference

·        Motivace a vztah ke studiu

·        Informace o studiu na VŠ

·        Současný názor na délku studia

 

K výsledkům je důležité dodat, že získané názory jsou názory studentů, kteří byli v době sběru dat na přednáškách, tzn. většinou těch, kteří chtějí studovat. Není možné podchytit názory studentů, kteří se na fakultu zapsali a výuku navštěvují sporadicky nebo vůbec ne.

 

Typ střední školy, její ukončení a výsledek maturitní zkoušky

Typ absolvované střední školy a výsledky studia na střední škole ukazují, jaká je úroveň znalostí studentů, kteří nastupují na fakultu. Ve zkoumaném výběrovém souboru je více jak polovina, tj. 53% studentů 1.ročníku absolventy gymnázií, méně než polovina, 38%, jsou absolventi středních průmyslových škol. Nejvíce absolventů gymnázií je na FJFI a na dopravní fakultě.

Většina, tj. 87% současných studentů 1. ročníků nastoupilo na některou z fakult ČVUT ihned po absolvování střední školy. Necelých 13% jsou studenti starší a z nich 5% studentů nastoupilo na současnou fakultu ze zaměstnání, po vojenské službě nebo po období nezaměstnanosti. 8% přišlo z jiné fakulty nebo z jiné vysoké školy nebo po pomaturitním studiu. Nejvíce studentů, kteří ukončili střední školu v r. 2001 je na FEL a nejvíce věkově starších studentů je na dopravní fakultě, dva a více let po maturitě je 16% respondentů.

Tři čtvrtiny studentů 1.ročníku uvedly, že jejich studijní průměr maturitní zkoušky byl do 2,0, z toho studijní průměr u maturitní zkoušky do 1,5 uvedlo 44% dotazovaných. Jedna čtvrtina uvedla průměr horší než je 2,0. Nejlepší studijní výsledky u maturitní zkoušky udávají studenti jaderné, elektrotechnické a dopravní fakulty (přes 50% do 1,5). Ve srovnání horší výsledky jsou na fakultách stavební a strojní. Za zamyšlení stojí skoro 12% studentů na stavební i na strojní fakultě, kteří uvedli, že měli horší průměr a to 2,5 a více.

 

Spokojenost s volbou studia – identifikace se studovaným oborem

Jedním z velmi důležitých a dobře vypovídajících kritérií o vazbě na studovaný obor i na fakultu je spokojenost s volbou studia. Jedná se o identifikaci s vysokoškolským studiem, s ČVUT a se studijním programem.

Téměř všichni dotázaní studenti projevují vysokou identifikaci se studiem na vysoké škole, celkem to uvádí 96% respondentů, se studiem na ČVUT se identifikuje 76% studentů a se studovaným studijním programem 75%. Tzn., že stejná fakulta a stejný studijní program nyní vyhovuje třem čtvrtinám současných studentů 1. ročníku ČVUT.

Kdyby se nyní respondenti znovu rozhodovali, jinou vysokou školu by nyní volilo celkem 20% studentů 1. ročníku.

 

Tabulka č. 1. Spokojenost dotazovaných s volbou fakulty

Spokojenost [%]

ČVUT

FSv

FS

FEL

FJFI

FD

Stejný stud. pr

75,77

77,14

75,55

74,77

74,56

76,42

Jiná VŠ

20,33

17,96

21,17

21,10

22,81

19,51

VOŠ

1,23

0,82

1,09

1,38

1,75

1,63

Praxe po SŠ

2,36

4,08

1,46

2,29

0,88

2,44

Celkem

100

100

100

100

100

100

 

Spokojenost s volbou souvisí i s tím, jestli se studenti rozhodovali sami a nebo někdo jejich rozhodnutí ovlivňoval, tzn. jak se současná mladá generace rozhoduje o volbě své profesionální dráhy. Při výběru vysoké školy uvádějí studenti, že se většinou rozhodovali sami a to 88% všech dotazovaných. Necelým 7% respondentů pomáhali při volbě rodiče a 3% kamarádi.

 

Zájem o zvolený studijní směr a volba vzdělávací dráhy (následně profesní)

Zájem o studijní směr nebo obor je velice důležitým kritériem pro další zájem studentů o studium. Pokud studenta obor zajímá, většinou se to přímo projevuje na jeho studijních výsledcích i na motivaci ke studiu.

Jedna třetina, tj. 32% respondentů uvedlo, že je studovaný obor velmi zajímá a plně odpovídá jejich představám, nejvíce tuto variantu zvolili studenti FJFI (49%).

Polovina, tj. 50% dotazovaných uvedlo, že je zvolený obor zajímá, ale neodpovídá plně jejich představám, nejvíce tuto možnost uvedli studenti FEL (64%).

Necelých 10% respondentů studovaný obor částečně zajímá, ale zdaleka ne na prvním místě. Skoro 9% dotazovaných uvedlo, že je zajímá jen protože chtějí být absolventem VŠ. Nejvíce tuto variantu uvedli studenti strojní fakulty a to necelých 12%, dále skoro 10% dotazovaných z dopravní fakulty, 8% z FJFI a 8% ze stavební fakulty. Nejmenší procento odpovědí na tuto variantu uvedli studenti FEL a to 5,5%.

 

Volba vysoké školy a její preference

Z hlediska zájmu studentů o studium velmi záleží na tom, zda je student nyní na fakultě, která byla jeho 1. volbou nebo není. 78% studentů 1. ročníku uvádí, že současná fakulta na které studují byla jejich první volbou. Náhradní volbou, ale ještě přijatelnou je pro více jak 18% respondentů. Nejvíce respondentů, kteří uvedli, že jsou na fakultě, kterou si přáli studovat, je na FEL a to 91%, na druhém místě je fakulta dopravní, která byla na 1. místě u 89% respondentů, na stavební fakultě je na fakultě, kterou preferovali 76% studentů 1.ročníku, na jaderné fakultě je to 72% a na strojní 66% dotázaných studentů. Jak už bylo uvedeno, jedná se o výpovědi studentů, kteří byly na výuce, tzn., že v realitě může být toto procento nižší.

ČVUT jako volbu z nouze uvedlo 3,5% dotázaných, relativně nejvíce na jaderné fakultě a to 6%. Jak už bylo uvedeno, jedná se o výpovědi studentů, kteří byly na výuce, tzn., že v realitě může být toto procento vyšší.

 

Tabulka č. 2. Preference v současné době studované fakulty

Preference v [%]

ČVUT

FSv

FS

FEL

FJFI

FD

Na 1. místě

77,82

76,33

66,06

91,28

71,93

88,62

Náhradní

18,48

19,59

27,74

7,80

21,93

11,38

„z nouze“

3,49

4,08

5,84

0,46

6,14

0

Celkem

100

100

100

100

100

100

 

Podle odpovědí dotazovaných studentů lze konstatovat, že pro většinu studentů, u kterých je identický typ střední školy i fakulty, byla fakulta, na které studují 1. volbou. Potvrdilo se, že pokud studenti studují na fakultě, na které chtěli studovat, tzn. uváděli ji jako první, tak je spokojenost s volbou studia zatím vysoká.

Typ druhé vysoké školy, na kterou se dotazovaní hlásili, je důležitý pro potvrzení jejich preferencí. Otázka zjišťovala, kolik procent studentů respondentů by raději volilo netechnický typ studia. Technicky zaměřený směr studia jako druhou vysokou školu uvedlo celkem 40% studentů, nejméně na FEL a to 20%. Ti se, tak jako studenti jaderné fakulty hlásili na matematické směry studia. Dále je okolo 10% studentů, kteří se hlásili na VŠ ekonomického směru, nejvíce na dopravní fakultě.

Lze shrnout, že po zájmu o technicky zaměřený směr VŠ studia se nejvíce studentů hlásilo na matematickou nebo přírodovědnou fakultu.

 

Motivace a vztah ke studiu

Motivační faktory jsou důležitou složkou zájmu o studium a vedou jednotlivce ke studiu na vysoké škole a v našem případě na ČVUT konkrétně. Podle odpovědí respondentů studenti nastupují na VŠ pro lepší pracovní možnosti spojené s vyšším příjmem. Zájem o konkrétní obor nebo směr studia uvedla jedna třetina, tj. 33% dotazovaných. Třetina vidí studium jako odklad vojenské služby a jako možnost oddálit vstup do praxe. Variantu „nastoupit na VŠ, aby měli sociální výhody studenta a studiu se příliš nevěnovat“ uvedly jen 4% studentů, částečně 18%. 78% se k této variantě vyjádřilo záporně.

            V porovnání motivačních faktorů jak v souboru celého ČVUT, tak u jednotlivých fakult jsou na prvních čtyřech místech následující faktory.

            Na 1. místě je vždy možnost dobré pracovní kariéry a na 2. místě získání dobrého finančního ohodnocení.

            Na 3. a 4. místě jsou motivační faktory jako je zájem získat vysokoškolský titul a zájem rozvinout své znalosti.

            Zájem o obor studia, tzn. profesní orientace, je na 4. místě na FEL, na 6. místě na celém ČVUT, na stavební a strojní fakultě. Na jaderné a dopravní fakultě je až na 7. místě, vzhledem k tomu, že na těchto fakultách je nejvíce absolventů gymnázií, může se pořadí a význam tohoto faktoru během studia měnit.

            „Tradičně“ se jako relativně silný faktor objevuje odklad vojenské služby a studentský život, tzn. odklad vstupu do praxe, jako motivační faktor je podle fakult u třetiny až dvou třetin studentů.

 

Tabulka č. 3. Motivace ke studiu na ČVUT

Motivace ke studiu na ČVUT v %

ano

částečně

spíše ne

ne

Rozvoj svých znalostí

42,81

48,97

6,78

1,13

Možnost dobré pracovní kariéry

78,95

18,17

1,64

1,13

Získat dobré postavení ve společnosti

41,79

43,33

12,01

2,57

Získat vysokoškolský titul

50,21

35,22

12,01

2,36

Pokračovat v rodinné tradici

4,62

20,74

42,92

31,52

Získat možnosti dobrého finančního ohodnocení

69,20

26,49

3,08

1,13

Prohloubit zájem o konkrétní obor

32,75

48,97

15,91

2,26

Oddálit praxi (vojnu, žít studentským životem)

31,93

36,04

22,48

9,45

Nástup na VŠ pro sociální výhody studenta

4,11

16,63

45,89

31,93

 

Jako příklad názorů studentů na jednotlivé motivační faktory lze uvést pořadí jednotlivých variant ve volbě „rozhodně ano a částečně“ v souboru celého ČVUT:

·        získat možnosti dobré pracovní kariéry                                                     79% + 18%

·        získat možnosti dobrého finančního ohodnocení                             69% + 27%

·        získat vysokoškolský titul                                                              50% + 35%

·        rozvíjet svoji vzdělanost, znalosti a schopnosti                                           43% + 49%

·        získat dobré postavení ve společnosti                                                        42% + 43%

·        prohloubit zájem o konkrétní obor                                                33% + 49%

·        oddálit praxi (vojnu, žít studentským životem)                                            32% + 36%

·        pokračovat v rodinné tradici                                                                     5% + 21%

·        na VŠ, kvůli sociálním výhodám studenta a studiu se příliš nevěnovat         4% + 17%

 

Lze konstatovat, že současní studenti nastupují na vysokou školu hlavně kvůli získání titulu, který jim umožní velmi dobré finanční ohodnocení a lepší uplatnění a kariéru na trhu práce. Zájem o obor studia je sice důležitým parametrem, ale ne hlavním.

 

Informace o studiu na VŠ

             Jedna třetina studentů uvedla, že získali informace z informačních materiálů VŠ a z Ministerstva školství. Z novin získalo informace 8% dotazovaných. Informace o fakultě získalo přímo na ČVUT, např. ze dnů otevřených dveří 19% studentů. Informace od známých nebo rodičů získalo 15% respondentů. Informace na střední škole, kde maturovali získalo 18% dotazovaných. Jako jiný zdroj využívali studenti informace z internetu, a to 6% dotázaných.

 

Současný názor na délku studia

Dvě třetiny, tj. 67% studentů 1. ročníků uvádí, že zatím předpokládají, že by studium ukončili za standardní dobu studia, tj. většinou za 5,5 roku. Více jak jedna pětina, tj. 22% se domnívá, že si možná studium prodlouží.

Skoro 11% uvedlo, že předpokládají, že studium ukončí předčasně. Na jaderné fakultě je to 15%, stavební fakultě je to 12%, na FEL 11%, na strojní 8% a na dopravní 7%. V této otázce je nutno znovu připomenout, že dotazníky s velkou pravděpodobností nevyplňovali ti, kteří se výuky příliš nezúčastňují.

 

Závěr

            Současní studenti 1. ročníku ČVUT nastupují na vysokou školu především z důvodů získání vysokoškolského diplomu a titulu, který jim má umožnit dobré finanční ohodnocení a postavení na trhu práce. O tom, že chtějí studovat vysokou školu svědčí 96% odpovědí respondentů upřednostňujících vysokoškolské vzdělání. Zájem o studovaný obor je důležitým, ale zdaleka ne hlavním motivačním faktorem. V 1. ročníku mají zájem o obor více ti, kteří absolvovali střední průmyslové školy, ale tento fakt se během studia mění, protože absolventi gymnázií se teprve nástupem na vysokou školu se studijním směrem seznamují. Většina studentů má nepřerušenou vzdělávací dráhu z hlediska přechodu ze střední školy na vysokou školu, ale kolem 13% studentů 1. ročníku ČVUT je věkově starších.

            Průzkum potvrdil i některá tradičně se opakující fakta. Je to například rozdíl mezi fakultami např. z hlediska studijního průměru na střední škole, kdy studenti s lepšími studijními výsledky nastupují na fakulty elektrotechnickou, jadernou a fyzikálně inženýrskou a dopravní. Na strojní fakultu v posledních letech přicházeli studenti s horšími studijními výsledky, ale tento trend se začíná týkat v současnosti i fakulty stavební.

            Z pozitivního hlediska se potvrdilo, že pokud studenti studují na fakultě, kterou preferují, tak je zatím spokojenost s volbou studia vysoká. Ke sledování dalších údajů o studentech na ČVUT budou sloužit další sociologické průzkumy.