Akademický senát ČVUT v Praze

 

 

 

 

 

 

 

 

Analýza problematiky přenosu výsledků vědy a výzkumu do praxe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pracovní tým:                        Doc. Ing. Ivo Kvasnička, CSc.

                        Ing. Pavel Komárek, CSc.

                        Prof. Ing. Ladislav Musílek, CSc.

                        Ing. Dr. Radim Šára

                        Prof. Ing. Zbyněk Škvor, CSc.

V Praze dne 30.9.2003

 

 

 

 

 

Úvod

            V posledních letech vyspělé nebo ekonomicky prozíravé státy kladou důraz na posílení vědy, výzkumu a vývoje a na transfer získaných výsledků nebo znalostí do průmyslové sféry. Hlavními cíli této aktivity je posílení konkurenceschopnosti, rozvoj regionů a prosperita společnosti. Významné postavení v řetězci vzdělání ® věda, výzkum a vývoj ® investice ® transfer do průmyslu ® produkt na trhu zaujímají kvalitní vědecké univerzity. Systematická vládní podpora spolupráce univerzit s průmyslem vznikla ve Spojených státech již v sedmdesátých letech minulého století na základě analýzy příčin zaostávání americké ekonomiky zejména vůči Japonsku. Vysoké školy v USA  věnují této aktivitě mimořádnou pozornost a dokonce deklarují svoji zodpovědnost za rozvoj regionů, ve kterých působí [1]. V poslední době je zřejmé, že i Evropská unie klade větší důraz na posílení vědy a výzkumu, realizaci výstupů, ochranu a efektivní využití duševního vlastnictví a na podporu vzniku a rozvoje technologicky orientovaných firem. Zajímavá situace je v Čínské republice, kde došlo v posledních letech k významnému posílení zejména výzkumu na vysokých školách na úkor akademie věd. Za podpory vlády se buduje zejména u univerzit 53 vědeckých parků, jejíchž nedílnou součástí jsou inkubátory malých inovačních firem [2].

            V současnosti plní vědecké university v USA a v EU tři poslání [3]:

1)      vzdělávací, včetně učebních oborů, které připravují studenty k podnikání

2)      vědu, výzkum, vývoj a další tvůrčí činnosti

3)      službu veřejnosti

Poslední mise má řadu forem. Dosud nejběžnější je přenos výsledků vědy a výzkumu (VaV) do praxe, obecně nazývaný transfer technologií.

 

Analýza součastného stavu v ČR

            Výroční zpráva ČVUT o činnosti za rok 2002 [4] konstatuje, že „přenos výsledků VaV do praxe představuje trvale slabou stránku univerzity“. Tato skutečnost je ovlivněna řadou vnějších i vnitřních příčin, které jsou většinou provázány. K důležitým externím příčinám patří:

-         V ČR je trvale nedostatečný podíl HDP na financování VaV a vysokých škol, navzdory slibům všech polistopadových vlád. Vysoké školy mají pouze dvě poslání – vzdělávací, vědu, výzkum a tvůrčí činnost [5] a nejsou tedy, stejně jako ostatní pracoviště VaV hodnoceny podle transferu výsledků a výstupů do praxe. Tato situace se odráží i v zásadách o poskytování dotací veřejným vysokým školám [6], kdy tzv. koeficient úspěšnosti uplatnění výsledků Ki (podíl výše prostředků získaných za 3 roky a výše prostředků, které mají výsledek v databázi RIV) je z pohledu transferu výsledků  v podstatě kontraproduktivní. RIV je jednou z částí informačního systému VaV, ve kterém jsou shromažďovány informace o výsledcích projektů VaV a výzkumných záměrů podporovaných z veřejných prostředků. Je ale úspěšnost uplatnění výsledků VaV daná pouze evidencí výsledků projektů financovaných ze státních prostředků? Jsou publikace (z pohledu prestiže akademických pracovišť a pracovníků samozřejmě nezbytné) adekvátní realizovaným patentům nebo prodaným licencím? Vysoké školy se samozřejmě těmto podmínkám přizpůsobují, což je pro stát i akademické pracoviště z dlouhodobého hlediska nepříznivé.

-         Chybí dlouhodobé strategické záměry státu a řady hospodářských odvětví. Teprve v roce 2000 byla přijata Národní politika vědy a výzkumu, která se v současnosti inovuje. Dosud existuje pouze zákon o financování VaV, ve kterém je již zmínka o hodnocení pracovišť VaV podle aplikace výsledků. K pozitivům patří vypracování Národního programu orientovaného výzkumu a vývoje (2001), který klade důraz na využití výsledků v průmyslové praxi. Nepříznivý stav je v ČR dále komplikován snahou o přerozdělení kompetencí mezi resorty i Radou pro výzkum a vývoj, spojenou s nízkou úrovní vzájemné spolupráce. Aktivity vysokých škol v oblasti transferu stojí spíše mimo zájem státní sféry.

Nový programový dokument Národní politika vědy a výzkumu, který má nahradit dokument z r. 2000, sice na některé diskutované slabiny reaguje (podfinancování výzkumu a vývoje, nízký podíl nestátních prostředků ve financování výzkumu a vývoje, malý důraz na transfer technologií a inovace, roztříštěný systém řízení a financování výzkumu a vývoje), ale již v současné fázi projednávání jeho prvního návrhu je zpochybněn připravovanými úspornými opatřeními vlády.

-         ČR nemá na rozdíl od vyspělých států vlastní inovační politiku. Přitom inovační politika je podle [7] nadřazena politice VaV, protože řeší inovační proces jako celek [8]. Dosud žádná politická strana seriozně neprezentovala tuto oblast jako jednu ze svých priorit.

-         Inovace a transfer technologií jsou úzce spojeny s využitím a ochranou duševního vlastnictví, inovační aktivity často vycházejí z patentově chráněných vynálezů, které mají na globálním trhu vyšší konkurenceschopnost. Nedořešená problematika ochrany je ze strany mezinárodních hodnotících organizací opakovaně kritizována. Ve vyspělých státech vede důsledná ochrana duševního vlastnictví k nezanedbatelným příjmům univerzit (zejména soukromých v USA), počty patentů jsou jedním z hlavních hledisek úspěšnosti vědeckých pracovišť.

-         Absence nepřímých nástrojů státní podpory transferu technologií  a inovací. V řadě vyspělých států jsou např. využívány: podpora zakládání společných pracovišť, daňové úlevy, speciální programy podporující poradenství, zavádění nových technologií apod.

-         Současné předpisy pro financování přinejmenším ztěžují vícezdrojové financování aplikovaného výzkumu. Takové financování je však u nákladného výzkumu běžné, ne-li nutné. Předpisy omezující možnost nákupu investičně náročných zařízení sloučením prostředků několika výzkumných projektů či předpisy zakazující vkládat z více zdrojů finance jako podíl na řešení projektů resortního výzkumu negativně ovlivňují celý výzkum, nejvíce však právě přenos výsledků do praxe.

-         V průběhu transformace české ekonomiky se z různých důvodů rozpadly výzkumné základny téměř všech podniků i převážná část profesionálních výzkumných ústavů, zejména v resortu MPO ČR. Pracovníci těchto útvarů nebo institucí byli v minulosti významnými prostředníky při přenosu výsledků z akademických pracovišť do praxe. Transfer technologií je také negativně ovlivněn relativně malým zájmem podniků všech kategorií (MSP i velkých) o „neověřené“ výsledky VaV a o skutečnou (nikoli deklarovanou) spolupráci. Specifikace příčin tohoto jevu nebyla cílem provedené analýzy, lze ale konstatovat, že ani vstřícnost VŠ k podnikové sféře není v souladu se světovým trendem.

 

Analýza problematiky přenosu výsledků VaV do praxe na ČVUT v Praze

            Z negativních příčin ovlivňujících přenos výsledků VaV realizovaného na ČVUT má významný dopad podfinancování školy (investiční dluhy z minulosti narůstají) a nevýrazný přístup státní správy k transferu technologií a inovacím. Myšlení a chování se nejlépe ovlivňuje ekonomickými nástroji a právě v tom je logická aplikace dokumentu MŠMT ČR [9] do prostředí školy z pohledu přenosu výsledků nepříznivá. Prostředky podpory tzv. specifického výzkumu jsou rozděleny na fakulty a ostatní součásti postupem odvozeným z [9] s výše uvedeným koeficientem úspěšnosti Ki. Obdobná metodika rozdělování se pak realizuje (se specifickými rozdíly) i na fakultách. Jak ukázala analýza databáze výstupů VaV na ČVUT v Praze (komponenta VVVS), jsou proto data mající vztah k přenosu výsledků a aplikaci až na vyjímky neúplné, popř. jsou doplňovány až v termínech potřebných pro databázi RIV.

            Na úspěch transferu negativně působí i kvantitativní hodnocení různých druhů výstupů, kdy realizované technické dílo nebo patent jsou bodově na úrovni prestižní publikace. Takové hodnocení se vyskytuje i v kvantifikovaných kritériích pro habilitační řízení a pro řízení jmenování profesorem [10], třebaže se oproti minulosti jedná o kvalitativní posun k realizacím. Vlastní realizace výsledků většinou přináší autorům řadu komplikací, od peripetií s ochranou duševního vlastnictví (zejména při spoluautorství s pracovníky podniků), přes časovou náročnost (často je nutný navazující vývoj a ověření), spolupráci v odlišném prostředí a kultuře, po nejistotu komerčního úspěchu nebo okopírování výsledku. Poslední důvod zamezuje získávat „body“ za publikace, protože co je publikováno, nelze ochránit a co není ochráněno, nelze prodat.

            Součastný stav diskutovaných výstupů prezentuje tabulka, získaná kompilací posledních CTU Activity Report RAR [11].

 

druh výstupu

1999

2000

2001

2002

kniha

182

145

144

168

kapitola v knize

35

111

157

101

článek

1071

889

965

922

příspěvek na konferenci

2174

2627

2538

3277

patent přihlášený

4

8

14

5

patent přidělený

2

8

-

3

užit. vzor přihlášený

-

-

7

5

užit. vzor přidělený

4

1

1

8

 

            Z uvedených dat vyplývá zhruba stabilizovaný počet monografií i článků a zvyšující se počet příspěvků na konferencích. S velkým (několikařádovým) odstupem následují přihlášky patentů a užitných vzorců a přidělené patenty a užitné vzory. Kontrola komponenty VVVS ze dne 24.6.2003 prokázala, že součastný stav patentů za poslední sledovaný rok je ve skutečnosti trochu lepší (5 PV, 9 přidělených patentů, z toho jeden ve 3 státech) než uvádí RAR. Závěrem této části analýzy je nutno zmínit dva pozitivní kroky realizované ČVUT v posledních letech, jmenovitě Cenu rektora ČVUT za aplikaci výsledků výzkumné práce v praxi [12] a tři body v Aktualizaci dlouhodobého záměru ČVUT pro rok 2004 [13], zaměřené na analyzovanou problematiku.

 

Licenční politika ČVUT

V Analýze dosavadního vývoje a stavu výzkumu a vývoje v české republice a jejich srovnání se zahraničím (MŠMT ČR, Praha, květen 2002) se uvádí: „Odborná veřejnost si teprve musí plně uvědomit, že technologická síla každé země závisí na účinnosti národního systému inovací. Inovační aktivity vycházejí z patentově chráněných vynálezů, které mají na trhu vyšší konkurenceschopnost než nechráněná řešení, ať už při přímé realizaci, nebo jako licenční nabídka.“

„Prudký rozvoj vědy, výzkumu a technologií v poslední dekádě 20. století vyvolal větší pozornost k právům k duševnímu vlastnictví, tj. patentům, eventuálně užitným vzorům, průmyslovým vzorům a ochranným známkám  a v oblasti autorského práva k softwarovým produktům. ProVaV jsou rozhodující patenty na vynálezy. Náklady na VaV mají tendenci růst současně s globalizací ekonomiky. Význam duševního vlastnictví se zvětšuje se zesilující konkurencí, patenty ovlivňují obchodní strategii, podnikatelské partnerství, postavení na trhu či získání nového kapitálu.“

„Česko se postupně stává pouhým pasivním konzumentem nových technologií, jeho podíl na aktivní tvorbě a vývoji je velmi nízký.“ Je proto povinností VŠ výsledky VaV chránit (zejména výstupy získané za finanční podpory z veřejných prostředků) jako duševní vlastnictví školy a státu a nikoli je formou publikací zdarma předkládat zahraniční konkurenci. Výsledky  VaV musí sloužit ke zvýšení konkurenceschopnosti naší ekonomiky – pokud nejsou chráněny, tak se nedají využít, neboli neplní svůj úkol.

 

Současný stav licenční politiky na ČVUT v Praze:

 

ČVUT přijalo licenční politiku, AS schválil vyčlenit finanční prostředky na poplatky za ochranu duševního vlastnictví, nebyly však pro náběh vyčleněny prostředky na provozní náklady, které jsou s touto činností spojeny. Byla navržena Licenční rada (LR), která doposud nebyla jmenována. Rada by měla stanovit i koncepci následného využití duševního vlastnictví. Jsou připraveny základní dokumenty nutné k funkci Licenčního fondu, nebyly však schváleny (není LR). ČVUT má podle zákona schválen vnitřní předpis pro vkládání peněžitých a nepeněžitých vkladů do právnických osob, nemá však přijaty zvláštní předpisy, které tuto činnost upřesní (viz. čl.2, odst. 4, písm. 3 tohoto vnitřního předpisu). ČVUT má patentové středisko, které je schopno úkoly plnit. Všichni patentoví agenti mají kvalifikaci evropského patentového zástupce, což může výrazně snížit náklady ČVUT na zastupování v EU.

 

Nástroje pro podporu transferu technologií – Technologické a inovační centrum ( TIC – dříve BIC)

Rozhodnutí o vzniku inovačního centra a jeho umístění do Motola padlo již v roce 1990. V rámci spolupráce s EK a EBN byl projekt budován jako BIC (Business and Innovation Centre) – výhoda získání know-how a navázání na síť obdobných center v Evropě. Centrum bylo od začátku budováno na principu samofinancování tak, aby nemuselo být dotováno z prostředků ČVUT. Finanční prostředky mělo čerpat z poskytovaných služeb, získaných grantů a hlavně pronájmu prostor. ČVUT se zavázala, že areál bude využíván pro podporu transferu technologií, vznik inovačních firem apod. Byla jmenována Rada centra, složená z e zástupců fakult a dalších pracovišť ČVUT a rovněž ze zástupců podnikatelské sféry, bank, městské části Praha 5 apod. Rada je v současnosti nefunkční, nová dosud nebyla jmenována.

TIC již druhý rok nemá žádný finanční příjem z pronájmů v Motole. Veškeré příjmy jsou odváděny do rozpočtu rektorátu. TIC je tak pravděpodobně jediným centrem na světě, které nemůže svoji činnost financovat z pronájmu inkubátoru. Minimální část prostředků je reinvestována do areálu, dochází k jeho „vybydlování“. Prostory přestávají být atraktivní. Zbývají tedy příjmy ze služeb zákazníkům a z projektů. Obecně je známo, že na službách pro začínající podnikatele „se nedá uživit“. Tento druh poradenství je všude dotován. Tato situace nutí TIC se stále více orientovat na projekty k zachování vlastní činnosti a hledání zdrojů z poskytovaných služeb mimo ČVUT. Proto přestává plnit funkci, pro kterou bylo určeno – vyhledávat projekty pro ČVUT, pomáhat při vzniku firem, podporovat transfer technologií apod.

Se změnou názvu z BIC na TIC byl připraven a připomínkován nový návrh Organizačního řádu TIC, který mu vracel původní postavení a dával možnost vrátit se k důslednějšímu plnění původní funkce, s níž byla tato součást ČVUT zakládána. Projednávání návrhu však bylo pozastaveno s tím, že má být přizpůsoben vazbám na uvažovaný vznik vědeckého parku napojeného na ČVUT. Jak ale ukazují dosavadní jednání o založení inkubátoru technologicky pokročilých firem v prostorách těžkých laboratoří při monobloku FS a FEL v Dejvicích jako první součásti tohoto parku, půjde patrně o dlouhodobější proces, jehož výsledek je nejistý.

 

Závěry pro ČVUT

-         Cíleně podporovat a odměňovat kvalitní vědecké týmy i jednotlivé pracovníky jak v oblasti základního, tak i aplikovaného výzkumu a transferu výsledků do praxe [13], nejenom na úrovni školy, ale také fakult a součástí. Analyzovat ve všech uvedených subjektech systém rozdělování dotace za specifický výzkum s cílem zvýšit jeho stimulační efekt na přenos výsledků do praxe.

-         Soustředit pozornost na přenos vědeckých a výzkumných výsledků do praxe. Aktivně k tomu využívat potenciálu Technologického a inovačního centra ČVUT (TIC) a jeho Patentového střediska. Důsledně aplikovat schválenou licenční politiku ČVUT k ochraně duševního vlastnictví školy a vyhodnotit její účinnost s cílem jejich případných úprav [13]. V této souvislosti přehodnotit a upravit postavení a způsob financování TIC a Patentového střediska. S touto úpravou nečekat na vyjasnění problematiky zamýšleného vědeckého parku.

-         Pokračovat v jednáních a přípravě založení vědeckého parku jak na úrovni školy a jejích součástí (které by měly projevit vůči tomuto projektu vstřícnost) tak na úrovni města a městské části, na nichž záleží poskytnutí vhodných prostor, a na úrovni potenciálního investora.

-         Ovlivňovat na všech příslušných státních a rezortních úrovních nevýrazný přístup státní správy k transferu výsledků, ochraně duševního vlastnictví a inovacím.

-         Prosazovat na úrovni Rady vysokých škol, Konference rektorů a MŠMT maximální tlak na splnění programového prohlášení vlády, týkajícího se státní podpory výzkumu a vývoje ve výši alespoň 0,7 % HDP a programu EU hovořícího o průměrných finančních tocích do VaV ve výši 3 % HDP (1 % za státních a 2 % ze soukromých zdrojů).

Aktuálnost uvedených závěrů pro ČVUT v Praze potvrdily příspěvky a diskuse v průběhu konference „ČVUT v evropském výzkumném a vzdělávacím prostoru“ konané ve dnech 22.-23.9. 2003.

 

 

Referenční zdroje:

[1]        New University Roles in Knowledge Economy, 2002, ISBN 0-927364-25-5, 169 s.

[2]            Koncepce dalšího rozvoje BIC ČVUT, 22.1.2003

[3]            Kvasnička, I. Incubators of New Enterprises – a Tool for Bussines and Technology Transfer, Granada, 2002

[4]        Výroční zpráva o činnosti ČVUT v Praze, 2002

[5]            Aktualizace dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol pro rok 2004, MŠMT ČR

[6]        Zásady o poskytování dotací veřejným vysokým školám MŠMT ČR pro rok 2003

[7]            Příručka OECD FRASCATI

[8]            Kvasnička, I. Resources for Technological Innovation in the Era of Globalization, Petrohrad, 2003

[9]        Návrh metodiky rozpisu NIV dotací ze SR pro rok 2003, ČVUT v Praze

[10]            Kvalifikovaná kritéria ČVUT v Praze pro habilitační řízení. Kvalifikovaná kritéria ČVUT v Praze pro řízení ke jmenování profesorem, 2003

[11]      CTU Research Activity Report, 1999 až 2002

[12]            Pravidla udělování příspěvku z fondu ČVUT na podporu výzkumu a vývoje

[13]            Aktualizace dlouhodobého záměru ČVUT v Praze pro rok 2004