Akademický senát  ČVUT v Praze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozbor faktorů a podmínek vývoje parametrů produktivity studia na ČVUT v Praze pro období od roku 2004

 

(2. verze zprávy analytického týmu 1 při AS ČVUT)

 

 

 

 

 

 

 

Složení týmu:

 

Prof. Ing. Jiří  Bíla, DrSc.

Prof. Ing.  Václav Havlíček, CSc.

Prof. Ing. arch. Ladislav Lábus

Doc. Ing. Jiří Máca, CSc.

 

 

 

 

 

 

 

V  Praze  dne  15.10.2003

 

Obsah                                                                            str.

 

 

1.  Úvod                                                                                        2

 

2. Prognóza vývoje počtu studentů na ČVUT  po roce 2004       3

    jako důsledek

 

3.  Širší pohledy na efektivitu studia na ČVUT                             6

 

4.     Některé z obtížně měřitelných parametrů, které ovlivňují       9

     individuální rozhodování studentů při volbě vysoké školy.

 

5.    Kvalitativní model efektivity studia na ČVUT -  rozbor            10

     typů proměnných a jejich vzájemných vztahů.

 

6.    Kvalitativní model efektivity studia na ČVUT -                        19

     implementace.

 

7. Závěry                                                                                      20

 

Referenční zdroje                                                                                       23

 

Příloha 1                                                                                                      20

 

Příloha 2                                                                                                      26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1        ÚVOD

 

Předložená zpráva vznikla z iniciativy Komise pro rozvoj a vědu, která pracuje při Akademickém senátu ČVUT. Obsah předložené zprávy  navazuje na závěry a doporučení této komise ze září 2002, [9].

Hlavní směr výzkumu je soustředěn na prokreslení parametrů a vztahů, které se dominantně podílejí na efektivitě studia na  ČVUT. V kapitole 4. je naznačen způsob formalizace a modelování vývoje parametrů efektivity studia na ČVUT ve výhledu let 2004-2008. V závěrech zprávy jsou pak dána určitá východiska a doporučení pro optimalizaci vývoje efektivity studia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.   Prognóza vývoje počtu studentů na ČVUT  po roce 2004  jako důsledek dlouhodobě působících proměnných a parametrů.

           

2.1           Relevantní statistické údaje

 

            V této podkapitole uvádíme několik  relevantních statistických údajů, získaných ze zdrojů, [1] - [8].

 

Tab. 1. Počet narozených dětí v letech 1975 – 2001, [8]. (V tabulce je  zvýrazněno období 1985 – 1989, které bude ovlivňovat  stav na ČVUT v nejbližších 5 letech a absolutní minimum v celém sledovaném období.)

 

 

Řádka

Rok

Počet  narozených dětí

1

1975

191 778

2

1976

187 378

3

1977

181 763

4

1978

178 901

5

1979

172 112

6

1980

153 801

7

1981

144 438

8

1982

141 738

9

1983

137 431

10

1984

136 941

11

1985

135 881

12

1986

133 356

13

1987

130 921

14

1988

132 667

15

1989

128 356

16

1990

130 564

17

1991

129 354

18

1992

121 705

19

1993

121 025

20

1994

106 579

21

1995

96 097

22

1996

90 448

23

1997

90 657

24

1998

90 536

25

1999

89 471

26

2000

90 910

27

2001

90 716

 

Počet studentů, kteří se zapsali a nastoupili na ČVUT v roce 2002 je úměrný počtu narozených dětí v roce 1983 (1984), (Tab.1, Tab.2).  Proti těmto letům nastává ve zvýrazněném období 1985-1989 (Tab.1), (které odpovídá období nejbližších pěti let (2004-2008)) pokles narozených dětí s maximálním rozdílem počtů v letech 1983 a 1989, který činí  9075.

     Maximální hodnota počtu studentů přijatých do 1. ročníku denního studia na všech vysokých školách ČR ve školním roce 1998/1999 (Tab.2) vychází z počtu narozených dětí v roce 1979 (1980) – tj. 172 112 (153 801), (Tab.1.), [8]. V hrubém odhadu tedy, ve školním roce 1998/1999 bylo přijato do 1. ročníku denního studia  23.9 % narozené populace. Naopak nejnižší počet přijatých studentů (do 1. ročníku denního studia na všech vysokých školách ČR) ve školním roce 2000/2001 vycházející z počtu narozených dětí v roce 1981 (1982), aj. 144 438 (141 738)  v hrubém odhadu představuje  22.5 % narozené populace.

     V přijímacím řízení  pro období 2001/2002 bylo zapsáno do prvého ročníku ČVUT v Praze  5 606 studentů [7]. Při hrubých spekulacích s průměrným procentem počtu studentů přijatých do 1. ročníku denního studia ve školním roce 2001/2002 (Tab.2. a Tab.3) by mělo být  přijato na ČVUT jen 3503 studentů. Tato dvě čísla vcelku správně podtrhují skutečnost, že nejvyšší počet studentů odchází v prvém ročníku.

     Nejnepříznivější populační „propad“ mezi roky 1983 a 1989 (9075 dětí) představuje (při velmi nepříznivém procentu  (20 %) populace odcházející v 19 letech na vysokou školu) 1815 studentů, (o které přijde do 1.ročníku denního studia na všechny vysoké školy ČR v některém z let 2004 až 2008 méně, než tomu bylo v roce 2002). 

 

Tab. 2. Vývoj celkového počtu studentů a nově přijatých studentů do prvého ročníku denního studia na vysokých školách České republiky v letech 1995 – 2002, [8].

 

Řádka

Rok

Celkový počet

Nově přijatí studenti do 1.ročníku       (% z celkového počtu)

1

1996/1997

155 868

39 390  (25. 71)

2

1997/1998

165 754

40 945  (24.7)

3

1998/1999

174 229

41 205  (23.6)

4

1999/2000

183 954

   39 725  (21.49 )

5

2000/2001

207 260

32 545  (15.7 )

6

2001/2002

200 450

32 950  (16.43 )

 

 

Tab. 3. Počty studentů na vybraných vysokých školách ve školním roce 2001/2002, [8].

 

Řádka

Vysoká škola

Počet studentů

1

Univerzita Karlova, Praha

40 923

2

Masarykova univerzita, Brno

22 221

3

České vysoké učení technické v Praze

21 310

4

Vysoké učení technické, Brno

15 094

5

Vysoká škola báňská, TU Ostrava

15 048

6

Vysoká škola ekonomická, Praha

14 344

 

 

 

 

 

 

 

2.2           Vývoj po roce 2004

 

Pro období nejbližších let  (2004 – 2008) jako důsledek počtu dětí narozených v letech 1985 – 1989, dostáváme v závislosti na dvou krajních hodnotách procenta populace, které odchází v 19 letech na vysokou školu, dvě základní implikace:

 

Nejnepříznivější populační “propad” mezi roky 1983 a 1989 (9075 dětí) představuje (při velmi nepříznivém procentu  (20 %) populace odcházející v 19 letech na vysokou školu) 1815 studentů, (o které přijde do 1. ročníku denního studia na všechny vysoké školy ČR v některém z let 2004 až 2008 méně, než tomu bylo v roce 2002) Þ  Z těchto 1815 studentů přijde na ČVUT v některém roce mezi  2004 až 2008  o  308 (473) studentů méně, než bylo přijato v  roce 2002.

 

· V příznivějším případě, kdy  24 % populace (z roku 1989)  nastoupí v 19 letech na vysokou školu, představuje tento rozdíl 2178 studentů, (o které přijde do 1. ročníku denního studia na všechny vysoké školy ČR v některém z let 2004 až 2008 méně, než tomu bylo v roce 2002) Þ  Z těchto 2178 studentů přijde na ČVUT v některém roce mezi  2004 až 2008  o  370 (568) studentů méně, než bylo přijato v  roce 2002.

 

Co bude dále ?

 

Pokud budeme předpokládat, že vývoj počtu narozených dětí v dalších letech po roce 2002 se ustálí na hodnotě kolem 90 000/rok, a použijeme-li stejné metody k odhadu počtu studentů na ČVUT po 19 letech, (za předpokladu poněkud nakloněné proporcionality studentů na  vysokých školách ČR v neprospěch ČVUT – podrobněji dále), získáme následující odhad:

 

(Za předpokladu, že 20 % populace (narozených po roce 2002) nastoupí v 19 letech na vysokou školu) a (Počet studentů na ČVUT bude tvořit 12% z počtu studentů na vysokých školách v České republice) Þ  (Po roce 2021 bude nastupovat  na vysoké školy o 9486 méně, než v roce 2001/2002) a (Z těchto 9486  studentů přijde na ČVUT o 1138 méně, než bylo přijato v roce 2002).

 

(Za předpokladu, že 24 % populace (narozených po roce 2002) nastoupí v 19 letech na vysokou školu) a (Počet studentů na ČVUT bude tvořit 12% z počtu studentů na vysokých školách v České republice) Þ  (Po roce 2021 bude nastupovat  na vysoké školy o 11 383 méně, než v roce 2001/2002) a (Z těchto 11 383  studentů přijde na ČVUT o 1365 méně, než bylo přijato v roce 2002).

 

 

 

2.3           Dva základní pohledy, varianty výpočtů a jejich vývoj

 

     Uvedené odhady jsou pouze orientační a představují první ze dvou základních variant výpočtů. Podle této varianty se procento populace, které odchází v 19 letech na vysoké školy ve sledovaném období pohybuje v rozmezí 22% až 24 % narozené populace a tento údaj je respektován i do dalšího období. Odpovídá to představě, že proporcionalita rozdělováni narozené populace mezi všechny profese evidovatelné statistickým úřadem se mění jen pozvolna. A že tedy nenastává nějaké ostré přelévání části 19leté populace z jedné profesní oblasti (zachycované dosud např. některými profesemi ze sektoru „Služby“, kde nebylo  požadováno vysokoškolské vzdělání) do jiné oblasti  (v daném případě např. do části 19leté populace, která odchází na vysoké školy). Podle této varianty bude počet studentů zapisovaných do prvého ročníku vysokých škol v  České republice v důsledku úbytku populace ubývat. Přerozdělování studentů mezi vysoké školy v  České republice za těchto podmínek by bylo záležitostí pro mnohé školy existenční a bylo by možno očekávat, v důsledku úbytku studentů, i úbytek pedagogických (a v důsledku toho i výzkumných) míst. V tomto smyslu obsahuje tato varianta více rizika a další část analytické zprávy se zabývá kroky a postupy, jak tuto tendenci na ČVUT zmírnit.

 

Podle druhé varianty (která je rozvinuta z určitého pohledu v Příloze 2) se předpokládá, že počet vytvořených pedagogických (a výzkumných) míst na vysokých školách v  České republice v rozmezí let 1999-2003 lze považovat za stálý i pro budoucí období, tzn. předpokládá se také, že na vysoké školy bude odcházet jistá standardní část 19leté populace, jejíž počet dosáhne v roce 2021 cca  45 000. (Tato hodnota je sice vyšší, než  je uvedeno ve třetím sloupci Tab.2. pro rok s nejvyšším počtem přijatých studentů do 1.ročníku(1998/1999), ale podle některých materiálů MŠMT ČR jsou údaje SKÚ odlišné (podrobněji v Příloze 2) a  i uvedeném období let 1996-2002  byl zjištěn počet přijatých studentů do 1.ročníku v některém roce vyšší než 44 000. Podle této varianty tedy bude na vysoké školy odcházet část 19leté populace, jejíž velikost se bude blížit 50 % z celkového počtu 19leté populace (při předpokládaném počtu narozených dětí 90 000/rok). (Ve svých důsledcích tato varianta implikuje řadu zajímavých a nedořešených otazníků širšího významu (např. maximální možný podíl automatizace při nahrazování chybějících pracovních míst, kde není požadováno VŠ vzdělání), ale ve smyslu této analytické zprávy by její nejtěžší dopady dolehly do oblastí středních škol a vzhledem k  ČVUT do oblasti průmyslových středních škol.)

Tato varianta se zdá méně riskantní pro mnohé vysoké školy, protože k celkovému úbytku studentů odcházejících na vysoké školy by potenciálně nemělo docházet a přerozdělování počtu studentů mezi vysoké školy by nenaráželo na absolutní meze. (I když v zájmu konkurence a zvyšování úrovně vysokých škol by tato skutečnost neměla mít negativní dopad, protože např. úbytek  300 znamená pro „postiženou“ vysokou školu totéž, jako v případě varianty 1.)

Základní rozbor k této variantě je uveden v  Příloze 2,  a její vztah a relevance k variantě  prvé budou publikovány ve třetí verzi analytické zprávy v únoru 2004.

 

 

3.   Širší pohledy na efektivitu studia na ČVUT

 

3.1 Ztráty počtu studentů v prvém a druhém roce studia

 

3.1.1 Nejasné cíle

 

a) Jako příklad citujeme z rozboru příčin „propadovosti“ na fakultě strojní. „Velkou část  propadnuvších studentů nelze nijak ovlivnit, neboť se jedná o studenty, kteří se na fakultu přihlásili z jiných důvodů, než ze zájmu o studium, přičemž tento nezájem o studium nelze předem nijak odhalit (nejedná se jen o celkově slabé studenty, naopak často jsou mezi nimi i ti, kteří velmi dobře uspějí u přijímací zkoušky, popř. mají velmi dobré výsledky ze střední školy).“

 

b) I když z a) přímo neplyne, že jde pouze o studenty, kteří se hlásili na jinou vysokou školu, nebyli na ni přijati a zapsali se na ČVUT, zajímavé je procentuální podíl z celkového počtu studentů, kteří odejdou z  ČVUT během prvého nebo druhého ročníku, který představují právě studenti, kteří volili ČVUT jako přechodné řešení. (Možné pokračování práce [11].)

 

3.1.2 Příliš benevolentní studijní předpisy

 

Jednou z vážných příčin ztrát studentů v prvém a po prvém ročníku představují studijní řády fakult. Požadavky na studenty v prvém ročníku jsou na některých fakultách dosti benevolentní. Umožňují odsouvání splnění požadavků na neurčitě pozdější dobu. To vede ke kumulaci úkolů  do krátkých stresových období, které mají již známý konec.

 

3.1.3 „Příliš teoretické předměty“

 

V žádném případě se nejedná o úvahy proti teorii. Vždyť kde jinde by se měli studenti seznámit s teorií, když ne na vysoké škole. 

Pokud se však ukáže, že některý z tzv. teoretických předmětů představuje skutečné úskalí pro studenty prvého ročníku, je nutno jej silněji motivovat a doplnit výkladem jednoduchých aplikací.

 

3.2 „Příliš drahé studium“

 

K posuzování efektivity studia na ČVUT náleží jistě náklady, které věnuje stát především na výuku a dále pak na režii pobytu studentů na škole (dotace do menz, kolejí a do dalších zařízení), vzhledem k zisku z práce, kterou absolvent po ukončení studia státu odevzdává.

Názory na faktory, které činí studium drahé (nebo naopak levné) nejsou jednotné a zasluhují si opět hlubší analýzu. Zdá se však, že některé odhady lze publikovat již bez této analýzy.

Faktory, které činí  náklady na výuku na ČVUT relativně vysoké, jsou především tyto:

· Skutečná doba studia je relativně dlouhá (posuzujeme-li tuto dobu pouze z hlediska nutných nákladů na výuku nebo z hlediska dynamiky trendů rozvoje informační společnosti a její nosné oblasti IS/IT a pomíjíme hlediska měkčí, např. kulturní a hermeneutická).

· Podíl samostatné práce studentů ve výuce, je během velké části studia velmi nízký (a vynucuje stále vysokou zaměstnanost pedagogů).

· Zapojení studentů do výnosnějších výzkumných projektů je nízké.

· Většina absolventů bakalářského studia nevrací zisk ze své práce ve vystudovaném oboru.  Absolventi buď pokračují ve studiu v magisterském programu, nebo se uplatňují v jiných odborných (či neodborných) oblastech.

 

     Náklady na režii pobytu studentů na škole jsou přiměřené a podmínky ke studiu, které z těchto nákladů plynou, dosahují na ČVUT svou úrovní zcela spolehlivě evropského průměru (jak mohou potvrdit zejména zahraniční studenti  ČVUT ).

 

3.3 Rovnoměrnost rozdělení poměru poptávka/nabídka na jednotlivých fakultách ČVUT a jejich ústavech

 

Současné naplňování poměru „poptávka/nabídka“ na jednotlivých fakultách, není rovnoměrné. Například poptávka po studiu některých oborů fakulty architektury je vyšší než nabídka. Podobně je tomu s poptávkou po studiu oboru „automobily“ na  fakultě strojní. Pokud jde o stabilizaci počtu studentů na celé škole při zachování určitých rozumných proporcí rozdělení na jednotlivé fakulty a studijní obory, je třeba uvažovat o následujících limitujících faktorech:

·   Postupné změny proporcí počtu studentů na jednotlivých fakultách a studijních oborech podle postupných změn skladby pedagogických sborů.

·   Zajištění  akreditační způsobilosti kateder a ústavů.

·   Zachování proporcí počtu studentů na jednotlivých fakultách a studijních  oborech podle materiálních možností fakult a ústavů.

·   Zachování proporcí počtu studentů na jednotlivých fakultách a studijních oborech podle definovaných profilů absolventů.

      Zavádění nových studijních programů naráží na obavy děkanů fakult z úbytku počtu studentů. Čím atraktivnější programy budou na některé fakultě postaveny, tím větší dopady lze očekávat v zájmu o studium klasických studijních programů na jiných fakultách.

Východiskem je připuštění mezi-fakultních studijních programů. Některá ze zúčastněných fakult by studijní program garantovala, ostatní by se podílely. Tyto studijní programy by mohly mít univerzálnější náplň, než je tomu u programů klasických.

     Mezi-fakultní  studijní programy by ovšem přinesly podstatné komplikace současnému způsobu výpočtu rozdělování úvazků mezi fakulty i do způsobu provádění vyrovnávacích kompenzací. To ovšem z hlediska významu nových studijních programů není podstatné.

 

3.4 Pozornost  pro nadané studenty

 

Jednou z výstupních proměnných, které popisují efektivitu studia, je kvalita studentů. Zde si všimneme pouze jednoho z parametrů, který může kvalitu studentů výrazně zvyšovat. Jedná se o pozornost, kterou věnují fakulty nadaným a nadprůměrným studentům.  Projevy této pozornosti jsou nejrůznější, od systematického vyhledávání talentů až po zakládání studentských vědeckých týmů. Pozornost nadaným studentům může dosáhnout až do úrovně speciálních studijních programů pro nadané studenty, které by byly orientovány na  atraktivní  odborné oblasti.

 

3.5 Předpokládaný nárůst (pokles) zájmu o studium na ČVUT vlivem vstupu České republiky do Evropské unie

 

Předpokládaný nárůst (pokles) zájmu studentů o ČVUT má dva zdroje:

 

· Po vstupu České republiky  do Evropské unie je velmi přirozené očekávat nárůst zájmu studentů o ČVUT. Úroveň ČVUT je velmi dobrá a podmínky ke studiu budou  přitažlivé zejména pro studenty z Itálie, Francie, Španělska, Portugalska, Řecka, Kypru, Polska a pobaltských republik. V současné době je hlavní překážkou pro naplnění tohoto předpokladu (kromě institucionálních problémů) nízký počet kompletních studijních plánů (v rámci určitých studijních programů), které by poskytovaly výuku v angličtině nebo francouzštině. Zlepšení tohoto stavu není jen záležitostí zvýšení úrovně výuky v těchto dvou jazycích, ale též určitý akreditační přístup, který umožní vládám západní Evropy, přijímat nabídky vlády České republiky ke studiu zahraničních studentů na ČVUT.

     Přístup zahraničních studentů není nutno vázat jen na operace, které souvisejí s přístupem České republiky do Evropské unie. Důležitější je příprava cizojazyčných studijních programů (a studijních plánů), které by podstatně zvýšily již dnes zájem studentů z asijských zemí, zejména z Malajsie, Thajska a Číny.

Pro tento projekt ovšem pracují i určité národní zvyklosti a potřeby států, které by doporučovaly svým studentům středních škol vstup na ČVUT.  Pro přípravu projektů zvyšujících zájem zahraničních studentů o ČVUT je tedy již dnes prostor počínající plánem přípravy  cizojazyčně vyučovaných a atraktivních studijních programů (a studijních plánů v rámci studijních oborů) a na druhé straně strategickým průzkumem potřeb a edukačních zájmů států, které by potenciálně podporovaly vstup jejich občanů na ČVUT.

 

· I po uvolnění podmínek vstupu českých studentů na vysoké školy Evropy, není důvodu k obavám z velkého odlivu studentů z ČVUT. Je možno samozřejmě očekávat určité výhody, které vlády států Evropské unie budou ochotny poskytnout studentům z České republiky. Tyto výhody však budou pouze velmi krátkodobé a dočasné, protože jinak by způsobily silný odpor nečeské studentské komunity dané univerzity.

Spíše lze očekávat pokles podpory vlády České republiky zahraničním studentům na úroveň podpory některé standardní západní univerzity (např. v  Aachen nebo v Cambridgi), neboť nebude důvodu překračovat tuto standardní úroveň. To se týká zejména cen ubytování na kolejích (jestli vůbec) a ustálení na určitých (pro nás v Německu i ve Velké Británii, dosud příliš vysokých) cenách tzv. studentských pronájmů. To by pak mělo za následek pokles zájmu zahraničních studentů a v důsledku toho i pokles počtu studentů na ČVUT.

 

 

4.  Některé z obtížně měřitelných parametrů, které ovlivňují individuální rozhodování studentů při volbě vysoké školy

 

Jen určitá část studentů, kteří  se zapíší ke studiu na vysoké škole, postupuje podle individuálního plánu staršího než dva roky. Pokud by bylo známo procento těchto studentů, kteří se na „svůj“ obor vnitřně připravují již na střední škole, bylo by možno predikci vývoje zájmu o studium na ČVUT podstatně zlepšit. Ale jsou i jiné motivační faktory, které ovlivňují rozhodnutí pro vstup na vysokou školu a pro výběr vysoké školy. Jen pro prokreslení šíře těchto motivačních faktorů uvádíme pro začátek neuspořádaný výběr podnětů, které implicitně vyplývají z odpovědí na otázky ankety ke studiu na vysokých školách zveřejněné na internetu.

Obecná motivace: „ … studujeme ne pro zaměstnání, ale pro porozumění světu“,

„… studujeme pro zaměstnání“, „… studujeme co nejdéle“, „…studujeme ze strachu před životem“, „…studujeme na přání rodičů“, „…studujeme před vojnou“, „…studujeme z prestiže“, “…studujeme pro cestování“, “… studujeme pro emancipaci“, „…studujeme kvůli žít a užít“.

Volba vysoké školy:  „…studujeme to, co umíme“, „…studujeme to, co dělali naši rodiče, nebo někdo z rodiny“, “ …studujeme to, co ponese nejvíce peněz“, „…studujeme to, co je módní“, „…studujeme to, pro co nás získali na střední škole, nebo v médiích“, „ … jdeme na školu s kamarádkou“, „ …studujeme to, kam se dostaneme“.

Rozsah podnětů je velmi široký a ne všechny by byly široce přiznány, protože existuje podvědomá obava z jejich snížené společenské přijatelnosti.

Podstatně koncentrovanější výpověď poskytla práce [11], ve které bylo spektrum  motivačních faktorů se sníženou společenskou přijatelností silně zúženo. Motivační faktory byly předloženy v následující formě: · rozvíjet svoji vzdělanost, znalosti a schopnosti, · získat možnost dobré pracovní kariéry, · získat možnosti dobrého finančního ohodnocení, · prohloubit zájem o konkrétní obor, · získat vysokoškolský titul, · získat dobré postavení ve společnosti, · oddálit praxi, · pokračovat v rodinné tradici, · využít sociální výhody studenta.

Absolutní četnosti  pozitivních odpovědí na otázku, který z  faktorů měl vliv na rozhodnutí ke studiu na vysoké škole a v daném oboru vyšly nejlépe pro faktor „rozvíjet svoji vzdělanost, znalosti a schopnosti“, druhou nejvyšší četnost zaznamenal faktor „získat možnost dobré pracovní kariéry“, třetí nejvyšší četnost měl faktor „získat možnosti dobrého finančního ohodnocení“ a čtvrtým v pořadí byl faktor „prohloubit zájem o konkrétní obor“. Sečteme-li však počty pozitivních odpovědí „Rozhodně ANO“ a „Částečně“ pro zmíněné čtyři motivační faktory, zjistíme, se pohybujeme na intervalu (1020 až 1120) a že mezi nejvyšší četností a nejnižší četností je rozdíl 100 (méně než 10%).

Pomineme-li nedisjunktnost v obsahu prvého a čtvrtého motivačního faktoru a druhého a třetího motivačního faktoru, můžeme předložený fragment výsledků interpretovat tak, že tyto čtyři faktory dominantně profilují podněty studentů, proč studovat na vysoké škole a váhy těchto faktorů jsou v rozhodování vcelku vyrovnané.

Pokud bychom chtěli posilováním některého z uvedených motivačních faktorů zlepšit  skóre zapsaných studentů na ČVUT vůči jiným vysokým školách, zůstanou nám ovšem jen faktor prvý a čtvrtý, „Rozvíjení znalostí a schopností“ a „Zájem o obor“. (Faktory druhý a třetí ukazují na propojení zájmů ministerstva školství s dalšími působícími ministerstvy. Opustíme-li státní sektor, je interpretace motivačních faktorů ještě svízelnější. Např., nejlepší finanční ohodnocení mají absolventi vysokých škol, kteří mohou ihned nastoupit do zahraničních firem působících v oblasti IS/IT (Informační systémy / Informační technologie). Co z toho plyne pro ČVUT ?) 

Vrátíme-li se k posilování prvého a čtvrtého motivačního faktoru, lze snahu ČVUT směrovat k následujícím cílům:

· Na ČVUT jsou nejlepší učitelé a nejelitnější vědecko-výzkumná základna v České republice.

· Na ČVUT je největší výběr zajímavých a perspektivních studijních programů.

 

5. Kvalitativní model efektivity studia na ČVUT -  rozbor typů proměnných a jejich vzájemných vztahů

 

5.1  Některé dlouhodobé cíle ČVUT

 

Většina dlouhodobých cílů vývoje ČVUT je obsažena v jednotlivých verzích dokumentu „Dlouhodobý záměr  vzdělávací, vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti ČVUT“  a v jeho aktualizacích, (např. [10]). Z mnoha cílů uvádíme pro tuto studii pouze následující body:

 

·  Získat  více lepších studentů.

 

·  Vychovat více lepších absolventů.

 

·  Být rovnocennou školou  v evropském měřítku (kvalita, množství, akreditace, předpolí praxe a výzkumu).

 

·  Stabilizovat pedagogické a výzkumné týmy (resp. vytvořit systém výměn a náhrad pedagogů a výzkumníků).

 

Tyto cíle působí velice přirozeně a pozitivně, nicméně neobsahují však návody a řešení k jejich dosažení. Určitá efektivní část rozboru podmínek a prostředků pro formování řešení je uvedena v následující podkapitole.

 

 

5.2 Typy proměnných a jejich vzájemné vztahy

 

V následujícím rozboru budeme rozlišovat tyto typy proměnných:

 

·    Výstupní proměnné. (Je požadován určitý vývoj hodnot těchto proměnných).

 

·    Vstupní proměnné. (Tyto proměnné působí na vývoj hodnot výstupních

      proměnných.)

-    Poruchové proměnné (Vývoj hodnot  těchto proměnných v podstatě nelze racionálně ovlivňovat.)

      -    Řídicí proměnné. (Vývoj hodnot  těchto proměnných lze racionálně

      ovlivňovat   k dosažení požadovaného vývoje výstupních proměnných.)

 

Rozhodující pro další postup je výběr výstupních proměnných:

 

· y1 … počet studentů na ČVUT zapsaných do 1. ročníku,

· y2 … koeficient kvality absolventů,

· y3 … koeficient rovnoměrnosti rozdělení poptávka/nabídka na jednotlivé fakulty,

· y4 … koeficient propustnosti výukového komplexu ČVUT,

· y5 … koeficient stabilizace pedagogických a výzkumných týmů.

 

Uvedené výstupní proměnné budou dále v textu relativizovány vždy k jedinému roku studia (který bude označován proměnnou diskrétního času „k“, resp. (k-1), (k-2),…).

 

Rozbor dalších souvislostí se bude vztahovat zpočátku vždy k určité výstupní proměnné yi a bude prezentován  ve čtyřech bodech:

 

-         Klasifikace řídicích proměnných (určení jejich datového typu, typu jejich hodnot). pro jednotlivé výstupní proměnné.

-         Určení poruchových proměnných (určení jejich datového typu, typu jejich hodnot).

-         Klasifikace a analýza vztahů mezi danou výstupní proměnnou yi a jejími řídicími a poruchovými proměnnými.

-         Řešení vzájemné provázanosti výstupních proměnných.

 

5.2.1  Rozbor k výstupní proměnné  y1:

 

5.2.1.1 Řídící proměnné:

 

·   atraktivita studia, (studijní programy, vedení výuky, osobnosti, nabídka přednášek

     světových kapacit, reklama, inzerce, uplatnění),

 

·    závažnost kvalifikace, (pocit serióznosti vzdělání),

 

·    prestiž diplomu ČVUT, (způsob výuky, obtížnost, …)

 

·    koeficient možnosti uplatnění,

 

·    přijatelnost studia, (rozumná míra obtížnosti, …)

 

·    sociální pozornost, (zájem o studenty, možnost projevovat zájem o studenty, …),

 

Vliv  prvních čtyř výše uvedených položek lze zahrnou do řídicí proměnné u11, (která charakterizuje celkově přitažlivost studia), zbývající dvě položky tvoří řídicí proměnnou u21, která charakterizuje podmínky studia.

 

5.2.1.2   Poruchové proměnné:

 

V tomto prvotním náhledu respektujeme pouze jedinou poruchovou (nezávislou vnější) proměnnou: průměr počtu studentů, kteří statistickou extrapolací s využitím Tab. 1. až    Tab.3. (z kapitoly 1.) budou zapsáni v příslušném roce na ČVUT.

Tuto hodnotu označíme jako y1stat.

 

 

5.2.1.3            Řešení vzájemné provázanosti výstupních proměnných

 

Na výstupní proměnnou y1(k)  působí  hodnota proměnné y3(k) (a to i s odstupem nejméně dvou předchozích období (k-1), (k-2)).

 

 

5.2.1.4 Klasifikace a analýza vztahů mezi y1 a jejími řídicími a poruchovými proměnnými.

 

Vztah mezi hodnotami výstupní proměnné  y1  a  proměnnými u11, u21  a y1stat , lze zapsat rámcovými vztahy

 

 

y1(k) = y1stat(k) + D y1(k),

 

  D y1(k) =  f1(u11(k), u21(k), y3(k), y3(k-1), y3(k-2) ),

 

            y1(k) = y1stat(k) + f1(u11(k), u21(k), y3(k), y3(k-1), y3(k-2) ).

               

 

a je naznačen schematicky na obr.1.

 

 

 

Obr.1.

 

 

 

 

5.2.2  Rozbor k výstupní proměnné  y2:

 

5.2.2.1 Řídící proměnné:

 

·    Vedení výuky, (označení u12(k)),

 

·    Rozložení výuky („méně je více“, …), (u22(k)),

 

·    Efektivní kontrola působení výuky , (u32(k)),

 

·    Zapojení studentů do výzkumu, (u42(k)),

 

5.2.2.2   Poruchové  proměnné:

 

·    Počet studentů uplatněných ve vystudovaném oboru v praxi, (u52(k)),

 

·    Počet studentů neuplatněných v praxi, (u62(k)),

 

·    Počet studentů, kteří ukončili studium (promocí) v regulárním termínu  (u72(k)),

 

·    Počet červených diplomů (z promocí) v regulárním termínu  (u82(k)),

 

·    Počet cen získaných  v republikových a zahraničních soutěžích studentských

odborných a vědeckých aktivit za poslední dva roky, (u92(k), u92(k-1)).

 

 

5.2.2.3  Řešení vzájemné provázanosti výstupních proměnných

 

Na výstupní proměnnou y2(k)  působí  hodnota proměnné y1(k-5) a dále hodnoty výstupních proměnných y3(k-1), y3(k-2) a y5(k-1), y5(k-2), y5(k-3).

 

5.2.2.4  Klasifikace a analýza vztahů mezi y2 a jejími řídicími a poruchovými proměnnými.

 

Vztah mezi hodnotami výstupní proměnné  y2  a  proměnnými u12, …, u92, …, y5(k-3) lze zapsat rámcovým vztahem

 

 

      y2(k) = f2[u12(k), …, u92(k), y1(k-5), y3(k-1), y3(k-2), y5(k-1), y5(k-2), y5(k-3)].

 

a je naznačen schematicky na obr.2.

 

 

Obr.2.

 

5.2.3  Rozbor k výstupní proměnné  y3:

 

 

5.2.3.1 Řídící proměnné:

 

·   Koeficient soudnosti  (označení u13(k)),

 

 

5.2.3.2   Poruchové  proměnné:

 

Proměnná y3(k)  nemá vlastní poruchové proměnné. 

 

 

5.2.3.3  Řešení vzájemné provázanosti výstupních proměnných

 

Na výstupní proměnnou y3(k)  působí  hodnota proměnné y1(k-1) a dále hodnoty výstupních proměnných y3(k-1) a y5(k-1).

 

 

5.2.3.4  Klasifikace a analýza vztahů mezi y2 a jejími řídicími a poruchovými proměnnými.

 

Vztah mezi hodnotami výstupní proměnné  y3  a  proměnnými u13  y1(k-1), y3(k-1) a y5(k-1)  lze zapsat rámcovým vztahem

 

y3(k) = f3[u13(k), y1(k-1), y3(k-1), y5(k-1)].

 

a je naznačen schematicky na obr.3.

 

 

Obr.3.

 

 

Pozn.: Normovací koeficient pro hodnotu y3(k) lze odhadnout z následujícího jednoduchého vztahu, který ukazuje rovnoměrnost mezi poptávkou a nabídkou na jednotlivých fakultách jako vážený součet

 

y3(k) = S ai (1- li), pro i = 1, …, n,

                                                                                i

kde i jsou indexy jednotlivých fakult (F1, F2, …), ai  jsou váhové koeficienty a  

li = (počet zapsaných studentů na fakult Fi v roce k) / (počet nabídnutých míst ke studiu na fakultě  Fi).

 

 

5.2.4  Rozbor k výstupní proměnné  y4:

 

 

5.2.4.1 Řídící proměnné:

 

Proměnná y4(k)nemá vlastní řídicí proměnné

 

5.2.4.2   Poruchové  proměnné:

 

Proměnná y4(k)  nemá vlastní poruchové proměnné. 

 

 

 

5.2.4.3  Řešení vzájemné provázanosti výstupních proměnných

 

Hodnota proměnné y4(k) reprezentující efektivitu studia je důsledkem působení hodnot výstupních proměnných y1(k-5), y2(k), y3(k).

 

 

5.2.4.4  Klasifikace a analýza vztahů mezi y2 a jejími řídicími a poruchovými proměnnými.

 

Vztah mezi hodnotami výstupní proměnné  y4  a  proměnnými y1(k-5), y2(k), y3(k)  lze zapsat rámcovým vztahem

 

y4(k) = f4[ y1(k-5), y2(k), y3(k)].

 

a je naznačen schematicky na obr.4.

 

Obr. 4.

 

Pozn.: Normovací koeficient pro hodnotu y4(k) lze odhadnout z následujícího jednoduchého vztahu mezi vnějšími proměnnými

 

y4(k) = g4(((počet studentů, zapsaných ke studiu v roce (k-L), kteří ukončili promocí ve stanovené době studia délky L) / (počet studentů zapsaných ke studiu v roce (k-L)) – ((počet studentů, zapsaných ke studiu v roce (k-L-1), kteří ukončili promocí za dobu studia délky L+1) / (počet studentů zapsaných ke studiu v roce (k-L)) - … - ((počet studentů, zapsaných ke studiu v roce (k-L-M), kteří ukončili promocí za dobu studia délky L+M) / (počet studentů zapsaných ke studiu v roce (k-L))),

 

kde M je maximální povolený i reálný počet let, o který je možno si prodloužit studium na ČVUT proti standardní době studia (L).                                                                                  

 

 

5.2.5  Rozbor k výstupní proměnné  y5:

 

 

5.2.5.1 Řídící proměnné:

 

·    Zajištění akreditovatelnosti studijních programů, (u15(k)).

(Aritmetický průměr hodnot

 

„((počet pracovníků, kteří se podílejí na zajištění akreditovatelnosti studijního programu v rámci pracoviště) / (počet všech akademických pracovníků pracoviště))“

 

vyčíslených pro jednotlivé ústavy a katedry fakult ČVUT a  dále zprůměrovaný  přes všechny studijní programy na ČVUT.)

 

·    Využití pedagogického a tvůrčího potenciálu akademických pracovníků, (u25(k)),

(Aritmetický průměr hodnot

 

[1 – (((počet pracovníků, kteří učí nad stanovený úvazek v rámci pracoviště) / (počet všech akademických pracovníků pracoviště)) * ((počet pracovníků, kteří učí pod stanovený úvazek v rámci pracoviště) / (počet všech akademických pracovníků pracoviště)))],

 

vyčíslených pro jednotlivé ústavy a katedry fakult ČVUT.

 

·  Využití výzkumného potenciálu akademických pracovníků, (u35(k)).

(Aritmetický průměr hodnot

 

„((počet pracovníků zařazených do úkolů některého z externích a mezinárodních grantových programů s rozpočtem nad 750 tis. Kč v rámci pracoviště) / (počet všech akademických pracovníků pracoviště))“

 

vyčíslených pro jednotlivé ústavy a katedry fakult ČVUT.

 

 

 

 

5.2.5.2   Poruchové  proměnné:

 

·   Vnější požadavky a pravidla akreditačních postupů a podmínky získávání a realizace výzkumných  grantů a programů, (u45(k)).

 

5.2.5.3  Řešení vzájemné provázanosti výstupních proměnných a  „křížových vazeb“

 

Na výstupní proměnnou y5(k)  působí  hodnota proměnných y3(k-1), y3(k-2) a y5(k-1), y5(k-2).

 

5.2.5.4  Klasifikace a analýza vztahů mezi y2 a jejími řídicími a poruchovými proměnnými.

 

Vztah mezi hodnotami výstupní proměnné  y5  a  proměnnými u15, …, u45, …, y3(k-1), y3(k-2) a y5(k-1), y5(k-2) lze zapsat rámcovým vztahem

 

y5(k) = f5[u15(k), …, u45(k), y3(k-1), y3(k-2), y5(k-1), y5(k-2)].

 

a je naznačen schematicky na obr. 5.

 

Obr.5.

 

Výše uvedené souvislosti směřují k sestavení celkového modelu, který zohlední nejen aktuální působení uvedených proměnných (tj. v daných letech „k“), ale uvede do souvislosti hodnoty relevantních proměnných z předchozích let (které působí v daném roce jako zpožděné proměnné).

Po promyšlení všech souvislostí byly typy i počty řídicích a poruchových veličin redukovány na následující soubor: U11…atraktivita studia na ČVUT, U21…podmínky studia na ČVUT, U12…kvalita výuky, U22…zapojení studentů do výzkumu, U32…úspěšnost studentů během studia, U42…uplatnění studentů v praxi,

U13 …  nabídka studijních míst, U15…zajištění akreditovatelnosti studijních programů, U25 … využití pedagogického a tvůrčího potenciálu, U35 … využití výzkumného potenciálu.

Vzájemné řídicích, poruchových a výstupních veličin je znázorněno na obr. 6.

 

Většina dat vstupujících do modelu byla získána ze zdrojů typu [1] - [11], většina souvislostí je typu expertních znalostí. Hlavním cílem modelování je interakce větších objemů heterogenních dat a prokreslení vlivu veličin, které začaly působit před více lety.

 

6.  Kvalitativní model efektivity studia na ČVUT - implementace

 

Zřejmě nejvěrnějším strukturálním vyjádřením kvalitativního modelu načrtnutého v předchozí kapitole,  bude pravidlový systém s vynucenou dynamikou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Obr.6.

 

a) Pravidlový systém je implementován v prostředí Fuzzy toolboxu MatLab/Simulink.

b) Pravidlový systém bude od počátku orientován na provádění experimentů s různými scénáři vývoje hodnot vstupních a výstupních proměnných. Tyto experimenty budou mít charakter simulačních experimentů v prostředí MatLab/Simulink se všemi výhodami komfortu tohoto prostředí.

c) Model je laděn na několik referenčních stavů v rozsahu let 1998-2002 a poskytuje odpovědi na otázky typu  "Co se stane, když…".

 

Na obr.6. je schéma fragmentu modelu po implementaci v prostředí  Simulink/Fuzzy Toolbox pro MatLab. Základní experimenty potvrzují některé závěry vycházející z kapitol 3. 4. Další výsledky budou získány po zpřesnění a hlubší analýze vstupních dat. 

 

Pozn.: Ve zprávě [12] byl uveden předpoklad implementace modelu a jeho ladění do konce září 2003. Tento předpoklad byl splněn. Nadále trvá odhad,  že podstatné závěry z tohoto modelu budou získány do konce roku 2003.

 

 

7.   Závěry

 

Závěry plynoucí z kapitoly 2.:

 

(i)                 Úbytek studentů na ČVUT zapsaných do prvého ročníku studia  (podle počtu narozených dětí v letech 1985 - 1989) se může pohybovat mezi 300 - 570 (v některém z let 2004-2008) proti počtu studentů zapsaných do 1.ročníku denního studia v roce 2002 (ČSÚ).

(ii)               Úbytek studentů v období po roce 2008 zapsaných do 1.ročníku denního studia (podle počtu narozených dětí po roce 1989) by nadále pokračoval až do období po roce 2021, kdy by se sestupná tendence populační křivky mohla zastavit. Ve velmi pesimistickém odhadu by se úbytek počtu studentů zapsaných do 1.ročníku denního studia v roce 2021 mohl pohybovat mezi 1140 až 1360 proti počtu studentů zapsaných do 1.ročníku denního studia v roce 2002.

 

(iii)             Tento údaj může být vážně ovlivněn vzrůstajícím zájmem studentů o humanitní obory  v neprospěch oborů technických (Příloha 1.)

 

Závěry plynoucí z kapitoly 3.:

 

(iv)              Relativně vysokou ztrátu studentů v prvém a po prvém ročníku studia lze snížit zcela přirozeně úpravou studijních předpisů a zesílením požadavků (časových i věcných) na uzavření prvého ročníku.

 

(v)                Jako podporu působení úprav (iv) lze doporučit zavedení častější kontroly studia v obávaných předmětech prvého a druhého semestru pomocí speciálních testů prověřujících motivaci studentů k pokračování ve studiu a jejich důvěru ve vysoký standard ČVUT.

 

(vi)              Analýzy důvodů ukončování studia v prvém a po prvém ročníku ([1] - [7])

naznačují, že na snížení ztráty v  počtu studentů by mohl mít vliv i způsob    výuky  tzv.  teoretických předmětů. Lze doporučit uvažovat o změnách ve

           způsobu výuky a prověřování znalostí těchto předmětů.

 

(vii)            Při pohledu z opačné strany, než v bodě (vi) lze konstatovat, že současný podíl samostatné práce studentů ve výuce (v průměru po délce spektra předmětů), je během velké části studia velmi nízký (a vynucuje stále vysokou zaměstnanost pedagogů).

 

(viii)    Většina absolventů bakalářského studia nevrací zisk ze své práce ve 

           vystudovaném oboru.  Absolventi buď pokračují ve studiu v magisterském 

           programu, nebo se uplatňují v jiných odborných (či neodborných) oblastech.

           Situaci lze změnit pouze tlakem na složky společnosti zajišťující praktické

           uplatnění bakalářů.

 

(ix)              Skutečná doba studia je relativně dlouhá (posuzujeme-li tuto dobu pouze z 

           hlediska nutných nákladů na výuku nebo z hlediska dynamiky trendů rozvoje

           informační společnosti a její nosné oblasti IS/IT a pomíjíme hlediska měkčí,

           např. kulturní a hermeneutická).

 

(x)                Uvolněním nabídky studijních míst na některých fakultách (např. na fakultě  

           architektury) dojde ke zlepšení vývoje počtu studentů na ČVUT v absolutních

           číslech. Bude to zřejmě velmi důležité po vstupu České republiky do Evropské

           unie. Jako dlouhodobě působící strategický krok to doporučit ovšem nelze.

           Důvodem je obava z rozvážení poměru počtu studentů na dosud akreditova-

           ných oborech ostatních a  řada dalších důsledků  spojených se stabilitou

           pedagogických sborů.

 

(xi)              Podstatně efektivnější formou vyrovnávání počtu studentů na úrovni ČVUT  i

           na úrovni jednotlivých fakult je tvorba nových studijních programů, (včetně 

           speciálních studijních programů pro nadané studenty), na kterých by se

           podílelo více fakult (mezi-fakultní studijní programy). Znamená to ovšem

           přizpůsobit systém rozdělování peněz na jednotlivá pracoviště ČVUT.

(xii)            V tvorbě nových studijních programů je nutno počítat se speciálními studijními programy pro nadané studenty.

 

Závěry plynoucí z kapitoly 4.:

 

(xiii)          Motivační faktory, které lze ovlivňovat z pozice vedení ČVUT, jsou zejména následující: „Prestiž školy jako nositele vzdělanosti“ a „Zájem o vybraný studijní obor“, [11].

(xiv)          Existují však další dva motivační faktory, účinností naprosto srovnatelné, „Kariéra“ a „Finanční ohodnocení“, které míří do špičkových podniků a soukromých zahraničních firem. Posilování těchto faktorů vyžaduje ovšem zcela jinou strategii, než je tomu pro faktory zmíněné v (xiii).

(xv)            Vzhledem k velice zajímavým a relevantním údajům v práci [11] se doporučuje provést další doplňkový sociologický průzkum, který by prokresloval zájmy a zázemí studentů, kteří byli přijati na ČVUT, kteří byli zapsáni na ČVUT, ale původně se hlásili na jinou vysokou školu, na kterou přijati nebyli.

 

 

 

Závěry plynoucí z kapitoly 5.:

 

(xvi)          V kapitole 5. byl proveden rozbor výstupních a vstupních proměnných a jejich

            vztahů pro  modelování efektivity studia na ČVUT. Všechny sledované

            výstupní proměnné reagují velmi citlivě na hodnotu koeficientu rovnoměrnosti

            rozdělení poměrů "nabídka/poptávka" na jednotlivé fakulty.

 

Závěry plynoucí z kapitoly 6.:

 

(xvii)        V kapitole 6. byly  předloženy základní zásady a kroky pro implementaci modelu vývoje parametrů efektivity studia na ČVUT. Model byl dokončen do září 2003 a výsledky z něj získané budou k dispozici AS ČVUT do konce roku 2003.

 

 

 

Referenční zdroje:

 

[1]    Výroční zpráva o činnosti ČVUT za rok 1996. ČVUT v Praze, 1996.

[2]    Výroční zpráva o činnosti ČVUT za rok 1997. ČVUT v Praze, 1997.

[3]    Výroční zpráva o činnosti ČVUT za rok 1998. ČVUT v Praze, 1998.

[4]    Výroční zpráva o činnosti ČVUT za rok 1999. ČVUT v Praze, 1999.

[5]    Výroční zpráva o činnosti ČVUT za rok 2000. ČVUT v Praze, 2000.

[6]    Výroční zpráva o činnosti ČVUT za rok 2001. ČVUT v Praze, 2001.

[7]    Výroční zpráva o činnosti ČVUT za rok 2002. ČVUT v Praze, 2002.

[8]     Statistická ročenka České republiky 2002. ČSÚ, Praha, 2002.

[9]     Hlaváč, V. a kol.: Ke koncepčním otázkám na ČVUT, AS ČVUT, září, 2002.

[10]   “Aktualizace dlouhodobého záměru vzdělávací, vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí  činnosti ČVUT“. ČVUT, 2003.

[11]   Šafránková, J.: Na jakých vysokých školách jsou přijatí a nezapsaní studenti ČVUT ? Informace o výsledcích sociologického průzkumu přijatých a po zápisu nezapsaných studentů do 1. ročníku na fakultách ČVUT v roce 2002. Pražská technika, číslo 2, 2003.

[12]   Bíla J., Havlíček, V., Stejskal, V., Lábus, L, a Máca, J.: Rozbor faktorů a podmínek parametrů produktivity studia na ČVUT v Praze pro období 2004-2008. Zpráva  analytického týmu č.1 (verze 1.), AS ČVUT, Praha, červen, 2003.

 

 

 

 

 

Příloha 1:

 

Předpokládaný směr vývoje zájmu o studium jednotlivých oborů na vysokých školách v ČR, při postupném vyrovnávání poptávky po studiu s nabídkou studijních míst, lze vysledovat ze statistických údajů o vysokoškolském vzdělávání v Rakousku, které je České republice historicky a kulturně i počtem obyvatel a počtem studentů velmi blízké. Především však zde není přístup na vysoké školy regulovaný a kromě technických omezení nebo nároků na talentové zkoušky téměř neomezovaný. Struktura počtu studentů v Rakousku proto reflektuje poměrně přesně zájem o studium jednotlivých oborů např. na rozdíl od systému v Německu, kde je přijímání na VŠ centrálně evidováno a korigováno. Jelikož v našich podmínkách nelze předpokládat obdobně centralistický zásah do kompetencí VŠ, lze Rakousko považovat za relativně hodnověrný model vývoje struktury zájmu o studium v ČR v příštích letech. Samozřejmě se specifickými odchylkami, (např. lze v ČR předpokládat větší počty studentů technických universit ),  které však asi nebudou překračovat + nebo - 50%. Uváděné hodnoty nesledují předpovídání.                

 

Rakousko má  8 078 000 obyvatel. V roce 1998 se v Rakousku narodilo 81 233 dětí, v roce 1971 106 510. V roce 1998 maturovalo v Rakousku 34 419 studentů. V roce 1998 bylo na vysoké školy přijato 21 141 rakouských studentů, resp. 26 551 včetně zahraničních studentů. V roce 1998 v Rakousku studovalo 214 912 řádných studentů včetně postgraduálních studií na universitách, kromě uměleckých universit se 7 297 studenty a fachhochschulen s 7 867 studenty, tzn. celkem cca 230 000 studentů. Včetně distančních studií a vyšších odborných škol studovalo  v Rakousku v roce 1998 267 729 studentů z toho 23 229 studentů doktorských programů.

 

V ČR v roce 1974 kulminoval počet narozených dětí 194 000, v roce 1998 poklesl počet živě narozených dětí pod 90 000. V posledních letech se v ČR přijímá na VŠ více než 40 000 studentů ročně, počet maturantů je cca 70 000. V roce 2005 MŠMT předpokládá přijímat na VŠ 54 000 studentů a na vyšší odborné školy dalších 13 000 studentů. V roce 2005 bude v ČR asi 130 000 19letých. V ČR bylo v roce 1999 na univerzitách zaregistrováno 193 493 studentů, včetně studentů doktorských ( 5 700 ) a distančních nebo kombinovaných (28 132) programů. Z toho technické vědy a nauky studovalo 58 489 ( 29,4%). Ze 43 700 studentů přijatých na vysoké školy v ČR 11 900 již studovalo předtím jinou vysokou školu.Technické disciplíny vykazují zdaleka největší procento neúspěšných studentů ( 38,81 %), lékařské obory a ekonomické vykazují cca 15, 5 % neúspěšnost u ostatních oborů se pohybuje od 1 do 8 %.

 

Počet studentů zapsaných v roce 1998 na univerzitách v Rakousku studujících technické obory  :

 

                                                           Rakousko                    Česká republika

architektura                                          7 905

územní plánování                                  637

mezisoučet                                         8 542                           cca 1 870

stavební inženýrství                               3 373

hospodářské inženýrství - stavební         969
zaměřování                                           447

mezisoučet                                         4 789                           cca 10 820

elektrotechniku                                     4 051                           včetně výhledového stavu FAST VŠB-TUO

informatiku                                           5 697

strojírenství                                           2 823

hospodářské inženýrství - strojní 2 456
mechatroniku                                       672

mezisoučet                                          5 951

technickou chemii                                 1 583

technickou matematiku                         1 765
technickou fyziku                                  1 888
telematiku                                            1 801
dopravní technika ?                               769

hospodářská technická - chemie            208

datové techniky                                    914
pojišťovací matematika                          135

 

technické obory celkem                     38 765  = 18,0%                        58 489  = 29,4 %

univerzity celkem ( bez uměleckých )            214 912                                   

umělecké univerzity celkem              7 297

univerzity celkem                               222 209                                    193 493

 

 

Počty studentů VŠ po oborech neznám, kromě architektury a stavebního inženýrství, které jsou pro srovnání uvedeny v tabulce. Markantní je rozdílný poměr studentů architektury a stavebního inženýrství. Přitom studijní plány FA v Rakousku odpovídají studijnímu plánu FA ČVUT nebo studijním plánům na FA VUT TU Liberec. Studijní plány stavebního inženýrství na rakouských TU jsou obdobně strukturované jako studijní plány FSv ČVUT, kromě oboru PS, který je více zaměřen na pozemní stavby a méně na inženýrské stavby a inženýrské disciplíny, než je v evropských zemích obvyklé.

 

V další tabulce jsou uvedeny celkové počty studentů a počty přijatých studentů do 1. ročníků v Rakousku ( 1998 )  a ČR (1999) po základních oborech jak je třídí MŠMT ve Výroční zprávě a Rakouské Ministerstvo vědy a dopravy ve statistické ročence. 

 

 

                                                                       RAKOUSKO                             ČESKÁ REPUBLIKA                                                                            celkový počet    počet přijatých  celkový počet    počet přijatých

                                                                       studentů           studentů           studentů           studentů

přírodní vědy a nauky                                        17 846              2 018                14 194              2 892

technické vědy a nauky                                 46 405=17,3%   3 392=13,8%     58 489 = 29,4% 15 411=34,3%

z toho archit. + stav. inž. + územní plánování     13 325              1 131

strojní inženýrství                                              6 053                415

elektroinženýrství                                             4 045                346

aplikované přírodní vědy                                    14 660              1 211

hornictví a metalurgie                                        2 770                218

zemědělské, lesnické, veterin. vědy a nauky       8 722                653                  7 836                1 882

zdrav., lékařské a farm. vědy a nauky                 22 560              2492                 14 324              2 437

ekonomie, humanitní a společ. vědy a nauky      143 312            13 646              94 673              20 730

právo, právní a veřejnosprávní činnost                  27 899              2 301                9 445                1 587

individuální programy                                         985                  3

celkem                                                                       267 729            24 597              198 961            44 930

poměr přijatých na VŠ k počtu 19letých                                     41,2%                                      31,8%

počet zaměstnanců a pedagogů                        19 682                                     27 882 přepočtených

a/z toho pedagogů                                            11 151                                     15 939 ( přepočtených 13 592 )

b/ z toho zaměstnanců                                     8 531                                       14 290 přepočtených

počet studentů / pedagoga                                24,0                                         12,5      (14,6 )  

počet studentů / zaměstnance a pedagoga         13,6                                         7,1      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Příloha 2:

 

P.2.1 Komentář k demografickému vývoji populace a k dalším faktorům ovlivňujícím rozvoj VŠ v ČR.

 

V poválečné historii ČR se křivka porodnosti do roku 1974, od kterého je porodnost uvedena v tabulce č. 1, udržovala v hodnotách mezi maximem dosaženým v roce 1946 s 210 454 a minimem v roce 1960 se 128 879 živě narozenými dětmi. Od roku 1946 počet narozených postupně klesal až do roku 1958, kdy poprvé od počátku století, vyjma roku 1916 - 18, klesl pod hodnotu 150 000.

 

Od roku 1958 až do roku 1970 se počet narozených dětí udržoval na hodnotách mezi 130 - 150 000, kromě roku 1964 kdy se narodilo 154 420 dětí. Od konce 60tých let počet narozených postupně stoupal až do roku 1974, kdy demografická křivka kulminovala počtem 194 215 narozených dětí. Od roku 1968 se 137 437 narozenými během příštích šesti let porodnost stoupla o 56 778 dětí tzn. o 41,3 %. ( Tento nárůst populace dorazil na vysoké školy v letech 1987 až 1993.) Od té doby porodnost v ČR postupně klesala až na dnešních cca 90 000 dětí, tzn. méně než polovinu narozených v roce 1974. Nejde o plynulý proces, ale o propad ve dvou výraznějších etapách. Extrémní hodnoty z poloviny 70tých let se na počátku 80tých let stabilizovaly na průměru porodnosti v 60tých letech mezi 130 až 140 narozenými dětmi. Na této úrovni se počty narozených držely celých deset let, od roku 1992 začal další výrazný propad, který se v roce 1996 dlouhodobě stabilizoval na kritické hodnotě cca 90 000 narozených dětí.

 

Takto nízká porodnost ohrožuje nejen samotný populační vývoj země i její systém sociálního a důchodového zabezpečení, ale podstatně ovlivňuje i na dlouhodobý průměr nastavené kapacity školského systému. Problémy s malým počtem dětí narozených po roce 1996 dnes naplno pocítily teprve základní školy. Kulminace demografické křivky počtu devatenáctiletých v roce 1993 a zvýšená poptávka po vysokoškolském vzdělání zastínily na VŠ až do konce 90tých let dopady následného rychlého propadu porodnosti na nižší hodnoty. V letech 2001 až 2010 budou na VŠ přicházet ročníky s poměrně stabilním a vzhledem k pozdějšímu vývoji i stále ještě relativně vysokým počtem narozených dětí ( cca 130 - 140 000), v dalších pěti letech však dojde opět k výraznému poklesu, ročníky s 90 000 dětmi dorazí na VŠ až v roce 2015.

 

To neznamená, že by se ČVUT již dnes neměla vážně zabývat otázkami rozvoje školy v souvislosti s a/ klesajícím počtem dětí, b/ zvyšující se kapacitou VŠ v ČR a klesajícím zájmem studovat technické obory i c/ se vstupem do EU a d/ potřebou reagovat na současné trendy rozvoje vzdělávání i techniky a moderních technologií. V této práci si klademe za cíl zabývat se především analýzou prvních dvou podmínek rozvoje, v budoucnu předpokládáme na základě této zprávy pokračovat i v analýze třetí a čtvrté problémové entity.

 

Počet studentů, kteří se v budoucnu zapíší a nastoupí na ČVUT, obecně zájem o studium na technických VŠ nesouvisí pouze s počtem devatenáctiletých, ale také s nabízenou kapacitou studijních míst na ostatní VŠ. Po vstupu do EU v roce 2004  přibude další prozatím neznámý a dosud zřejmě i nesledovaný faktor ovlivňující kapacitu vysokých škol. Odliv našich studentů na volně přístupné VŠ v zemích EU a na druhé straně příliv studentů ze zahraničí, zejména z východní Evropy.

 

Nejsnáze statisticky předvídatelný je vývoj populace devatenáctiletých. Prognóza vlivu proměnných veličin jako je zájem o studium technických oborů v souvislosti s postupným výraznějším uspokojováním poptávky o studium humanitních oborů při očekávaném úbytku absolventů středních škol se dostává do kategorie odhadů, kterým však statistické zázemí sledovaných údajů o dlouhodobém vývoji zájmu o studium jednotlivých oborů i o počtu přijímaných na VŠ v ČR, případně porovnaným se situací v sousedních zemích ( Rakousko ), poskytuje poměrně značnou věrohodnost.

 

Předpokládaný vývoj zájmu o studium na ČVUT usuzovaný ze statistických údajů platných pro ČR však může být zcela vyvrácen případným vlivem vnějších parametrů po vstupu do EU. Pro tyto faktory nemáme žádné podklady, ze kterých by bylo možné usuzovat o vlivu na prognózu vytyčenou v měřítku ČR. Právě proto považujeme za nutné věnovat se nejen analýze dostupných dat, ale usilovat o získávání dalších údajů, které by pomohly upřesňovat modelové situace příštího vývoje ČVUT umožňující škole se na ně připravit.

 

Zpracovávání analýz a vytváření modelů bude však smysluplné pouze v tom případě, pokud se ČVUT nebude chovat jako nesnadno řiditelný konglomerát vzájemně nezávislých organizací s často protichůdnými zájmy, kterému se tudíž příliš nedaří vědomě ovlivňovat svůj vývoj a reagovat na vnější podmínky, ale jako integrovaná instituce schopná realizovat vytčené záměry, strategie a cíle.

 

 

P.2.2  Vliv demografického vývoje

 

Počátkem devadesátých let nepříznivým souběhem dvou protikladných tendencí došlo v ČR ke kritickému nedostatku kapacity VŠ. Na VŠ dorazily nejsilnější ročníky z první poloviny 70tých let a zároveň se po roce 1989 nebývalým způsobem zvětšil zájem o studium na VŠ. Tato kritická situace nebyla provázena žádným výrazným rozhodnutím vlády, kterým by realizovala kroky odpovídající deklarované podpoře VŠ a významu vysokoškolské vzdělanosti po roce 1989. Také nebyla provázena výrazným rozhodnutím samotných vysokých škol sledovat třeba krátkodobě zájem společnosti a zvýšit podstatně počty vysokoškoláků.

 

ČVUT sice od počátku 90tých let zvyšuje počet svých studentů, ale dalšími opatřeními přitom kapacitu školy snižovalo, zejména postupným prodlužováním délky magisterského studia většiny oborů ze 4 nebo pěti let na 5,5 a dnes po zavedení strukturovaných programů dokonce na 6 let. Zvýšení počtu studentů je tak z části způsobeno prodloužením studia o jeden až dva roky, ( tzn. o 20% u původně pětiletých programů a o 50 % u původně čtyřletých programů ), a také uvolněním studijních předpisů, kterým dochází k prodlužování studia a neefektivnímu zvyšování počtu studentů bez zvyšování produktivity školy. (Pozn. Produktivita pedagogické funkce školy je nejpřesněji dokumentována počtem absolventů, ale tento údaj vytváří příliš dlouhodobou zpětnou vazbu.)

 

Pro srovnání si připomeňme jak reagovaly VŠ např. i naše ČVUT na šestiletou absenci svého provozu po II. sv. válce. ČVUT zkrátila studium svých tradičně 4 až 5letých programů až na 3 roky, vyučovalo se kde se dalo, často na "dvě směny". Svoji produktivitu ČVUT tehdy zvýšilo na trojnásobek, při započítání zkrácení doby studia bylo zvýšení produktivity školy ještě výraznější.

 

Před II. sv. válkou se počet studentů na ČVUT pohyboval na cca 4 000. V letech 1945 - 49 se tento počet zvětšil na troj až čtyřnásobek, pohyboval se od 16 181 studentů v roce 1945/46 po  13 449 v roce 19948/49. ČVUT tak během čtyř let po válce téměř nahradila propad kapacity své produkce způsobené uzavřením VŠ v letech 1939 až 45. Později začátkem padesátých let počet studentů opět klesl na cca 9 000 studentů. V letech 1960 stoupl počet studentů poprvé nad 12 000, vrcholu dosáhl v roce 1963/64 ( 15 095 ), pak opět klesal až na 11 060 v roce 1971/72, od té doby stoupal na 18 007 v roce 1980/81. Koncem 80tých let klesl počet studentů opět na cca 12 000. (***Pramen : Vznik, vývoj a současnost ČVUT v Praze, vydalo ČVUT v SNTL Praha, 1982)

 

Srovnání vývoje na počátku devadesátých let s takto výjimečnou situací se může zdát přitažené za vlasy, ale ve skutečnosti, díky tomu, že během socialistické éry ČR, nezachytila výrazné navyšování počtu vysokoškoláků k němuž došlo v západní Evropě v 60tých a 70tých letech, ( Viz srovnání vývoje počtu absolventů VŠ v Rakousku a ČR.), jsou ze statistického hlediska obě situace naprosto srovnatelné. Jestliže populace 19letých počátkem 90tých let dosahovala výrazného navýšení nad průměrným počtem narozených koncem 60tých let o cca 40 %, na který byly školy dimenzovány ( přizpůsobeny ) a zároveň bychom chtěli zvýšit podíl vysokoškoláků na dvojnásobek, tzn. z tehdejších 14 % alespoň na 28 %, znamenalo by to zvýšit kapacitu na 280 %. Tyto hodnoty dokazují, že situace na počátku devadesátých let byla naprosto srovnatelná s akutní potřebou zvýšit počet vysokoškoláků po roce 1945. ( 6letá absence fungování VŠ je srovnatelná se čtyři roky trvající o 180 % nenaplněnou kapacitou VŠ. Pozn.: Srovnatelná je i revolučnost doby, která takto drastická opatření umožní i omlouvá, méně podobné bylo zřejmě odhodlání obětovat ze zavedeného standardu. )

 

Odpůrci takovýchto akutních řešení jistě mohou poukazovat na ochranu prestiže VŠ související s udržením úrovně standardu absolventů. Když si však uvědomíme, že již za několik let budeme ještě velmi rádi přijímat na VŠ 50 % populace a na technické university se budou nadále hlásit spíše studenti s průměrnými výsledky na středních školách, jistě nelze zpochybnit, že za kratší dobu studia by absolventi přijímaní ze 14 až 28 % populace devatenáctiletých na počátku 90tých let dosáhli minimálně  stejných výsledků jako absolventi přijímaní až z 50 % populace během příštích let. Navíc by byli potřební již dnes a ne až s deseti a víceletým zpožděním.

 

Statistiky nezaměstnaných vysokoškoláků nás však v posledních letech opakovaně přesvědčují, že produkce technických VŠ v hlavních oborech stavebních, strojních a elektrotechnických fakult je dostatečná, možná až nadbytečná. Právě v těchto oborech, kromě zemědělských oborů,  je nejvíce nezaměstnaných absolventů VŠ. Tato skutečnost však v sobě možná skrývá další problém ČVUT a zřejmě i jiných VŠ, neschopnost reagovat na potřeby praxe, zaviněnou obrovskou setrvačností fakult při přijímání do jednotlivých oborů. Umělé naplňování oborů, ( např. na obor Vodní hospodářství a vodních stavby na FSv se v roce 2001 hlásilo 121 studentů a bylo přijato 180 ), o které není zájem je často zakrýváno obavami pedagogů o uplatnění absolventů. Statistické údaje však hovoří jednoznačně v neprospěch těchto argumentů a svědčí, že jde především o problém uplatnění stávajících pedagogů školy.