Poznámky ke koncepčním otázkám na ČVUT          Katedra materiálů FJFI ČVUT

ad A1

„...by ČVUT neměla limitovat rozvoj programů a oborů, o které je enormní zájem prokázaný převisem přihlášených nad přijatými a poměrem počtu přijatých a zapsaných.“

Totální delimitování je ze společenského hlediska stejně nepřijatelné jako striktní omezování. Kdyby v současné době totální delimitování aplikovali na právnických a filosofických fakultách, tak by na technické VŠ už nešel téměř nikdo. Nepotřebujeme desetitisíce právníků, ani novinářů ani specialistů na minoritní jazyky. Totéž platí i uvnitř technických VŠ. Není možné zcela podlehnout současnému neúměrnému zájmu o obory zabývající se zpracováním dat na úkor oborů, které jsou věnovány získávání těchto dat. Zpětnovazební samoregulace prostřednictvím klesajících možností uplatnění v praxi nepostačuje, neboť funguje s neúnosně dlouhým zpožděním.

ad A2

„Nic jim nebrání během studia souběžně pracovat.“

V daném kontextu jde o výrok kriticky zabarvený, což je v rozporu nejen s logikou, ale i s tvrzením samotných autorů uvedené zprávy na jiném místě (C2). Souběžná práce studentů je v řadě civilizovaných zemí zcela běžná. Lze k tomu však přistupovat obdobně jako např. v Turecku – studium na VŠ je zde organizováno tak intenzivně, že jednak trvá pouhé tři roky (ekonomická úspora), jednak studenti nemají čas ani příležitost svým případným dílčím úvazkem zvyšovat počet nezaměstnaných. Otázkou je, který model je nám bližší...

ad A3

Rovněž by pomohlo zavedení hodnocení výsledků studia s jemnější stupnicí...“

Tento návrh lze vřele doporučit. Současný systém je v podstatě třístupňový. Průměrně, tj. tzv. „velmi dobře“, látku obvykle zvládá většina studentů. S touto otázkou však souvisí otázka motivace studentů. Již pouhé zveřejňování studijních výsledků se u nás dosud považuje za indiskrétní. Člověk je přitom od přírody tvorem soutěživým. Zavedení osvědčené dvacetibodové stupnice by jistě přispělo ke zvýšení rozlišovací schopnosti hodnocení i k přesnějšímu sestavení žebříčku úspěšnosti (např. na závěr každého semestru či školního roku, souhrnně po státní závěrečné zkoušce apod.).

ad A4

„Slabý je také kontakt školy s absolventy“

Kromě uvedených důvodů lze dodat, že velmi dobrou reklamou pro školu je upozornění na ty její absolventy, kteří se v praxi mimořádně dobře či zajímavě uplatnili – bez ohledu na to, že se třeba i více nebo méně vzdálili svému původnímu zaměření.

ad A5

Humanitnější charakter studia na ČVUT lze jen podpořit. Zvýší to zájem o studium, rozšíří to možnosti uplatnění absolventů v praxi, zbaví je to určitého handicapu, který dosud v případě zájmu byli nuceni odstraňovat individuálně.

ad A6

„Zvyšování kvalifikace pracovníků firem..“

Velmi dobrý nápad – ovšem „staronový“. Vzhledem k rychlému vývoji v řadě odvětví ztrácejí pracovníci v praxi kontakt s nejnovějšími poznatky. V současné době je tento problém řešen v omezené míře a ještě téměř bez potřebného finančního přínosu pro VŠ  prostřednictvím různých letních škol, speciálních konferencí apod. Motivací pro tyto pracovníky by mohlo být udělení nějakého certifikátu, potvrzujícího zvýšení kvalifikace. Nabízí se široké spektrum možností – od jednorázových přednášek přes krátkodobé kursy až po několikasemestrální výukové bloky. Na FJFI by bylo možné navázat na polozapomenutou tradici postgraduálních kursů.

ad B1

„...analytická zpráva, která by pracoviště školy srovnala podle objektivních kritérií...“

Vzhledem k heterogenitě zaměření jednotlivých součástí ČVUT (již jen rozdíl mezi hodnocením výsledků základního a aplikovaného výzkumu) a špatným dosavadním zkušenostem (od bodování výsledku jednotlivých pracovníků pro habilitační či profesorská řízení až po hodnocení jednotlivých fakult) rozhodně nelze mluvit ani teoreticky o existenci nějakých objektivních kriterií.

ad B2

„Spolupráce s praxí ověřuje životaschopnost výzkumných ideí.... Tvůrčí práci pro vnější partnery je potřebné podporovat...“

V současnosti je tento druh činnosti spíše znevažován a diskriminován. Nejde jen o zmíněné příliš vysoké odvody, ale i o to, že např. průmyslové projekty se, narozdíl od grantů, při posuzování výkonu jednotlivých částí ČVUT neberou v úvahu. Vzhledem ke skutečnosti, že v naprosté většině grantových soutěží se porovnává neporovnatelné (jak také porovnat, zda je lepší sprinter na 100 m nebo golfista?) a nejde tudíž o soutěž v pravém slova smyslu (tj. porovnání kvalitativních a kvantitativních parametrů různých řešení téhož problému), je diskriminace průmyslových projektů nepochopitelná : tyto projekty nejsou placeny z peněz státního rozpočtu, ale z peněz konkrétních vlastníků (akcionářů apod.), kteří nejlépe umí posoudit a ocenit přínos výsledků řešení. Zmíněná diskriminace je zcela absurdní v případě spolupráce se zahraničními firmami, kdy za získáním projektu je vítězství v tvrdé mezinárodní konkurenci. Aplikace výsledků vlastní vědeckovýzkumné práce v rámci zahraničních projektů přináší do republiky a na školu nezanedbatelné částky navyšující zvenčí český rozpočet. Tyto prostředky jsou ve finálním dopadu využity ke zkvalitnění výuky a výzkumu.

ad C1

„Personální práce“

Významnou složkou personální práce v profesionálně vedeném podniku je nejen zmíněný kariérní plán, který je velmi důležitý, ale i např. péče o vzdělávání pracovníků. Je zajímavé, že je v uvedeném materiálu je věnována pozornost pouze celoživotnímu vzdělávání pracovníků mimo ČVUT (odst. A.6). Uvedený problém se však týká i nás. Jednorázové přednášky či rozsáhlejší kursy nejrůznějšího zaměření by potřebovala a uvítala řada pracovníků. Potenciální témata: manažerská práce (implicitně se např. předpokládá, že k řízení ČVUT, tj. podniku s ročním rozpočtem cca 1,5 mild. Kč, postačuje zdravý selský rozum a dobrá vůle), mezilidské vztahy, pedagogika (ne každý špičkový odborník je obdařen talentem úspěšně učit, dříve organizované kursy neměly jen nedostatky), výuka jazyků (konverzace, psaní odborných textů...), výpočetní technika, používání speciálních počítačových programů, mezinárodní normy ISO atd.

Významnou podmínkou získání a udržení schopných mladých pracovníků je vyřešení bytové otázky. Vzhledem k  situaci na trhu s byty a s přihlédnutím k sociálním podmínkám učitelů je bohužel stále ještě žádoucí, aby se na tomto problému podílel i zaměstnavatel. Brněnské vysoké školy např. v současné době připravují společný projekt na výstavbu akademického městečka (plánované domy mají mimo jiné sloužit i jako ukázka nízkoenergetického a ekologického bydlení). Podobné projekty mohou velmi významným způsobem přispět k řešení problému personálního rozvoje škol a ke stabilizaci mladých pracovníků.

 

 „Výše platu často není první v jejich seznamu priorit.“

Tento bonmot je silně zavádějící. Výše platu není důležitá pro toho, kdo si to může dovolit, tj. pro toho, kdo má dostatečný příjem odjinud (lze se např. výhodně oženit, vyhrát ve Sportce apod.), kdo nepočítá se založením rodiny, kdo žije jen pro práci a nic jiného ho nezajímá apod. Chceme vybírat své budoucí spolupracovníky pouze z této množiny lidí? Pak by naše možnosti byly značně omezené...

 „...zveřejnění na nástěnce rektorátu...“

Buď jde o vtip, který u tak závažného dokumentu není na místě - nebo to autoři myslí vážně a pak lze jen seznam ocenění doplnit vyfotografováním před nastartovanou Tatrou V3S apod.

ad C2

Nedostatečná mobilita souvisí zejména s již zmíněnými problémy s bydlením (ad C1).

„Dnes pro studenty není snadné získat jakoukoliv brigádu a natož odbornou.“

Výrok je v rozporu s tvrzením v odst. A2. Pokud tento problém existuje, mohou k jeho řešení přispět pracovníci ČVUT jak v rámci svých interních možností (studentské vědecké síly, zapojení do práce řešitelského kolektivu v rámci grantů, projektů, podnikatelské činnosti apod.), tak v rámci svých osobních kontaktů na jiných pracovištích (výzkumné ústavy, průmyslové závody, malé soukromé firmy...). To mimo jiné přispěje i k ověření vlastních schopností studentů, ke zkvalitnění a zvýšení smysluplnosti zadání studentských prací, k nalezení vhodného pracovního místa po ukončení školy apod.

ad C3

„...hospitace (ty na ČVUT téměř odumřely).“

Hodnocení pedagogické činnosti pracovníků by mělo začít tím nejjednodušším – kontrolou toho, zda se přednášky či cvičení uvedené v rozvrhu vůbec konají (když ne, tak proč a zda byla domluvena náhrada), zda pedagogové chodí včas a neodcházejí předčasně, zda dodržují termíny konzultací apod. Po obsahové stránce by bylo užitečné ověřit aktuálnost poskytovaných informací, což je zvláště důležité v  populární a nejrychleji se rozvíjející oblasti výpočetní techniky a programového vybavení, ale i v jiných oborech. Zmíněné jevy jsou častým terčem kritiky studentů.

ad D1

„...dobrá společná knihovna...“

Pokud jde o virtuální společnou knihovnu, tak ta již několik let úspěšně funguje (centrální evidence publikací, využití hromadných objednávek, možnost zabránění zbytečného dvojího nákupu téže publikace, mezifakultní výpůjčky apod.). Pokud mají autoři na mysli fyzicky existující společnou knihovnu, pak nezbývá nic jiného, než být proti. Důvodem je nejen dislokace jednotlivých pracovišť ČVUT v nejrůznějších místech Prahy, ale i stávající způsob financování. Proč by si měl pracovník z Troje jezdit půjčovat knihu, zakoupenou z finančních prostředků své katedry, do Dejvic?

 

                                                                                    Zpracoval:    Jiří Kunz, 4.12.2002