Ke koncepčním otázkám na ČVUT

(komentář M.Vrbová)

 

S uvedenou analýzou souhlasím.

 

ad A.2 :

-         Zdůraznit též podíl doktorandů na výuce v základních kursech ( na škole nemají být přestárlí a doživotní asistenti )

 

ad A.4:

-         Zdůraznit otevřenost školy vzhledem k ostatním vysokým školám, zejména UK (možnost studia na dvou školách současně, přenositelnost kreditů) a ústavům AV ČR.

Ad B 1:

-         Na úrovni rektorátu by mělo být spojitě prováděno objektivní hodnocení  kvality tvůrčí práce přes SCI a jiné výstupy (duality assesment) a to nejen pro účely rozpočtu.

 

-         Výzkumné záměry je potřebné řídit jinak než ministerskou grantovou soutěž. Jsou to peníze pro naplňování koncepce rozvoje prioritních vědních oborů Školy.  Peníze by měly být rozdělovány podle jiných kriterií, zodpovědnost větší by měla mít pracoviště (prorektor, proděkani, ústavy n. katedry).

 

Ad B 2:

-         Zvážit úlohu inkubátoru malých firem na jiných universitách , zhodnotí jak ji plní BIC a jak je využito jeho  napojení na evropské projekty.

-         ČVUT by také slušel projekt technologického parku, tj. prostor pro renomované firmy, které by si v blízkosti školy mohly stavět (jak to již dělá VUT v Brně).

 

Ad C 1:

-         Od úrovně vedoucích kateder by měla být prováděna školení manažerů, nejlépe  v zahraničí na základě dohody, např. s evropskou konferencí rektorů. Demokratické volby funkcionářů vynášejí do popředí kvalitní lidi, avšak manažersky „bezbranné“.

 

Ad C 2:

-         Prioritou mobility školy by měla být mobilita učitelů, má to větší efekt pro školu.

 

Ad D 1:

-         Bylo by dobré porovnat  formy spolupráce a rozdělení zodpovědností mezi senáty a funkcionáře školy a fakult uplatňované v jiných zemích. Je potřebné vytvořit takové prostředí, aby osvícený senát školy jednal v zájmu  školy jako celku  a méně jako zastupitelský orgán.

 

Ad D 2:

-         Na úrovni rektorátu by měla pracovat koncepční skupina, která by koncepci nevymýšlela, ale formovala na základě poznatků z jednání s vybranými skupinami lidí z ČVUT ( např. skupina všech profesorů (bez ohledu na fakulty), skupina vyučujících fyziku (bez ohledu na fakulty), skupina všech vedoucích kateder apod.). Tak to také jiné školy dělají.

 

11.2.2003                                                                                           Miroslava Vrbová