Základní teze volebního programu
kandidáta na rektora ČVUT
Prof. Ing. Ladislav Musílek, CSc.
Výchozí předpoklady:
Historie, tradice
i geografická poloha zavazuje ČVUT v Praze k tomu být
nejkvalitnější a nejprestižnější technickou universitou
v České republice a jednou ze špičkových technických universit
v Evropě. K naplnění tohoto cíle potřebuje:
-
akademické pracovníky, pro které práce
na ČVUT je posláním, nikoli jen zaměstnáním,
-
studenty, jejichž cílem je dosáhnout co
nejkvalitnějšího vzdělání, nikoli obdržet co nejsnáze diplom,
-
vyvážený poměr mezi pedagogickou
činností, výzkumnými a vývojovými aktivitami a přenosem výsledků
odborné činnosti do praxe,
-
přiměřené prostorové,
materiální a finanční zabezpečení pro odbornou činnost i pro
život studentů,
-
klid na práci, nenarušovaný
vnitřními spory.
Pedagogická oblast:
Současný
stav výuky na ČVUT je poznamenán skutečností, že dominantní část
státní dotace je závislá na počtu studentů, nikoli na kvalitě
výuky a uplatnění absolventů. Je proto třeba na všech kompetentních
místech prosazovat změnu klíče pro financování vysokých škol tak, aby
tento tlak byl zmírněn. Zároveň je ke zvýšení zájmu o studium i
kvality a uplatnitelnosti absolventů zapotřebí:
-
sledovat současné trendy
v technických a přírodních vědách a přizpůsobovat jim
studijní programy, zavádět nové obory a zaměření a posílit
možnosti mezioborového studia,
-
rozšířit nabídku volitelných
předmětů a nabídku předmětů manažerského a
humanitního zaměření (ekonomika a management, psychologie a
sociologie, právo a ochrana duševního vlastnictví atp.),
-
zvyšovat podíl práce studentů na
projektech, které budou zadávány tak, aby vycházely z reálných vědeckých
problémů i z potřeb praxe,
-
zvyšovat důraz na kvalitu výuky
jak v radách studijních programů, tak i prostřednictvím studentské
ankety vyjadřující se k výuce jednotlivých oborů jako celku i k výuce
v jednotlivých předmětech,
-
poskytovat studentům kvalitní
studijní pomůcky jak ve formě učebnic a skript, tak
v elektronické podobě,
-
nejlepší studenty ve vyšších
ročnících v magisterském studiu a doktorandy zapojovat do výuky, do
výzkumných týmů a projektů a poskytovat jim částečný
pracovní úvazek,
-
pravidelně se na úrovni rektora a
prorektora pro pedagogickou činnost neformálně setkávat se studenty
s cílem posílit zpětnou vazbu mezi studenty a vedením školy, o totéž
usilovat i na úrovni fakult.
-
prosazovat stipendijní politiku,
v níž budou preferováni dobří studenti,
-
rozšiřovat nabídku celoživotního
vzdělávání orientovanou jak na soukromý sektor, tak i na veřejnou
správu a středoškolské učitele, a nabídku v rámci university
třetího věku.
Výzkum, vývoj a transfer výsledků
do praxe:
ČVUT
představuje jednu z největších výzkumných kapacit
v ČR. Tato kapacita je z řady vnějších i
vnitřních důvodů využívána jen částečně.
Záměrem ČVUT je být universitou výzkumného typu. Tento cíl však teprve
čeká na své naplnění. Prioritami jsou:
-
cíleně podporovat výzkum
v perspektivních oblastech, které odpovídají evropským trendům,
-
využívat možností, které poskytuje
multidisciplinarita výzkumu na ČVUT, k vytváření „virtuálních“
výzkumných center, orientovaných na mezioborovou problematiku, napříč
fakultami a ústavy,
-
rozšiřovat a zkvalitňovat
servis poskytovaný odborem pro vědeckou a výzkumnou činnost R
ČVUT při informování o mezinárodních i tuzemských výzkumných
programech a při přípravě a realizaci projektů tak, aby se
minimalizoval čas tvůrčích pracovníků věnovaný
administrativě projektů,
-
vytvořit fond pro alespoň
částečné zálohování projektů, na něž přicházejí
finanční prostředky od poskytovatele se zpožděním,
-
uvést do života mechanismy přenosu
výsledků výzkumu do praxe, jako je vybudování vědeckého a
technologického parku v úzké vazbě na ČVUT, zakládání spin-off
firem a licenční politika,
-
podporovat účast pracovišť
ČVUT na průmyslových veletrzích,
-
úzce spolupracovat ve výzkumu a vývoji
s externími českými i zahraničními subjekty jak formou
společných pracovišť a projektů, tak i v doplňkové
činnosti,
-
podporovat pořádání mezinárodních
vědeckých konferencí tak, aby se z ČVUT stalo obecně
uznávané centrum výměny informací, a zlepšovat zázemí pro tyto aktivity,
-
získávat pro ČVUT kvalitní
doktorandy nejen z řad vlastních absolventů magisterského
studia, ale i z dalších českých i zahraničních universit,
-
vynikající výsledky výzkumu
intenzivně propagovat na veřejnosti, poskytovat jim interní
ocenění a navrhovat je na externí ceny.
Pracovní a životní podmínky
studentů
Studenti
ČVUT jsou partnery ve vzdělávacím procesu a prioritou je poskytovat
jim nejlepší dosažitelné podmínky pro studium i následné uplatnění v praxi.
Zároveň je důležité si uvědomit, že Praha je sice na jedné
straně jedním z nejatraktivnějších světových měst, ale
na druhé straně životní náklady jsou zde vyšší než v jiných
českých universitních městech. Aby studenti v rámci university
měli důstojné pracovní a životní podmínky, je třeba:
-
vést kontinuální dialog (osobní i
prostřednictvím k tomu založených webových stránek) s členy
akademických senátů, reprezentanty studentských organizací a s dalšími
studenty s cílem seznamovat se navzájem s problémy a vyjasňovat
si potřeby a možnosti,
-
dále zlepšovat infrastrukturu ČVUT
určenou pro studenty (knihovny a studovny, počítačové
učebny a laboratoře, sportovní a společenská zařízení),
-
usilovat o optimalizaci poměru
mezi náklady a výkony SÚZ tak, aby bylo možné udržet nízké ceny ubytování na
kolejích a jídel v menzách,
-
intenzivně hledat prostředky
k modernizaci a lepší údržbě kolejí a menz i dalších zařízení
sloužících studentům,
-
podporovat formou stipendií, preferencí
při ubytování a dalšími způsoby studenty s vynikajícími
studijními výsledky, významnými aktivitami ve prospěch ČVUT nebo
významně přispívající na veřejnosti k dobrému jménu
ČVUT.
Vnější postavení a řízení ČVUT
ČVUT
představuje historicky instituci se značnou autonomií jednotlivých
fakult a dalších součástí. Současné znění vysokoškolského zákona
je s touto strukturou v souladu. Demokratická horizontální struktura
usnadňuje činnost fakult a součástí, ale vyžaduje, má-li být
efektivní, jejich mimořádnou odpovědnost k universitě jako
celku. Zároveň se ČVUT nachází ve vnějším prostředí, pro
které je charakteristická značná míra konkurence jak v národním, tak
i v mezinárodním měřítku. Proto je důležité:
-
důsledně navrhovat vhodné
kandidáty na místa v rozhodujících i poradních orgánech souvisejících
s aktivitami ČVUT (Rada pro výzkum a vývoj, Akreditační komise,
GA ČR, Rada vysokých škol a další),
-
posilovat pozici ČVUT
v Konferenci rektorů a při dalších jednáních s MŠMT i jinými orgány na úrovni státu, hl. m. Prahy
a městských částí,
-
zlepšit vztahy s VŠCHT tak, aby
bylo možné dořešit problematiku výstavby Vítězného náměstí a
významně posílit spolupráci obou škol ve výuce i výzkumu
s perspektivním cílem jejich sloučení do jednoho celku,
otevřeného i pro připojení Zemědělské university a případně VŠE,
-
podílet se na diskusích
směřujících v rámci EU k založení European Institute of
Technology s cílem, aby ČVUT jako celek nebo alespoň
některé jeho části byly jeho součástí,
-
zapojit do koncepční práce ve
prospěch ČVUT jako celku ve větší míře děkany a
ředitele součástí, v dialogu s nimi hledat konsensus pro
směry dalšího rozvoje ČVUT, nové oblasti výuky a výzkumu,
-
plně respektovat kompetence
jednotlivých orgánů ČVUT (akademický senát, vedení, kolegium a
grémium rektora, vědecká rada, správní rada) při projednávání a schvalování
různých dokumentů tak, aby se jednotlivé návrhy projednávaly operativně,
-
považovat šza partnera vedení, který má
stejný zájem na rozvoji a kvalitě činností ČVUT, nikoli za
oponenta, dobrá součinnost
s AS je pro chod školy klíčová,
-
věnovat pozornost okruhu
spolupracovníků rektora tak, aby tým byl tvořen nejen odborníky na
vysoké profesionální úrovni, ale i s potřebnými manažerskými
schopnostmi,
-
ve spolupráci s kvestorem (jmenovaným
po výběrovém řízení) na základě analýzy optimalizovat
činnosti R ČVUT tak, aby poskytoval škole, jejím pracovníkům a
studentům kvalitní služby,
-
pokračovat v započatých
pracích pro vytvoření Etického kodexu ČVUT a poskytnout prostor pro
širokou diskusi tak, aby jej pracovníci i studenti ČVUT přijali za
vlastní.
Další oblasti
Ve vymezeném
rozsahu nelze detailně uvést všechny oblasti činnosti ČVUT, na
které je třeba se v příštím období soustředit. Je však
vhodné alespoň některé z nich zmínit:
-
mezinárodní postavení ČVUT,
zahraniční spolupráce a výměna studentů i akademických
pracovníků, zvyšování počtu zahraničních studentů,
-
nová výstavba a rekonstrukce na
ČVUT (zejména dostavba areálu Dejvice, rekonstrukce Karlova náměstí,
rekonstrukce některých kolejí, modernizace areálu Motol a další),
-
rozšíření působnosti
ČVUT do dalších regionů v ČR a posílení činnosti jeho
regionálních pracovišť,
-
důsledný tlak na dosažení
změny financování vysokých škol tak, aby byla více zohledněna kvalita,
-
efektivní propagace ČVUT na
veřejnosti s cílem zvýšit zájem o technické a přírodovědné
obory,
-
podpora personálního rozvoje
pracovníků ČVUT a odpovídající finanční i další ocenění
jejich kvalitní práce ve prospěch školy, fakult a dalších součástí.