Základní teze volebního programu kandidáta na rektora ČVUT

Prof. Ing. Ladislav Musílek, CSc.

 

Výchozí předpoklady:

Historie, tradice i geografická poloha zavazuje ČVUT v Praze k tomu být nejkvalitnější a nejprestižnější technickou universitou v České republice a jednou ze špičkových technických universit v Evropě. K naplnění tohoto cíle potřebuje:

-          akademické pracovníky, pro které práce na ČVUT je posláním, nikoli jen zaměstnáním,

-          studenty, jejichž cílem je dosáhnout co nejkvalitnějšího vzdělání, nikoli obdržet co nejsnáze diplom,

-          vyvážený poměr mezi pedagogickou činností, výzkumnými a vývojovými aktivitami a přenosem výsledků odborné činnosti do praxe,

-          přiměřené prostorové, materiální a finanční zabezpečení pro odbornou činnost i pro život studentů,

-          klid na práci, nenarušovaný vnitřními spory.

Pedagogická oblast:

Současný stav výuky na ČVUT je poznamenán skutečností, že dominantní část státní dotace je závislá na počtu studentů, nikoli na kvalitě výuky a uplatnění absolventů. Je proto třeba na všech kompetentních místech prosazovat změnu klíče pro financování vysokých škol tak, aby tento tlak byl zmírněn. Zároveň je ke zvýšení zájmu o studium i kvality a uplatnitelnosti absolventů zapotřebí:

-          sledovat současné trendy v technických a přírodních vědách a přizpůsobovat jim studijní programy, zavádět nové obory a zaměření a posílit možnosti mezioborového studia,

-          rozšířit nabídku volitelných předmětů a nabídku předmětů manažerského a humanitního zaměření (ekonomika a management, psychologie a sociologie, právo a ochrana duševního vlastnictví atp.),

-          zvyšovat podíl práce studentů na projektech, které budou zadávány tak, aby vycházely z reálných vědeckých problémů i z potřeb praxe,

-          zvyšovat důraz na kvalitu výuky jak v radách studijních programů, tak i prostřednictvím studentské ankety vyjadřující se k výuce jednotlivých oborů jako celku i k výuce v jednotlivých předmětech,

-          poskytovat studentům kvalitní studijní pomůcky jak ve formě učebnic a skript, tak v elektronické podobě,

-          nejlepší studenty ve vyšších ročnících v magisterském studiu a doktorandy zapojovat do výuky, do výzkumných týmů a projektů a poskytovat jim částečný pracovní úvazek,

-          pravidelně se na úrovni rektora a prorektora pro pedagogickou činnost neformálně setkávat se studenty s cílem posílit zpětnou vazbu mezi studenty a vedením školy, o totéž usilovat i na úrovni fakult.

-          prosazovat stipendijní politiku, v níž budou preferováni dobří studenti,

-          rozšiřovat nabídku celoživotního vzdělávání orientovanou jak na soukromý sektor, tak i na veřejnou správu a středoškolské učitele, a nabídku v rámci university třetího věku.

Výzkum, vývoj a transfer výsledků do praxe:

ČVUT představuje jednu z největších výzkumných kapacit v ČR. Tato kapacita je z řady vnějších i vnitřních důvodů využívána jen částečně. Záměrem ČVUT je být universitou výzkumného typu. Tento cíl však teprve čeká na své naplnění. Prioritami jsou:

-          cíleně podporovat výzkum v perspektivních oblastech, které odpovídají evropským trendům,

-          využívat možností, které poskytuje multidisciplinarita výzkumu na ČVUT, k vytváření „virtuálních“ výzkumných center, orientovaných na mezioborovou problematiku, napříč fakultami a ústavy,

-          rozšiřovat a zkvalitňovat servis poskytovaný odborem pro vědeckou a výzkumnou činnost R ČVUT při informování o mezinárodních i tuzemských výzkumných programech a při přípravě a realizaci projektů tak, aby se minimalizoval čas tvůrčích pracovníků věnovaný administrativě projektů,

-          vytvořit fond pro alespoň částečné zálohování projektů, na něž přicházejí finanční prostředky od poskytovatele se zpožděním,

-          uvést do života mechanismy přenosu výsledků výzkumu do praxe, jako je vybudování vědeckého a technologického parku v úzké vazbě na ČVUT, zakládání spin-off firem a licenční politika,

-          podporovat účast pracovišť ČVUT na průmyslových veletrzích,

-          úzce spolupracovat ve výzkumu a vývoji s externími českými i zahraničními subjekty jak formou společných pracovišť a projektů, tak i v doplňkové činnosti,

-          podporovat pořádání mezinárodních vědeckých konferencí tak, aby se z ČVUT stalo obecně uznávané centrum výměny informací, a zlepšovat zázemí pro tyto aktivity,

-          získávat pro ČVUT kvalitní doktorandy nejen z řad vlastních absolventů magisterského studia, ale i z dalších českých i zahraničních universit,

-          vynikající výsledky výzkumu intenzivně propagovat na veřejnosti, poskytovat jim interní ocenění a navrhovat je na externí ceny.

Pracovní a životní podmínky studentů

Studenti ČVUT jsou partnery ve vzdělávacím procesu a prioritou je poskytovat jim nejlepší dosažitelné podmínky pro studium i následné uplatnění v praxi. Zároveň je důležité si uvědomit, že Praha je sice na jedné straně jedním z nejatraktivnějších světových měst, ale na druhé straně životní náklady jsou zde vyšší než v jiných českých universitních městech. Aby studenti v rámci university měli důstojné pracovní a životní podmínky, je třeba:

-          vést kontinuální dialog (osobní i prostřednictvím k tomu založených webových stránek) s členy akademických senátů, reprezentanty studentských organizací a s dalšími studenty s cílem seznamovat se navzájem s problémy a vyjasňovat si potřeby a možnosti,

-          dále zlepšovat infrastrukturu ČVUT určenou pro studenty (knihovny a studovny, počítačové učebny a laboratoře, sportovní a společenská  zařízení),

-          usilovat o optimalizaci poměru mezi náklady a výkony SÚZ tak, aby bylo možné udržet nízké ceny ubytování na kolejích a jídel v menzách,

-          intenzivně hledat prostředky k modernizaci a lepší údržbě kolejí a menz i dalších zařízení sloužících studentům,

-          podporovat formou stipendií, preferencí při ubytování a dalšími způsoby studenty s vynikajícími studijními výsledky, významnými aktivitami ve prospěch ČVUT nebo významně přispívající na veřejnosti k dobrému jménu ČVUT.

Vnější postavení  a řízení ČVUT

ČVUT představuje historicky instituci se značnou autonomií jednotlivých fakult a dalších součástí. Současné znění vysokoškolského zákona je s touto strukturou v souladu. Demokratická horizontální struktura usnadňuje činnost fakult a součástí, ale vyžaduje, má-li být efektivní, jejich mimořádnou odpovědnost k universitě jako celku. Zároveň se ČVUT nachází ve vnějším prostředí, pro které je charakteristická značná míra konkurence jak v národním, tak i v mezinárodním měřítku. Proto je důležité:

-          důsledně navrhovat vhodné kandidáty na místa v rozhodujících i poradních orgánech souvisejících s aktivitami ČVUT (Rada pro výzkum a vývoj, Akreditační komise, GA ČR, Rada vysokých škol a další),

-          posilovat pozici ČVUT v Konferenci rektorů a při dalších jednáních s MŠMT  i jinými orgány na úrovni státu, hl. m. Prahy a městských částí,

-          zlepšit vztahy s VŠCHT tak, aby bylo možné dořešit problematiku výstavby Vítězného náměstí a významně posílit spolupráci obou škol ve výuce i výzkumu s perspektivním cílem jejich sloučení do jednoho celku, otevřeného i pro připojení Zemědělské university  a případně VŠE,

-          podílet se na diskusích směřujících v rámci EU k založení European Institute of Technology s cílem, aby ČVUT jako celek nebo alespoň některé jeho části byly jeho součástí,

-          zapojit do koncepční práce ve prospěch ČVUT jako celku ve větší míře děkany a ředitele součástí, v dialogu s nimi hledat konsensus pro směry dalšího rozvoje ČVUT, nové oblasti výuky a výzkumu,

-          plně respektovat kompetence jednotlivých orgánů ČVUT (akademický senát, vedení, kolegium a grémium rektora, vědecká rada, správní rada) při projednávání a schvalování různých dokumentů tak, aby se jednotlivé návrhy projednávaly operativně,

-          považovat šza partnera vedení, který má stejný zájem na rozvoji a kvalitě činností ČVUT, nikoli za oponenta,  dobrá součinnost s AS je pro chod školy klíčová,

-          věnovat pozornost okruhu spolupracovníků rektora tak, aby tým byl tvořen nejen odborníky na vysoké profesionální úrovni, ale i s potřebnými manažerskými schopnostmi,

-          ve spolupráci s kvestorem (jmenovaným po výběrovém řízení) na základě analýzy optimalizovat činnosti R ČVUT tak, aby poskytoval škole, jejím pracovníkům a studentům kvalitní služby,

-          pokračovat v započatých pracích pro vytvoření Etického kodexu ČVUT a poskytnout prostor pro širokou diskusi tak, aby jej pracovníci i studenti ČVUT přijali za vlastní.

Další oblasti

Ve vymezeném rozsahu nelze detailně uvést všechny oblasti činnosti ČVUT, na které je třeba se v příštím období soustředit. Je však vhodné alespoň některé z nich zmínit:

-          mezinárodní postavení ČVUT, zahraniční spolupráce a výměna studentů i akademických pracovníků, zvyšování počtu zahraničních studentů,

-          nová výstavba a rekonstrukce na ČVUT (zejména dostavba areálu Dejvice, rekonstrukce Karlova náměstí, rekonstrukce některých kolejí, modernizace areálu Motol a další),

-          rozšíření působnosti ČVUT do dalších regionů v ČR a posílení činnosti jeho regionálních pracovišť,

-          důsledný tlak na dosažení změny financování vysokých škol tak, aby byla více zohledněna kvalita,

-          efektivní propagace ČVUT na veřejnosti s cílem zvýšit zájem o technické a přírodovědné obory,

-          podpora personálního rozvoje pracovníků ČVUT a odpovídající finanční i další ocenění jejich kvalitní práce ve prospěch školy, fakult a dalších součástí.