Plnění závěrů Evaluační zprávy EUA

Institutional Evaluation of the Czech Technical University in Prague

Final Report, December 2004

 

Pozn. V. Hlaváče: Komise pro rozvoj a vědu dostala tento dokument Vedení ČVUT k projednání 18.1.2006

 

Vnější evaluace ČVUT v uplynulém období

 

První mezinárodní evaluace ČVUT v Praze byla provedena asociací evropských univerzit CRE (založené v roce 1959 v Ženevě) a zakončena zprávou CRE Institutional Quality Audit v dubnu 1996. Následné hodnocení (Follow-up) bylo ukončeno zprávou v prosinci 1999. Po přejmenování CRE na EUA v roce 2001 (v Salamance) provádí EUA každoročně desítky hodnocení univerzit, s cílem zlepšit dynamiku změn a podnítit schopnost té které univerzity je realizovat. Během deseti let provedly CRE (do roku 2001) a EUA (od roku 2002) na 130 evaluací ve 35 zemích. S ohledem na těžiště každého institucionálního hodnocení, jímž je řízení kvality celé instituce a její schopnost vypořádat se se změnami, vychází institucionální evaluace z nejrůznějších záměrů, postupových cílů a plánu instituce a hodnotí, zda způsob dosažení těchto cílů, jak jej navrhuje daná instituce, odpovídá stanovenému účelu. Institucionální evaluace slouží v podstatě k tomu, aby jejím prostřednictvím byla příslušná instituce dotázána, co hodlá dělat a jak se to snaží provést. Dále se prostřednictvím tohoto hodnocení zjišťuje, jak daná instituce zajistí svou úspěšnost a jak zavádí změny, které považuje za nezbytné.

 

V roce 2004 provedla EUA v tomto smyslu další institucionální hodnocení ČVUT v Praze. Po vypracování samoevaluační zprávy a dvou návštěvách týmu expertů obdrželo ČVUT v Praze v lednu 2005 závěrečnou zprávu, která je v plném textu v angličtině i v češtině uvedena na webových stránkách ČVUT v Praze, v oblasti ČVUT/základní informace/veřejné zprávy (http://www.cvut.cz/cz/basic/reports.html).

 

Zpráva a její doporučení byly projednány ve Vedení ČVUT, GR ČVUT, v AS ČVUT, ve VR ČVUT i na shromáždění akademické obce v březnu 2005. S ročním odstupem lze zhodnotit některé výsledky činnosti ČVUT související s doporučeními hodnocení EUA jak je níže uvedeno.

 

Pozitivní výsledky dosažené v roce 2005

 

1) Zpráva EUA poukazuje na potřebu zakládání nových jednotek, výzkumných center, oslabení rigidity fakult a studijních programů, vyloučení duplikací s cílem horizontální spolupráce u jednotek s celoškolskou působností apod.

V této oblasti je nutné dlouhodobé úsilí ze strany vedení školy, fakult a akademických senátů. V roce 2005 se podařilo založit Fakultu biomedicínského inženýrství (FBMI) a připravit návrh na vznik další fakulty, Fakulty komerční a managementu. V Dlouhodobém záměru ČVUT na období let 2005-10 je navržena příprava dalších nových součástí, např. Fakulty přírodních aplikovaných věd, mezioborového Institutu aplikovaných přírodních věd ve spolupráci s AV ČR, vznik celoškolského ústavu tělesné výchovy, ústavu společenských a ekonomických věd a dalších center a institutů.  V oblasti center úspěšně pokračují 3 centra při ČVUT (VCPD, ÚTEF, CRRC), 4 výzkumná centra  podporovaná MŠMT (včetně nového centra CIDEAS při FSv) a řada laboratoří  spolufinancovaných ze zdrojů privátních firem.

 

2) Zpráva navrhuje upravit systém rozdělování dotace tak, aby byl podpořen inovační potenciál ČVUT v Praze. Vedení a senát měly podporovat významné úkoly, jako např.: pedagogické inovace, evropský výzkum a strukturální fondy, zřízení fondů, podpora slibným projektům  s významem pro celé ČVUT apod.

Metodika rozpočtu ČVUT sleduje rozdělení dotace podle kritérií MŠMT. Tvorbu metodiky za přímé asistence příslušné komise AS schvaluje AS. Komise vyslovila přání zachovat současný systém. Požadavek přerozdělení dotace přidělené MŠMT by měl vzniknout v akademické obci a být podpořen akademickými senáty fakult. Nicméně v roce 2005 byl výrazně finančně podpořen rozvoj a inovační směry formou dotace z rozvojových projektů MŠMT (98 MKč), z projektů FRVŠ (38 MKč), ze strukturálních fondů EU (157MKč), z dotace ČVUT na nefinancované výzkumné záměry (18 MKč), dotace v rámci fondů a IGS mimonormativní dotace podle Metodiky rozdělování dotace ČVUT, udělením výrazných odměn významným vědcům a vědeckým týmům ČVUT vykazujícím dlouhodobě excelentní výsledky apod.

 

3) Zpráva doporučuje šířit dobré zkušenosti  v pedagogice (např. projektová  výuka na FD). Zvyšovat atraktivnost výuky: IT technologie, inovace, moderní vědecká výuka.

V rámci reorganizace Vydavatelství ČVUT bylo převedeno oddělení CPV pod VIC. Oblast IT v pedagogice se tak logicky přičlenila do Výpočetního a informačního centra, s hlavním cílem koordinovat moderní technologie (e-learning a e-teaching) na ČVUT. Tomuto cíli byla podřízena i dotační politika ČVUT v rámci RP. Zkušenosti z projektové výuky z FD pronikají na další pracoviště prostřednictvím propagace na GR, webu ČVUT a při kontaktech akademických pracovníků. Vedení vyvíjelo soustavný tlak na zavádění inovačních přístupů ve výuce, podpořilo konferenci v tomto směru (EMTECH).

 

4) Experti doporučili stanovit jasný strategický plán, ne pouhý výčet přání. Stanovit priority, harmonogram, kritéria. Dotace plánovat podle strategického plánu. Priority by měly být podpořeny, nikoliv  omezeny financemi. 

Významným nástrojem pro další rozvoj ČVUT v Praze bude nově koncipovaný Dlouhodobý záměr pro období 2005-10 i jeho aktualizace na rok 2006. Tyto dokumenty byly po přiměřené rozpravě a diskusích schváleny GR, VR ČVUT, AS ČVUT. Strategie obsažená v těchto materiálech je tedy konsensuálně přijata reprezentanty akademické obce a umožní řízení univerzity v následujícím pětiletém horizontu. Při naplňování těchto strategických plánů bude vyžadována od těchto grémií podpora k jejich prosazování.

 

5) Důležitou oblastí ve zprávě je oblast lidských zdrojů. Poukazuje se na potřebu hledat talenty (též v cizině), vytvářet atraktivní podmínky. Přijímací proces změnit na atraktivní soutěž, s mezinárodní složkou. Pečovat o personální rozvoj, např. školení v řízení, školit administrativu.

Fakulty a ústavy ČVUT si postupně vytvářejí zdroje (zejména z národních i mezinárodních grantů) pro aktivní personální politiku. V oblasti mzdové politiky byly opět upraveny tarifní tabulky, finančně byli podpořeni vynikající jednotlivci, týmy a mladí pracovníci do 35 let. Proběhly kursy počítačové gramotnosti a školení administrativy v příslušných oblastech. Vedení vyvíjelo soustavný tlak na zkvalitnění výběrových řízení a zajištění odpovídajícího finančního ohodnocení.

 

6) Zpráva poukazuje na význam excelentního výzkumu. Doporučuje posílit zdroje excelentních pracovišť, podporovat doktorská studia, udržet vynikající jednotlivce.

V roce 2005 byla opět významně podpořena současná 3 výzkumná centra ČVUT. V soutěži o nová centra nebyly návrhy podpořeny pro nízkou kvalitu návrhů. Doktorská studia jsou významně podporována v IGS ČVUT v částce více než 10 MKč. ČVUT výrazně  podpořilo v roce 2005 z vlastních zdrojů nefinancované výzkumné záměry kategorie c a d, čímž umožnilo výzkumnou činnost 15 kvalitním vědeckým týmům, jejich doktorandům a nadějným mladým vědcům.

 

7). Zpráva dále doporučila zavádět výsledky do praxe, pěstovat partnerství s průmyslem (patenty, inkubátor). Spolupracovat na založení vědeckého parku, využít Správní radu.

V roce 2005 se podařilo nalézt místo pro umístění vědeckého inkubátoru ČVUT pro rozvoj inovačních firem, a koncem roku jej dobudovat. Zahájení činnosti inkubátoru se očekává koncem ledna 2006. Méně úspěšné bylo jednání o založení spin-off firmy pracovníky FEL, které nebylo schváleno SR a vyžaduje úpravu zakládající smlouvy. Pokračovaly aktivity ČVUT v přípravě založení vědeckého parku a technologického parku. SR byla do celého procesu zapojena svými významnými členy.

 

 

Negativní výsledky  roce 2005

1) Evaluační zpráva poukazuje na zbytečné duplikace některých kateder a ústavů, jejichž sloučením by ČVUT v Praze získalo profesionálnější a lépe vybavené útvary.

Práci s katedrami/ústavy řídí fakulty a k jejich sloučení v rámci fakult (popř. ČVUT), neboť jsou extrémní rozdíly v jejich velikostech, byli vyzváni děkani. Sloučení kateder matematiky, jazyků, řízení a tělesné výchovy z různých fakult byla věnována diskuse s vedoucími kateder a diskuse na úrovni GR, avšak řešení nebylo dosud nalezeno. Sloučení brání značná velikost kateder, specializace i roztříštěnost lokalizace součástí ČVUT. Byl vyvinut tlak na katedry tělesné výchovy k jejich umístění do objektu Juliska v jednotném institutu, ale dosud se nepodařilo překonat námitky vedoucích kateder a pedagogů. 

 

2) Excelentní výzkum na ČVUT, jeho podpora.

Přes snahu vedení vypsáním soutěže o nová výzkumná centra ČVUT v Praze a zajištěním zdrojů pro jejich budování se je nepodařilo založit pro malý zájem a nízkou úroveň předložených návrhů. V této oblasti se ukazuje přetlak možností na národní i mezinárodní bázi, spolu s nedostatkem dalších kvalitních týmů. Cílem pro další období musí být zajištění center excelence a vynikajících pracovišť dobrou personální politikou a příslušnými zdroji.

 

3) Problémy se založením spin-off firem na ČVUT.

Příprava vzniku první spin-off firmy ČVUT si vyžádala neúměrnou dobu a ukazuje na nepružnost mechanizmů na ČVUT v Praze. Omluvu lze spatřovat v pilotním řešení založení a potřebě dodržovat platnou legislativu. Řešení však bylo nalezeno a předpokládá se schválení návrhu Správní radou ČVUT v lednu 2006.  

 

 

Úkoly pro nadcházející čtyřleté období

1) Po diskuzích s akademickou obcí zahraniční experti navrhují zapojení vedení do snah o úpravu zákonů tak, aby lépe vyhovovaly řízení univerzit. V této oblasti je prostřednictvím rektora a reprezentantů ČVUT ve vrcholných orgánech nutné pokračovat ve snahách o  uplatňování názorů ČVUT.

 

2)  Zpráva upozorňuje na nutnost posílení univerzitního vedení a spolupráci rektorátu a fakult. Univerzita jako celek i jednotlivé fakulty/ústavy musí společně usilovat o vytvoření dynamické struktury univerzity a pružně reagovat na podněty z vnějšího prostředí.. Je nutné pokračovat v podpoře excelence a inovačního potenciálu (zdroje nerozdělovat rovnoměrně). Senát nesmí hájit partikulární zájmy, ale priority ČVUT.

 

3) Evaluační zpráva vybízí k hledání dalších finančních zdrojů, zejména s pomocí privátní sféry.

 

4) V oblasti pedagogiky bude prioritou změna systému výuky z výuky na učení se, rozšiřování projektové výuky, IT technologie, respektování výsledků každoročně prováděných sociologických průzkumů mezi studenty a absolventy ČVUT, celoživotní vzdělávání.

 

5) V oblasti vědy a výzkumu uvádí zpráva potřebu zaměření na excelentní výzkum, jeho podporu, soustředění zdrojů. Důležitým úkolem bude budování kvalitní infrastruktury výzkumných pracovišť a laboratoří. Další prioritou je podpora doktorských studií a udržení vynikajících jednotlivců.

 

6) Podporovat činnost inkubátoru inovačních firem při ČVUT v Praze a zjednodušit vznik spin-off firem.

 

7) Dotaci rozdělovat zejména podle priorit strategických cílů, dále podporovat celoškolské fondy pro zahraniční aktivity, podporu vědy a vývoje i fond celoškolských aktivit a prosadit schválení představ vedení ČVUT a fakult/součástí v procesu schvalování v akademických senátech podle schválených DZ.

 

8) Zajistit rozvoj systémů kvality ve všech činnostech ČVUT v Praze. Hodnotit kvalitu všech jednotek a vytvořit efektivní systém odměňování. Pro řízení kvality pedagogické a vědeckovýzkumné činnosti na ČVUT byl vypracován zásadní materiál, schválený GR pro implementaci. Jeho důsledné dodržování od základních jednotek (katedry/ústavy) po vedení univerzity bude jedním z hlavních úkolů nového vedení ČVUT a fakult/součástí.