Stanovisko k „Analýze zpráv KRaV AS ČVUT

a doporučení pro Vedení ČVUT“

 

 

Ad 1. Analýza problematiky přenosu výsledků VaV do praxe.

 

Habilitační a jmenovací komise jsou kompetentní v otázce hodnocení uchazeče. Kritéria ČVUT jsou pouze základem pro komplexní posouzení pedagogické a vědecké úrovně uchazeče. Komise může s plnou odpovědností doporučit uchazeče nejen na základě kriteriálního hodnocení, ale s důrazem na některé významné stránky jeho činností, tj. např. se zdůrazněním dosažených realizací, získaných patentů, užitných vzorů apod.

Problematika související s licenční a patentovou „politikou“ ČVUT zahrnuje širší spektrum otázek do něhož patří přístup jednotlivých pracovišť, kateder a fakult k aplikovanému výzkumu, zaměření výzkumu pracovišť, rozsah spolupráce s průmyslem a další otázky. Organizace patentového oddělení TIC je nyní mj. předmětem v současné době připravovaných reorganizačních opatření. Zásadní změny v této oblasti by mělo být dosaženo v rámci reorganizace TIC, zahájení činnosti Inkubátoru ČVUT a projektu pro založení Vědeckého a Technologického parku při ČVUT, který je v současné době připravován společně s CZECHINVEST.

 

 

Ad 2. Analytická zpráva o lidských zdrojích ČVUT

 

Personální politiku je třeba především realizovat na úrovni jednotlivých pracovišť, ústavů, kateder, výzkumných center a výzkumných záměrů. Dosažení zásadní kvalitativní změny v personální struktuře je dlouhodobý 5-10letý proces, který bez potřebné koncepce jednotlivých výše zmíněných pracovišť nelze realizovat.

Každoroční přiznání mimořádných osobních příplatků a finanční podpory udělovaných rektorem pracovníkům a výzkumným týmům, které dosahují vynikajících výsledků ve výzkumu a navýšení osobních příplatků mladým pracovníkům do 35 let, je v tomto směru konkrétním opatřením v oblasti personální politiky ze strany Vedení ČVUT. Jednotlivým pracovištím ukazuje současně, jakým směrem má být orientována personální politika.

Zvýšení tarifních mezd navrhované každoročně rektorem AS ČVUT má mj. za cíl zvýšení atraktivity zaměstnání na ČVUT z hlediska mzdového ohodnocení pracovníků. Tento trend, pokud je ze strany pracovišť podporován opatřeními směřujícími k vyšší výkonnosti a produktivitě, umožňuje nejenom navyšování stabilní tarifní části mzdy, ale současně i při efektivní organizaci práce vytvářet potřebné mzdové prostředky pro diferencované odměňování pracovníků. Opačný postup, tj. udržování nízkých platů při nízké produktivitě (příliš mnoho pracovníků, popř. příliš málo pedagogické a výzkumné činnosti) působí nejen proti pozitivní mzdové politice, ale i negativně v oblasti personální, zejména při získávání mladých pracovníků.

Hodnocení doktorandů je plně v pravomoci jednotlivých školitelů a pracovišť. Zkušenosti z pracovišť, kde se provádějí pravidelná hodnocení, jsou jednoznačně pozitivní.

Vyhledávání talentovaných a schopných mladých pracovníků, podpora a získávání zájmu doktorandů o práci na ČVUT vyžaduje plné nasazení zejména školitelů, vedoucích výzkumných týmů a kateder. To vyžaduje jejich plnou identifikaci s ČVUT a obětavý přístup, často na úkor svého času i osobních zájmů. To však může být v řadě případů problém současného ČVUT, především z hlediska již zmíněné identifikace s pracovištěm, časté nadřazování osobních zájmů, rozporuplného chápání identifikace k fakultě a k ČVUT atd.

Vedení ČVUT navrhlo již v roce 2003 vytvoření několika fondů na podporu integrity, mobility, studentských aktivit atd. Nedočerpání finančních prostředků vyhrazených pro tyto fondy v loňském kalendářním roce jsou určitým měřítkem současné situace na ČVUT. ČVUT není direktivně řízená organizace s pyramidálně uspořádanou řídící strukturou. Je to organizace s tzv. kolegiálním řízením (obdobně je tomu i na jiných evropských univerzitách). Včasná a kvalitní realizace rozvojových záměrů, opatření, koncepcí a změn souvisí s kvalitou managementu na všech úrovních ČVUT i s kvalitou ostatních složek v jejichž kompetenci je projednávání, schvalování popř. iniciace uvedených změn, opatření apod.

 

 

Ad 3) Integrita ČVUT

 

Připravované založení nové fakulty přírodních a aplikovaných věd (pracovní název) by mělo řešit mj. i otázku absence chemie na ČVUT. Fakulta přírodních a aplikovaných věd a fakulta komerčního inženýrství představují bezesporu rozšíření nabídky ČVUT pro uchazeče o studium na vysoké škole. Spolu s novými studijními programy a obory připravovanými v rámci stávajících fakult by měly vytvořit podmínky pro „zachycení“ téměř 80% uchazečů o studium na vysoké škole, kteří se přihlásili na ČVUT avšak na studium nenastoupili nebo studium nedokončili. Jedná se o více než 6000 uchazečů o studium na vysoké školy, kteří „odcházejí“ z ČVUT. Tuto skutečnost je třeba mít na mysli zejména při hodnocení argumentace směřující proti vytváření nových součástí ČVUT, nových studijních programů apod. a usilující o zachování současného stavu bez ohledu na rozvoj ČVUT a posílení jeho pozice v rámci ostatních univerzit.

Neschopnost založení celoškolského ústavu tělesné výchovy je dalším dokladem přístupu současných vedení fakult k integritě ČVUT, k neustálému setrvávání na předchozím historickém uspořádání ČVUT, které je v rozporu s moderní a dynamickou strukturou a organizací předních evropských severoamerických  univerzit. Zcela obdobná situace je i v případě celoškolského ústavu společenských věd a jazyků. Pouze důsledná analýza příčin tohoto stavu a podpora již dříve zmíněných institucí, které se nejen vyjadřují, ale zároveň mohou i samy iniciovat řadu opatření k dosažení požadovaných změn nelze ve zmíněných a obdobných situací postoupit dále.

 

 

Ad 4) Rozbor faktorů a podmínek vývoje parametrů produktivity studia na ČVUT pro období 2004-2008

 

Základním opatřením zamezujícím snížení počtu uchazečů a studentů ČVUT by mělo být především zvýšení atraktivity nabídky ČVUT pro uchazeče o studium na vysokých školách jak v oblasti studijních programů a oborů realizovaných na stávajících fakultách, tak i vytváření nových fakult a ústavů. Hlavní roli však musí sehrát vysoká prestiž ČVUT založená na vysoké kvalitě studia a výzkumu realizovaného na ČVUT. Bude také třeba podstatně zkvalitnit a zintenzívnit nábor (marketing) uchazečů o studium jak na středních školách, tak i propagací ČVUT ve sdělovacích prostředcích, vypracováním kvalitních informačních a propagačních materiálů (tj. především úkol odboru pro vnější vztahy). V každém případě je třeba nadřadit kvalitativní hlediska před kvantitativními a extenzivním rozvojem provázeným snižováním kvality ČVUT. V souhrnu realizace těchto záměrů je otázka kvalitní akademické obce plně oddané zájmům ČVUT a své pedagogické a vědecké práci. To vyžaduje převzetí osobní odpovědnosti za stav ČVUT od každého z nás. V žádném případě nelze dosáhnout vysoké úrovně ČVUT pouhou proklamací koncepcí apod.. Jakákoliv sebelépe zamýšlená změna a opatření bez podpory jednotlivých pracovišť a pracovníků vyzní naprázdno.

Důslednou a průběžnou kontrolou studia je nutné dosáhnout snížení „propadovosti“ studentů. Studenti, kteří nedokončují studium na ČVUT, v celkovém počtu cca více než 2000 studentů, představují dostatečnou rezervu, která může kompenzovat případný pokles populace. Větším zapojením studentů do práce kateder a zvýšením kontaktu se studenty je třeba dosáhnout potřebné motivace studentů o dobré výsledky ve studiu. Bude také nutné na základě průzkumů a analýz prováděných v rámci odborů pedagogiky na rektorátu a na fakultách přijímat řadu operativních opatření z hlediska zabezpečení kvality studia. To vše v souhrnu lze zahrnout pod pojem „zvýšený zájem“ a intenzivní kontakt se studenty. Zcela zásadní roli v tomto směru má kvalita akademických pracovníků a jejich vztah ke své práci a k ČVUT. V tomto směru se jeví jako důležité pravidelné např. dvouleté hodnocení pracovníků vedoucími ústavů a kateder.

 

 

Ad 5) Absolventi ČVUT

 

Pokud ČVUT má být vysokou školou univerzitního typu nemůže se v žádném případě orientovat na profesně zaměřené studium. Dominantní roli v rozvoji ČVUT musí mít především zvyšování podílu studentů magisterského a doktorského studia na celkovém počtu studentů a vysoký podíl výzkumu a tvůrčí činnosti na celkovém výkonu ČVUT. ČVUT se musí orientovat tak, aby se stalo předmětem zájmů kvalitních studentů bakalářského studia o absolvování 2. a 3. stupně strukturovaného studia na ČVUT. To současně předpokládá, že i kvalita bakalářského studia na ČVUT bude na vysoké úrovni. Kvalita bakalářského studia musí odpovídat úrovni vysoké školy. Musí to být plnohodnotné vysokoškolské studium. Především forma a použité metody ve výuce zajišťované vysoce kvalifikovanými pedagogy a odborníky ( na rozdíl od ostatních VŠ zejména nově zakládaných a tzv. škol neuniverzitního typu) musí vést studenty k tvořivému a kreativnímu myšlení, ke schopnosti formulovat a řešit praktické inženýrské problémy. Jiné rozložení teoretických předmětů v bakalářských studijních programech by mělo snížit „propadovost“, nikoliv samotné snížení úrovně a náročnosti studia. Měla by to být příležitost  pro ústavy a katedry „ připravit si „ studenty na náročné  teoretické předměty situované do vyšších ročníků. Kvalitní teoretická příprava studentů z hlediska rozsahu a hloubky musí vytvářet potřebné základy pro studium ve vyšších stupních strukturovaného studia ( Mgr. PhD.) a celoživotního vzdělávání. Kvalitní bakalářské studium musí být organizováno jako studium diferencované, umožňující studentům profilovat se a orientovat se během studia na uplatnění v inženýrské praxi, popř. se připravit na navazující magisterské a doktorské studium a budoucí uplatnění ve výzkumu vývoji.

(Poznámka: Otázky související s kvalitou bakalářského studia, s podílem teoretických předmětů, zaměřením studia byly předmětem několika mých pojednání v Pražské technice a projevů při zahájení akademických roků).

Současný stav spolku „Česká technika“ považuji nedůstojný a je především úkolem vnějších vztahů zlepšit tuto situaci.

 

Jiří Witzany

rektor ČVUT, 8. srpna 2005