MIME-Version: 1.0 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_NextPart_01C5C0B9.C1A86AD0" This document is a Single File Web Page, also known as a Web Archive file. If you are seeing this message, your browser or editor doesn't support Web Archive files. Please download a browser that supports Web Archive, such as Microsoft Internet Explorer. ------=_NextPart_01C5C0B9.C1A86AD0 Content-Location: file:///C:/44E9C9D9/RektorskyVolebniProgramKucera-21-9.htm Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/html; charset="us-ascii"
ČESKÉ
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
Prof. Ing. Vladimír Kučera, DrSc. D=
r.h.c.
Mám
představu o rozvoji =
8;VUT.
Vítám a zvážím vaše podněty.<=
span
style=3D'font-size:9.0pt;font-family:Arial'>
České
vysoké učení technické v Praze patř&iac=
ute;
k nejstarším technickým vysokým
školám na světě. Pražská technika splnila
své poslání při výchově
odborníků potřebných pro dynamicky se rozvíj=
ející
průmysl v Rakousku-Uhersku a později v Českosloven=
sku.
Současnou prioritou školy je udržet postavení
nejvýznamnější technické univerzity v
České republice a dosáhnout významné pozic=
e ve
světě.
Na
této cestě již bylo vykonáno mnoho práce.
V devadesátých letech došlo k liberalizaci studia a
k posílení individuality studenta. Zavedení
strukturovaného studia rozšiřuje možnosti
vzdělání v populaci, umožňuje odlože=
nou
volbu zaměření studia, poskytuje větší
prostupnost mezi školami a fakultami a dává možnost=
kombinovat
vzdělávání s pracovní
zkušeností. Tvůrčí činnost
akademických pracovníků nabírá vysok&eacut=
e;
obrátky v souvislosti s účelovým
financováním výzkumu. Stávající
ekonomický model řízení školy je založe=
n na
finanční soběstačnosti jednotlivých souč&=
aacute;stí.
Informační systém ČVUT přispívá
k funkčnosti a integritě školy.
Za
to vše patří uznání současnému
vedení školy a předchozím akademickým
funkcionářům. Při hlubší analýze se
však zákonitě objeví problémy. Chybí
dlouhodobá koncepce rozvoje školy, škola je oborově
neúplná, studijní programy fakult jsou
horizontálně málo prostupné, transfer
výsledků výzkumu a vývoje do praxe je
nedostatečný. Věková struktura akademických
pracovníků není rovnoměrná, mobilita
pracovníků i studentů je nízká. Škola
překonává důsledky dlouhodobého
podfinancování a nedostatečné investičn&iacu=
te;
činnosti.
Předkládám
svou představu o rozvoji školy a navrhuji dílčí
kroky k řešení uvedených problémů.
Tato představa vychází z dlouhodobých z&aacu=
te;měrů
MŠMT a ČVUT, analytických zpráv komisí
akademického senátu ČVUT, jakož i z vlastn&iac=
ute;
zkušenosti a z vlastního přesvědčení=
.
Rozvoj
moderní společnosti znalostí se opírá o
tři pilíře: vytvářet poznatky cestou
výzkumu, šířit poznatky cestou
vzdělávání, využít poznatků
prostřednictvím inovací. Třetí vrchol
trojúhelníku byl dosud ve stínu prvních dvou (a=
to
nejen na ČVUT).
Posílení výzkumné a
tvůrčí činnosti a tomu odpovídajíc&iacu=
te;
nárůst finančních prostředků na
tvůrčí činnost tak, aby podíl těchto
prostředků byl vyšší než podíl
prostředků na vzdělávací činnost.
Podporovat vznik
vědních škol financováním týmů
s vynikajícími tvůrčími výsledky;
podporovat iniciační výzkum a zapojování
studentů do výzkumu; podporovat úspěšné
školitele doktorandů.
Zvýšit ak=
tivitu
při získávání externích a zahrani=
269;ních
projektů; zlepšit související informační=
; a
poradenskou činnost; vytvořit fond na podporu
získání a zálohování velký=
ch
projektů; podporovat úspěšné řešitele
projektů.
Hodnotit
tvůrčí výkon jednotlivců a pracovišť
pomocí jednoduchých, všeobecně uznávan&yacut=
e;ch
kritérií.
Masové bakalářské studium,
elitní magisterské a doktorské studijní program=
y.
Poskytovat student=
67;m
široký univerzitní základ; formovat profil
studentů zvýšením volitelnosti předmět=
67;;
snižovat počet hodin rozvrhované výuky v konta=
ktu
s učitelem; zvyšovat podíl samostatné pr&aacut=
e;ce
studentů a míru individuální spolupráce
studentů s učiteli; využívat studentských
projektů jako prostředku pro učení se
týmové práci a řízení kolektivu;
zvyšovat průběžnou kontrolu studia; rozvíjet
e-learning.
Zabezpečit
návaznost magisterských studijních programů na
bakalářské, s výjimkou programů
nástavbových; nelimitovat rozvoj oborů, o které je
enormní zájem studentů; zvyšovat humanitní a
manažerské vzdělání.
Zvyšovat poč=
;et
kvalitních absolventů školy; certifikovat
dílčí etapy studia; pečovat o nadané student=
y,
poskytnout jim osobního tutora; prosadit progresivní stipendi=
um
za vynikající studijní výsledky.
Zavést
kontrolu kvality výuky prostřednictvím rad studijn&iacut=
e;ch
programů; k hodnocení výuky využívat
pravidelnou studentskou anketu prováděnou
prostřednictvím informačního systému.
Rozvíjet
nabídku celoživotního vzděláván&iacut=
e;
ve vztahu k těmto cílovým skupinám:
průmysl, pracovníci veřejné správy,
neziskový sektor, učitelé středních ško=
l,
senioři.
Rozvinout systém podporující vzn=
ik
spin-off firem, včetně podnikatelské, právní=
a
finanční pomoci.
Založit prvn&iac=
ute; a
po ní další firmy spin-off; vybudovat inkubátor
začínajících firem; nabízet podnikatelskou,
právní a finanční pomoc takto
vznikajícím firmám; založit technologický =
park
při ČVUT.
Uvést v ž=
ivot
licenční politiku; revitalizovat doplňkovou činnost j=
ako
zdroj vlastních příjmů.
Založit nadaci
podporující moderní způsoby zapojení
studentů do aplikovaného výzkumu.
Integritu
školy je třeba budovat zdola.
Předložit k akreditaci
multidisciplinární, mezifakultní studijní progr=
amy
a obory; zajistit větší prostupnost mezi
stávajícími studijními programy; podpořit =
celoškolskou
nabídku základních i výběrových
předmětů; využít možnost
vzájemného účtování za učitele=
i
studenta k oslabení bariér mezi pracovišti.
<=
span
style=3D'font-size:10.5pt'>Vytvářet flexibilní
výzkumná centra s multidisciplinární
tématikou, účelně sdružovat prostředky.
<=
span
style=3D'font-size:10.5pt'>Pokračovat v implementaci
integrovaného informačního systému;
využívat integrované rozvojové programy; zajistit
centrální péči o zahraniční studenty;
podporovat solidárnost při využívání
prostor školy.
Stát se součástí
evropského vzdělávacího a výzkumného
prostoru.
Zahájit proces evropské akreditace
studijních programů; iniciovat vznik mezinárodních
studijních programů; uzavírat dohody o
společných diplomech; akreditovat ucelené studijní
programy nebo obory v angličtině; zvýšit poč=
;et
zahraničních studentů; posílit knižní f=
ondy
v cizí literatuře.
<=
span
style=3D'font-size:10.5pt'>Podpořit mobilitu studentů; podpoř=
;it
činnost celoškolských studentských organizací=
;;
podpořit mobilitu akademických pracovníků
v rámci tvůrčího volna; vytvořit fond pro
hostující profesory.
Strategický plán rozvoje školy je
třeba spojit s konkrétními opatřeními a
finančními zdroji na jeho realizaci.
Usilovat o
přijetí výkonově založené metodiky rozp=
isu
státní dotace; tuto metodiku využívat
v rámci školy; v rozpočtu školy
přednostně uspokojovat priority rozvoje, finanční
prostředky ale zbytečně nepřerozdělovat.
Zajistit
průhledné hospodaření jednotlivých
účetních středisek (včetně SÚZ);
stimulovat rozpočtovou kázeň a hospodárnost; poskyt=
ovat
akademickým senátům i součástem školy
analýzy průběžného hospodaření.
Nejlepší příležitost&iac=
ute;
k propagaci budou dobře připravené oslavy
třísetletého výročí založen&iacu=
te;
školy.
Vytvořit koncepci marketingu školy s cílem zvýšit zájem veřejnosti o technické vzdělání; dokončit grafický manuál identity ČVUT; podstatně zlepšit webové stránky školy; monitorovat uplatnění absolventů= ;; posílit kontakt s absolventy; posílit spolupráci = se středními školami; organizovat kroužky mladých techniků.
Renovovat
Betlémský palác; připravit program oslav
výročí založení školy za úč=
asti
studentů i zaměstnanců; pozvat zástupce
předních světových univerzit; popularizovat
činnost školy ve sdělovacích prostředcích;
zvýšením informovanosti široké veřejnos=
ti o
ČVUT zvýšit hrdost zaměstnanců i studentů na
svoji školu.
Dokončit extenzívní rozvoj ČV=
UT.
Dokončit generel=
rozvoje
školy; dokončit výstavbu v areálu Dejvice;
revitalizovat areál na Karlově náměstí;
dokončit výstavbu a rekonstrukci sportovišť; zv&aacut=
e;žit
optimální využití budov pronajímaný=
ch
jiným subjektům; rekonstruovat, případně vybud=
ovat
nové koleje; zprostředkovat ubytování i mimo kole=
je;
využít průkazy zaměstnance a studenta ke
zvýšení bezpečnosti vstupu na pracoviště,
případně k dalším účelům=
.
Posílit
spolupráci s VŠCHT, zejména formou
společných studijních programů a
výzkumných center.
Podpořit rozvoj =
fakulty
biomedicínského inženýrství; vytvořit
fakultu komerčního inženýrství; podpořit
rozvoj aplikovaných přírodovědních oborů=
;;
spolupracovat s Akademií věd ČR.
Získávat nejlepší
odborníky, nebát se diferencovat.
Vážit si
dobré práce všech zaměstnanců; podporovat
personální rozvoj akademických pracovníků,
mladým schopným dát příležitost
řídit; podporovat rozvoj efektivní administrativy,
zejména rektorátu; posílit školu kvalitními
odborníky; podpořit mzdovou diferenciaci pracovníků;
stabilizovat mladé pracovníky.
Od
vedoucích pracovníků všech stupňů budu
očekávat, že vytvoří ve svém okol&iacut=
e;
náročné, ale vlídné pracovní
prostředí pro zaměstnance i studenty, podpoří
činorodost a tvůrčí svobodu, budou vyhledávat
nadějné pracovníky, využijí
předností jednotlivých pracovníků a budou je
spravedlivě odměňovat.
Věřím,
že uvedené myšlenky budou pro školu příno=
sem.
Jejich naplňování chci věnovat všechny sv&eacu=
te;
síly, spolupráci s akademickými orgány
školy a jejích fakult považuji za samozřejmou. Navenek
chci upevnit postavení školy jako vyhledávané
univerzity, uvnitř školy pak vytvořit komunikativní
prostředí, ve kterém se naše společná
práce bude dařit.
Pracovní verze, 21. zář&iacut=
e;
2005
ČESK=
É
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
Prof.
Ing. Vladimír Kučera, DrSc. Dr.h.c.
Mám představu o
rozvoji ČVUT.
Vítám a zvážím vaše podněty.