MIME-Version: 1.0 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_NextPart_01C5ACA2.36DB7A80" This document is a Single File Web Page, also known as a Web Archive file. If you are seeing this message, your browser or editor doesn't support Web Archive files. Please download a browser that supports Web Archive, such as Microsoft Internet Explorer. ------=_NextPart_01C5ACA2.36DB7A80 Content-Location: file:///C:/DD8322A1/RektorskyVolebniProgramKucera.htm Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/html; charset="us-ascii"
=
268;ESKÉ
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
Prof. Ing. Vladimír Kučera, DrSc. D=
r.h.c.
Mám
představu o rozvoji =
8;VUT.
Vítám a zvážím vaše podněty.<=
span
style=3D'font-size:9.0pt;font-family:Arial'>
České
vysoké učení technické v Praze patř&iac=
ute;
k nejstarším technickým vysokým
školám na světě. Pražská technika splnila
své poslání při výchově
odborníků potřebných pro dynamicky se rozvíj=
ející
průmysl v Rakousku-Uhersku a později v Českosloven=
sku.
Hlavní současnou prioritou školy je dosáhnout
postavení významné technické univerzity na
úrovni České republiky, Evropské unie i svět=
a.
Na
této cestě již bylo vykonáno mnoho práce.
V devadesátých letech došlo k liberalizaci studia a
k posílení individuality studenta. Zavedení
strukturovaného studia rozšiřuje možnosti
vzdělání v populaci, umožňuje odlože=
nou volbu
zaměření studia, poskytuje větší prostupn=
ost
mezi školami a fakultami a dává možnost kombinovat
vzdělávání s pracovní
zkušeností. Tvůrčí činnost
akademických pracovníků nabírá vysok&eacut=
e;
obrátky v souvislosti s účelovým
financováním výzkumu a vývoje. Nový
ekonomický model řízení školy je založe=
n na
finanční soběstačnosti jednotlivých souč&=
aacute;stí.
Informační systém ČVUT přispívá
k funkčnosti a integritě školy.
Za
to vše patří uznání současnému
vedení školy a předchozím akademickým
funkcionářům. Při hlubší analýze se
však zákonitě objeví problémy. Chybí
dlouhodobá koncepce rozvoje školy, škola je oborově
neúplná, studijní programy fakult jsou
horizontálně málo prostupné, transfer
výsledků výzkumu a vývoje do praxe je
nedostatečný. Věková struktura akademických
pracovníků není rovnoměrná, mobilita
pracovníků i studentů je nízká. Škola
překonává důsledky dlouhodobého
podfinancování a nedostatečné investičn&iacu=
te;
činnosti.
Předkládám
svou představu o rozvoji školy a navrhuji dílčí
kroky k řešení uvedených problémů.
Tato představa vychází z dlouhodobého z&aacu=
te;měru
ČVUT, analytických zpráv komisí akademické=
ho
senátu ČVUT, jakož i z vlastní zkušenosti=
a
intuice.
Rozvoj
moderní společnosti znalostí se opírá o
tři pilíře: vytvářej poznatky cestou
výzkumu, rozšiřuj poznatky cestou
vzdělávání, využij poznatků
prostřednictvím inovací. Třetí vrchol
trojúhelníku byl dosud ve stínu prvních dvou.
Posílení výzkumné a
tvůrčí činnosti a tomu odpovídajíc&iacu=
te;
nárůst finančních prostředků na
tvůrčí činnost tak, aby podíl těchto
prostředků byl vyšší než podíl
prostředků na vzdělávací činnost.
Podporovat vznik
vědních škol financováním týmů
s vynikajícími tvůrčími výsledky;
podporovat iniciační výzkum a zapojování
studentů do výzkumu; podporovat úspěšné
školitele doktorandů;
Zvýšit ak=
tivitu
při získávání externích a
zahraničních projektů; vytvořit fond na podporu
získání a zálohování velký=
ch
projektů; podporovat úspěšné řešitele
projektů.
Hodnotit
tvůrčí výkon jednotlivců a pracovišť
pomocí jednoduchých, všeobecně uznávan&yacut=
e;ch
kritérií.
Masové bakalářské studium,
elitní magisterské a doktorské studijní program=
y.
Poskytovat student=
67;m
široký univerzitní základ; zvyšovat voliteln=
ost
předmětů; snižovat počet hodin rozvrhované
výuky v kontaktu s učitelem; zvyšovat podí=
;l
samostatné práce studentů a míru
individuální spolupráce studentů s učiteli;
využívat studentských projektů jako prostředku=
pro
učení se týmové práci a
řízení kolektivu; zvyšovat kontrolu
průběžného studia; zvyšovat počet
absolventů školy; rozvíjet e-learning.
Pečovat o nadan&=
eacute;
studenty, poskytnout jim osobního tutora; umožnit prostupnost
studia s jinými univerzitami; prosadit progresivní
stipendium za vynikající studijní výsledky.
Zavést
kontrolu kvality výuky prostřednictvím rad studijn&iacut=
e;ch
programů; k hodnocení výuky využívat
pravidelnou studentskou anketu prováděnou
prostřednictvím informačního systému.
Zabezpečit,
aby každý bakalářský program
vyučovaný na ČVUT měl možnost
pokračování ve studiu alespoň v jednom
magisterském programu; nelimitovat rozvoj programů a oborů=
, o
které je enormní zájem studentů.
Rozvíjet nab&i=
acute;dku
celoživotního vzdělávání ve vztahu
k těmto cílovým skupinám: průmysl,
pracovníci veřejné správy, neziskový sekto=
r,
učitelé středních škol, senioři.
Rozvinout systém podporující vzn=
ik
spin-off firem, včetně podnikatelské, právní=
a
finanční pomoci.
Založit prvn&iac=
ute; a
po ní další firmy spin-off; vybudovat inkubátor
začínajících firem; nabízet podnikatelskou,
právní a finanční pomoc vznikajícím
firmám; založit technologický park při ČVUT.
Uvést v ž=
ivot
licenční politiku; revitalizovat doplňkovou činnost j=
ako
zdroj vlastních příjmů.
Založit nadaci
podporující zapojení studentů do aplikované=
;ho
výzkumu.
Integritu
školy je třeba budovat zdola.
Předložit k akreditaci
multidisciplinární, mezifakultní studijní progr=
amy
a obory; zajistit větší prostupnost mezi
stávajícími studijními programy; podpořit
celoškolskou nabídku základních
předmětů; využít možnost
vzájemného účtování za učitele=
i
studenta k oslabení bariér mezi pracovišti.
<=
span
style=3D'font-size:10.5pt'>Zakládat výzkumná centra
s multidisciplinární tématikou tam, kde kompetence
jednotlivých součástí nestačí.
<=
span
style=3D'font-size:10.5pt'>Pokračovat v implementaci
integrovaného informačního systému;
využívat integrované rozvojové programy; zajistit
centrální péči o zahraniční studenty;
podporovat solidárnost při využívání
prostor školy.
Stát se součástí
evropského vzdělávacího a výzkumného
prostoru.
Zahájit proces evropské akreditace
studijních programů; iniciovat vznik mezinárodních
studijních programů; uzavírat dohody o
společných diplomech; akreditovat ucelené studijní
programy nebo obory v angličtině; zvýšit poč=
;et
zahraničních studentů; posílit knižní f=
ondy
v cizí literatuře.
<=
span
style=3D'font-size:10.5pt'>Podpořit mobilitu studentů; podpoř=
;it
činnost celoškolských studentských organizací=
;;
podpořit mobilitu akademických pracovníků
v rámci tvůrčího volna; vytvořit fond pro
hostující profesory.
Strategický plán rozvoje školy je
třeba spojit s konkrétními opatřeními a
finančními zdroji na jeho realizaci.
Usilovat o
přijetí výkonově založené metodiky rozp=
isu
státní dotace; tuto metodiku využívat
v rámci školy; v rozpočtu školy
přednostně uspokojovat priority rozvoje; finanční
prostředky zbytečně nepřerozdělovat.
Zajistit
průhledné hospodaření jednotlivých
účetních středisek; stimulovat rozpočtovou
kázeň a hospodárnost; poskytovat součástem
analýzy průběžného hospodaření.
Nejlepší propagací budou dobře
připravené oslavy třísetletého
výročí založení školy.
Vytvořit
koncepci marketingu školy; dokončit grafický manuál
identity ČVUT a uvést jej v život; podstatně
zlepšit webové stránky školy; monitorovat
uplatnění absolventů; posílit kontakt
s absolventy; posílit spolupráci se středními
školami; zakládat při škole kroužky mladý=
ch
techniků.
Renovovat
Betlémský palác; připravit bohatý program
oslav třísetletého výročí
založení školy; pozvat zástupce předních
světových univerzit; popularizovat činnost školy ve
sdělovacích prostředcích; zvýšení=
;m
informovanosti široké veřejnosti o ČVUT
zvýšit hrdost zaměstnanců i studentů na svoji
školu.
Dokončit extenzívní rozvoj ČV=
UT.
Dokončit generel=
rozvoje
školy; dokončit výstavbu v areálu Dejvice;
revitalizovat areál na Karlově náměstí;
dokončit výstavbu a rekonstrukci sportovišť; zv&aacut=
e;žit
optimální využití budov pronajímaný=
ch
jiným subjektům; rekonstruovat, případně vybud=
ovat
nové koleje; zprostředkovat ubytování i mimo kole=
je;
využít průkazy zaměstnance a studenta ke
zvýšení bezpečnosti vstupu na pracoviště.=
Posílit
spolupráci s VŠCHT, zejména formou
společných studijních programů a výzkumn&yac=
ute;ch
center.
Podpořit rozvoj =
fakulty
biomedicínského inženýrství; vytvořit
fakultu komerčního inženýrství; vybudovat
fakultu aplikovaných věd; spolupracovat s Akademií =
věd
ČR.
Získávat nejlepší
odborníky, nebát se diferencovat.
Podporovat
personální rozvoj akademických pracovníků,
mladým schopným dát příležitost
řídit; podporovat rozvoj efektivní administrativy;
finančně podpořit mzdovou diferenciaci nejlepších
pracovníků; posílit školu kvalitními
pracovníky z technické praxe i z výzkumn&yac=
ute;ch
pracovišť; stabilizovat mladé pracovníky.
Od
vedoucích pracovníků všech stupňů budu
očekávat, že vytvoří ve svém okol&iacut=
e;
náročné, ale vlídné pracovní
prostředí, podpoří činorodost a
tvůrčí svobodu, budou vyhledávat nadějné
pracovníky; využijí předností
jednotlivých pracovníků a budou je spravedlivě
odměňovat.
Věřím,
že uvedené myšlenky budou pro školu příno=
sem.
Jejich naplňování chci věnovat své sí=
ly a
spolupracovat přitom s akademickými orgány ško=
ly a
součástí. Navenek chci upevnit postavení ško=
ly
jako vyhledávané univerzity, uvnitř školy pak
vytvořit prostředí, ve kterém se naše
společná práce bude dařit.
Pracovní verze, 29. srpna 2005
ČESK=
É
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
Prof.
Ing. Vladimír Kučera, DrSc. Dr.h.c.
Mám představu o
rozvoji ČVUT.
Vítám a zvážím vaše podněty.