Poznámky k dokumentu rektora ČVUT prof. Václava Havlíčka
Rozvoj ČVUT 2006-2009 z 6.8.2006
a projednaném na schůzce KRaV 9.8.2006

 

Rektorův dokument se mi v zásadě líbí, jak jsem říkal na schůzce KRaV 9.8.2006. Dokument totiž může pomoci nastínit stručně a jednoduše jak strategické směry ČVUT, tak cíle v horizontu současného vedení univerzity. Když budeme mít my, řadoví výzkumníci, učitelé a studenti jasno, kam vedení ČVUT s naší univerzitou míří a s cíli se ztotožníme, budeme už skoro v půli cesty ke splnění cílů. Pokud se na cílech shodnou i děkani fakult ČVUT, potom pokročíme k integritě ČVUT.

 

Rektorův dokument má pět stánek, ale Wordu se podařilo ho špatně očíslovat. První strana nemá číslo. Druhá strana má číslo jedna, třetí dvě, atd. Abych předešel zmatení, budu na strany odkazovat písmeny A až E, první strana je A, atd.

 

Svoje poznámky začínám z nadhledu, kterým se pokouším o zdůraznění hlavních myšlenek a směrů v rektorově dokumentu. Základních myšlenek by mělo být jen několik málo, protože představují základní principy. Inspirací mi byla především Evaluační zpráva Evropské univerzitní asociace, která ČVUT zhodnotila v lednu 2005. S odstupem času opět vidím ve zprávě EUA podnětné myšlenky (odkazy na stránky jsou k českému překladu zprávy EUA).

 

 

Nadhled nad rektorovým dokumentem pohledem Evaluační zprávy EUA

 

Doporučuji, aby o zde zmíněné myšlenky ze zprávy EUA byla rozšířena preambule rektorova dokumentu na straně A. Bude nutné tyto myšlenky ještě zhutnit, zobecnit, aby se mohly stát základními principy.

 

V rektorově dokumentu by mělo jasněji zaznívat, že prestiž a kvalita naší univerzity vyvěrá z konkurence schopného výzkumu a tvůrčí činnosti ve světovém měřítku. Jsme v globální soutěži o finanční a lidské zdroje. Na ČVUT máme tendenci chovat se, jako by tomu tak nebylo (EUA, str. 4, bod 7). Z dikce preambule rektorova dokumentu by se mohlo zdát, že věda je vůči výuce v podřazené roli. Očekával bych, že se rektor jednoznačně postaví za základ kompetitivní výzkum. Zde nejde jen o hru se slovy. Mnozí na ČVUT podstatnou roli výzkumu nechtějí vidět a schovávají se za výuku. Nepodceňuji význam výuky a její role pro společnost.

 

Hlavním klíčem ke změně postoje a atmosféry na ČVUT je podpora těch, kdo zkoumat chtějí a umějí. ČVUT mohou na cestě k výzkumné univerzitě posunout jen pracovníci a studenti. Vysoký průměrný věk profesorů a docentů povede k jejich výrazné obměně. Při náboru akademických pracovníků a při povyšování na docenty a profesory, potřebujeme nekompromisně hledět na výsledky v tvůrčí činnosti a jejich celosvětový rozměr (EUA str. 13, bod 46; str. 14, bod 47; str. 15, bod 52). Neděláme to! Tolerujeme atmosféru průměrnosti, snahu získat na fakultách peníze v krátkodobém horizontu nesmyslným zvyšováním počtu přijímaných studentů, což vede k poklesu kvality celé instituce. Povyšujeme pracovníky, kteří ani nevědí, jak vypadá světová soutěž. Tito pracovníci budou za 10 let rozhodujícím způsobem ovlivňovat směřování ČVUT. Kam nás povedou?

 

Prestižní ČVUT s významným postavením v rámci evropského vzdělávacího a výzkumného prostoru (viz první věta rektorova dokumentu) se neobejde bez v průměru lepších studentů (EUA str. 11, bod 36; str. 13, bod 44). K získávání kvalitnějších studentů jsou tři cesty: (a) získávání studentů po celé ČR; (b) podstatné posílení náboru v zahraničí, a tudíž i výuky v angličtině; (c) mezi adepty o studium si více vybírat. Nynější snaha skoro všech fakult ČVUT vzít každého zájemce jde právě obráceným směrem. Netraťme naši kapacitu a úsilí obděláváním jalového pole!

 

Kromě moudrého vedení potřebuje ČVUT vytvořit autonomní prostor schopným a snažícím se jednotlivcům, aby mohli rozvinout svoji iniciativu (EUA str.11, bod 35, jeho poslední věty). Tento autonomní prostor v malém je nutné vytvářet paralelně k existující řídicí struktuře. Tím zajistíme, že iniciativu neztlumí vedoucí bez rozhledu nebo netvůrčí atmosféra na příslušné katedře. Na katedrách tak vzniknou zárodky lepšího, které během několika málo let přinesou i tvůrčí atmosféru.

 

Důležitým principem je i “šíření modelů dobré práce” (EUA, str. 17, bod 66). Na ČVUT se princip málo využívá. Katedry jsou často uzavřenými jednotkami, které přijímají málo podnětů zvenčí. Naše univerzita má vnitřní hodnotící nástroje, kterých lze efektivněji využít. Vedení ČVUT a fakult dobře vědí, kteří akademičtí pracovníci a týmy jsou na světové úrovni. ČVUT pomůže, když vytvoří atmosféru, aby tito lidé mohli a chtěli pomoci ovlivňovat zaostalejší pracoviště. Například: kvalita výzkumu na pracovišti se pozná podle kvality PhD prací. Z úrovně rektora a děkanů lze do komisí pro rigorózní zkoušky a obhajoby PhD delegovat nejlepší výzkumníky a pověřit je, aby pomohli nepřipustit nekvalitní práce třetí kategorie a ukázali příslušným pracovištím, jak se mají zlepšit. Podobně je tomu u oponentur výzkumných úkolů. Vedoucí oponovaných projektů si často de facto stanovují svoje oponenty. ČVUT a fakulty ale mají do oponentur vědomě vysílat nezávislé kvalitní hodnotitele, a tak nepřímo zvyšovat úroveň všech pracovišť. Když několik málo procent projektů bude pro výsledky neschopné konkurovat zastaveno, bude to mít stimulační efekt pro ostatní projekty.

 

ČVUT by mělo mít strategický plán a v něm stanoveny priority (EUA str. 18, bod 70). Připomínám, že z děkanů ČVUT po strategickém plánu dlouhodobě volá prof. Zdeněk Bittnar. ČVUT má určit oblasti, v nichž vyniká nebo má potenciál vyniknout, a podpořit je (EUA str. 20, bod 77). To neznamená, že v nevybraných oblastech nemůže vznikat nový potenciál. Pokud bude mechanismus pro podporu iniciativy každého schopného jednotlivce, potom se klíčící semínko nového snadno lokalizuje a lze mu poskytnout podporu.

 

Rektorův dokument by, kromě jiného, měl posloužit jednotlivci jako nástroj pro překonávání strnulosti ČVUT v jeho bezprostředním okolí. Měl by mu dovolit přijít za vedoucím katedry, děkanem a říci, rád bych udělal toto a toto. Pomozte mi, vždyť je to součástí rektorovy vize.

 

Doporučuji, aby část rektorova dokumentu začínající v polovině strany C (tj. Konkretizace hlavních aktivit pro období 2006-2009) měla být ještě konkrétnější.

 

Detailnější poznámky k rektorovu dokumentu

 

Rozvoj ČVUT 2006-2009

 

Str. A, odstavec 3: „Za základní parametr vzdělávacího procesu na ČVUT je nutno považovat jeho kvalitu“. Proč jen vzdělávacího procesu? Studentské ankety jsou výborné, ale dává se jim větší váha, než si zaslouží. Řízení kvality je širší pojem a měl by se na ČVUT využívat.

Str. A, odstavec 4: Zde se správně mluví o podpoře „rozvoje tvůrčí činnost srovnatelné s vyspělými zeměmi“. Jak to udělat? Zdroje jsou omezené a všechny podpořit nelze. Jak se pozná koho podpořit? Jak se změří efektivita této podpory?

Str. A, odstavec 5: „využití moderní výpočetní techniky pro podporu administrativních činností, tak i pro podporu výuky a tvůrčích činností“. Především považuji za nutné říci, že důležitým předpokladem fungování informačních systémů jsou rozmyšlené administrativní či jiné postupy. Ty často na ČVUT rozmyšleny nejsou (vzpomeňte na můj evergreen „myslitelé a vykonavatelé“). Převedení takových postupů do informačního systému očekávaný zisk nepřinese.
Druhou poznámkou je, že tento bod, přes jeho nespornou důležitost, nepatří do preambule. Ta by měla uvádět hlavní principy.

 

 

Strategické vize a priority ČVUT v Praze

 

Str. A, odrážka 2: „nárůstem podílu volitelných předmětů zejména humanitního a ekonomického směru“. Ano, podíl volitelných předmětů je potřebné zvýšit stejně tak jako množství humanitních a ekonomických předmětů. Ale proč zejména? Pro rozvoj ČVUT budou stále klíčové volitelné předměty studovaných oborů. Pro mladého schopného pracovníka na katedře je mnohem snazší vytvořit a prosadit volitelný předmět než povinně volitelný nebo povinný předmět. Přece jen jde o „jisté“ peníze. S volitelným předmětem musí pracovník obstát v soutěži a prorazit. Dejme k tomu větší prostor. Naše univerzita bude mít větší dynamiku i v pedagogické oblasti.

Str. B, odrážka 4: Pobyty tvůrčích pracovníků ČVUT v cizině zajistí dobře fungující systém volných tvůrčích roků či půlroků. Obvyklý je placený rok po sedmi letech nebo půlrok po 3,5 letech. Nemáme-li peníze na zaplacení volného tvůrčího půlroku všem akademickým pracovníkům (což představuje nárůst mzdových prostředků o jednu sedminu), zužme podporu na skupinu, kterou považujeme za nejdůležitější. Pro tvůrčí volné roky nejsou na ČVUT pravidla.

Str. B, odrážka 7: „považovat personální práci za jednu z nejpodstatnějších manažerských aktivit“. Plně souhlasím. V tomto bodu mi ale chybí podpora mobility pracovníků. Měli bychom přetnout začarovaný kruh, kdy většina akademických pracovníků na ČVUT vystudovala, získala PhD., atd. Naše země je malá, a tak nemůžeme mít mobilitu jako v USA či Německu. Přesto se o mobilitu musíme snažit. Např. nejmenujme docentem ty, kteří nebyli v cizině na dlouhodobějším odborném pobytu nebo nepřicházejí z jiné české instituce.
Další cestou k větší dynamice na řídicích funkcích uvnitř ČVUT je vrátit se k praxi, kdy vedoucí kateder a jiní jim odpovídající vedoucí mohou být ve funkci nejvýše dvě volební období.

Str. B, odrážka 8: Ke zlepšení administrativních činností nedojde, dokud nebudou dvě kategorie administrativních pracovníků, (a) dobře placení myslitelé s možností kariérního růstu – ten dosud nemají; (b) vykonavatelé.

Str. C, odrážka 2: Mělo by zaznít, že hlavním rozvojovým prostorem ČVUT jsou nynější halové laboratoře za monoblokem fakult strojní a elektrotechnické v Dejvicích. Zde je prostor až pro osmipatrový areál. Je nutné rozmyslet, jak a kdy tento rozvojový prostor využít.

Další moje poznámka: Za zárodek dlouhodobého problému integrity ČVUT vidím nestejnou délku bakalářského studia, tj. 4 roky na FSv, FS a tři roky na ostatních fakultách. Dlouhodobě bychom asi měli směřovat ke sjednocení.

 

Konkretizace hlavních aktivit pro období 2006-2009

 

Str. C, bod b), odrážka 1: Mám pochybnosti o možnostech Centra evropských projektů přispět ke zvýšení počtu získaných projektů nebo jejich kvality. Moje zkušenost s několika EU projekty ukazuje, že se úředníci rektorátu spíše ptali nás řešitelů (nebo administrátorů uvnitř výzkumných týmů), než že by informace proudily obráceně. Pro úspěch přihlášky je rozhodující dostat se do dobrého konsorcia a mít dobré výsledky. Administrativní podpora je důležitá, ale až ve druhém plánu.
Uvědomuji si, že i v ČR existují zprostředkovatelské firmy, které s hledáním kontaktů a psaním přihlášky za peníze pomáhají. Pokud by Centrum evropských projektů mělo být přínosem, potom by asi muselo fungovat podobně jako tyto firmy. Firmy ovšem neradí všem. Krokem tímto směrem by bylo převzetí způsobu financování ve firmách pro Centrum. Po jisté rozběhové fázi by se Centrum muselo zaplatit z dávek, které by jim dávaly úspěšné projekty z režijních prostředků (overheads), jejich přijetí Centrum na základě smlouvy pomohlo. Ekonomické řízení by mohlo porazit administrativního molocha.

Str. D, bod b, chybějící odrážka: Na ČVUT chybí kvalifikovaná právní, ekonomická a daňové poradenství. Pokud by taková kvalifikovaná skupina na rektorátě vznikla, pomohlo by to velmi integritě ČVUT, řídicím pracovníkům a jednotlivým řešitelům přicházejícím s novými iniciativami. Nezbytné je, aby se pracoviště vyznalo i mezinárodních smlouvách a podmínkách.

Strana D, bod d, odrážka 4: „Zvyšování počtu zahraničních studentů“. Proč jsou jmenovány právě země Asie a Latinské Ameriky. ČVUT musí lovit svoje studenty po celém světě.

Strana E, bod e, odrážka 5: Mám pocit, že vzniku Fakulty komerčního inženýrství a managementu by nejvíce pomohlo, kdyby se do čela postupu postavila osobnost, která by fakultu opravdu založit chtěla a uměla (analogie prof. M. Vrbová a FBMI). Může rektor takovou osobu najít?

 

 

Vašek Hlaváč, hlavac@fel.cvut.cz, člen komise pro rozvoj a vědu AS ČVUT

Praha 30.8.2006