From: Radim Sara <sara@cmp.felk.cvut.cz>
Date: Thu, 25 May 2006 11:12:18 +0200
To: zara@fel.cvut.cz
Subject: Nekolik nesystematickych poznamek k Chybejici koncepci


Jiri,

 dovol, abych se vyjadril ke Tvemu dokumentu. Pisi to formou
 klasickeho dopisu. Posilam kopii tez Vaskovi, ktery me na Tvuj
 dokument upozornil.

Zdravi,

 Radim

----

Nekolik nesystematickych poznamek k clanku J. Zary
Chybejici koncepce FEL CVUT (v.2)
http://www.cgg.cvut.cz/~zara/koncepce/

Radim Sara, 25.5. 2006


Vazeny pane docente, mily Jiri,

se zajmem jsem si precetl Tvuj dokument Chybejici koncepce FEL CVUT
(v.2). Je to bezesporu uzitecny pocin.

Je zcela bez pochyby, ze koncepce chybi. Je zcela bez pochyby, ze
siroka diskuse se nekona. Je zcela bez diskuse, ze takzvana
informatika je podstatnou, ne-li hlavni soucasti moderni odborne
technicke praxe. Je zcela jasne, ze "informatici" museji zvladat
siroke spektrum znalosti, vcetne modernich programovacich metod,
teorie rizeni, moderni statistiky, komunikacnich technologii,
algoritmickeho reseni problemu tak, aby umeli uvidet novy cil v
techologii, aby dokazali analyzovat technicke problemy, ktere se pri
praci na nem vynori, aby umeli formulovat reseni, implementovat ho a
garantovat, ze vysledek je za soucasneho stavu poznani
optimalni. Myslim na nase absolventy ne jako na jakesi stredoskolaky s
hvezdickou, pouceny material do montazniho zavodu, ale jako na lidi,
kteri jsou take schopni sami zalozit firmy a tahnou karu technologie
*sami* aktivne vpred. Takovy by mel byt, podle meho nazoru, hlavni cil
vlady teto zeme, co se tyce "prumyslu", protoze bez toho se stane to,
ze montazni zavody za kratky cas uzavreme a ze spektakularniho rustu
se stane spektakularni krize. To by mela byt, podle meho nazoru,
nemala soucast dlouhodobeho cile teto technicke vysoke skoly, ktera
(zatim jeste) ma prestizni jmeno na domacim poli a ktera ma potencial
k tomu, aby si takovy cil vytkla a mohla ho prosadit.

Co do "optimalni katedry" a diskuse o tom, jak ma vypadat ucitel a jak
vyzkumnik, rekl bych jen to, ze zalezi na tom, co se
prednasi. Prednasime-li "skills", potom nepotrebujeme, aby ucitel byl
vedecky aktivni, zato potrebujeme ucitele, ktery umi
ucit. Prednasime-li "prehled", neboli "jak se vyznat v houstine metod
a postupu", tak uz je o neco vice potreba, aby ten, kdo prednasi, mel
aktivni zkusenost s temito metodami. Neni treba, aby to byl "spickovy
vedec". Neni ale podstatne, jestli "umi vyborne ucit", podstatne je
to, ze "se vyzna".  Prednasime-li "interpretaci oboru", nelze jinak,
nez ze to dela clovek, ktery je na spicce, rozumi bezezbytku oboru, je
v nem sam aktivni, protoze jinak nema co ucit. Vsechny tri mody jsou
nutne. Obdivuji katedru pocitacu, jak umi ucit "skills". Katedra
kybernetiky se snazi pusobit spise na poli "prehledu", i kdyz jeste
zdaleka nema tak vypracovanou metodu, jako pocitacari ve
skills. Interpretace se ma ucit take, to je tu ale popelka, spise tak
neco pro doktorandy, o co se nikdo moc nestara, coz je chyba.

Co do KAPRa, na matematice zde ucene se jasne ukazuje, ze pri jistem
odtrzeni od reality v niz se ma matematika aplikovat, dochazi k tomu,
ze ucitel, neochoten potlacit svou profesionalni hrdost, neni schopen
efektivne sve studenty motivovat a ti pak nerozumi tomu "proc se ma
takove veci ucit?". Zvlaste, kdyz pak trva dlouho, nez se prislusna
partie oprasi a pouzije v "profilujicim" predmetu. Rekl mi jednou
jeden student po prednasce: "Ted uz chapu, proc nas ucili vsechnu tu
matiku. Proc nam tehdy nerekli, ze to je dulezite?"

Co do zpusobu jednani mezi katedrami, muj osobni pocit je ten, ze
katedra pocitacu ma tendenci k texasizaci, k vymezovani se vuci zbytku
fakulty, k odrezavani se od diskuse a k tomu, ze sve zajmy prosazuje
silou.  Tento svuj pocit neumim dostatecne podlozit fakty, protoze se
v "politice" nepusobim. Je to tedy jen pocit vyrustajici z podhoubi
kazdodenni interakce s prostredim, ve kterem se vyskytuji. Jak rad
bych se mylil!

Zdravi,

 Radim