Stručná zpráva o schůzce rektora s děkany dne 10.7.2006 pro KRaV

 

Schůzka se konala 10.7.2006 v době 19-22.30 v Masarykově koleji. Zúčastnili se rektor, prorektor Bíla, děkani nebo jejich zástupci, pan Granja jako zástupce UTEF, Valášek jako zástupce KRaV.

 

Dne 10.7.2006 jsem se jako reprezentant-pozorovatel KRaV zúčastnil schůzky rektora s děkany pro přípravu a směrování rozvojových projektů MŠMT na ČVUT v Praze.

 

Na schůzce nejdříve za řízení pana prorektora Bíly probíhala revize a schválení rozdělení přislíbených prostředků MŠMT pro rozvojové projekty na ČVUT. Obecně se rozlišují univerzitní centralizované, univerzitní decentralizované a meziuniverzitní projekty. Na univerzitní projekty ČVUT je přiděleno 106 mil. Kč. Pan prorektor předložil seznam iniciativ pro jednotlivé oblasti (typy projektů) s požadovanými prostředky, které asi 3x překročily přidělené, a navrhl redukci. Redukce byly děkany a rektorem komentovány a následně schváleny. Tím byla operativně zajištěna možnost přípravy a podání rozvojových projektů za ČVUT.

 

Dále byly diskutovány meziuniverzitní projekty, které zřejmě budou grantovým způsobem vybrány MŠMT. Je připravován projekt nákupu elektronového mikroskopu ve spolupráci ČVUT a VŠCHT. Dále byl iniciován pokus o přípravu projektu nákupu superpočítače ve spolupráci ČVUT a VŠE, případně i VŠCHT a ČZU.

 

V souvislosti s diskusí o projektu na nákup přístrojového vybavení jako centralizovaného projektu ČVUT byla otevřena otázka priorit rozvoje ČVUT. Rektor formuloval obecnou představu o prioritách ČVUT jako výzkumné univerzity. Na ČVUT má být bakalářské studium masové, magisterské tak kvalitní jako dosavadní inženýrské, doktorské studium by se mělo zlepšit tak, aby bylo srovnatelné s první 20 EU univerzit. V následné diskusi při snaze konkretizovat procesy a směry na ČVUT, které chceme rozvíjet, se ukázalo, že fakulty nemají v tomto směru jasnou představu. Závěr diskuse byl, že v této fázi ČVUT nemá dostatečně jasné detailní představy o dalším směřování pro to, aby je mohlo přímo promítnout do rozvojových projektů. Dalším závěrem bylo, že je nutné nejdříve na fakultách vytvořit vize o směrech dalšího rozvoje a teprve následně je sjednotit na úrovni ČVUT. Zdá se, že to je závažný a nejednoduchý úkol pro fakulty ČVUT.

 

Podle mého názoru není jasné, jak realizovat výběr směrů odborného rozvoje z úrovně fakult, resp. kateder na fakultách. Určitě jakýkoli metodický postup by byl vítaný a užitečný.

 

Zapsal: Michael Valášek