Poznámky k „Analytické zprávě komise pro rozvoj a vědu AS ČVUT

PROBLEMATIKA STRUKTUROVANÉHO STUDIA“

 

V Praze dne 15. března 2005

doc. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.

 ČVUT - FD

 

            Zpráva v rozsahu 16 str. je velmi kvalitní, s většinou z jejich poznatků i závěrů souhlasím. Dílčí připomínky:

1) Zpráva se nezabývá projektově orietovanou výukou (POE). Přitom některé z problémů, které zpráva považuje za obtížně řešitelné, lze podle mého soudu i na základě praktických zkušeností z FD při  aplikaci POE zvládnout. Např.:

Dosahuje se toho bez (tak trochu) disriminačniho členění bakalářského stupně na A a B, tedy kvalitnější a méně kvalitní.

Základní nevýhodou POE je vyšší pracnost.

            2) Schéma studia (vztah bakalář / magistr), podrobněji nediskutuje model l [1], tj. aplikačně orientovaný bakalář a šiřeji a teoreticky lépe dotovaný navazující magistr. Tento model považuji pro „kamennou univeristu“ typu ČVUT za vhodný. Domnívám se, že umožní zvládnout i vážný problém „na vstupu magisterského studia“ , jímž je heterogenita přijímaných absolventů bakalářského studia z „různých zdrojů“.

            3) Domnívám se, že zavádění přijímacích zkoušek do navazujícího magisterského studia je v současnosti kontraproduktivní. Kvalitnější výběr lze provést v prvním roce studia.

 Reference:

  1. Votruba, Z. - Vlček, J.
    Reflexe strategických programů vysokých škol
    In: Strategie rozvoje vysokého školství. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 1998, s. 25-44.