Základní teze volebního programu kandidáta na rektora ČVUT v Praze

Předkládá: Prof.Ing. Petr Zuna, CSc. D.Eng.h.c.

 

Motto:    ČVUT v Praze – významná Evropská technická univerzita vycházející ze svých tradic a dosažených výsledků uznávaná v ČR i v zahraničí – univerzita atraktivní pro studenty i zaměstnance

 

            K naplnění motta je třeba vycházet z reálné situace v ČR i v EU, ze základních dokumentů schválených vládou ČR i dokumentů schválených v rámci EU, dlouhodobého záměru MŠMT a být připraveni na možný a předpokládaný vývoj.

            Pro práci univerzity je zapotřebí především vytvořit klidné tvůrčí akademické prostředí založené na vzájemné důvěře a respektování, s uměním naslouchat a nacházet společná řešení. Vytvářet dobré a dle možnosti přátelské vztahy s vládními a samosprávnými orgány, ostatními vysokými školami, zvláště s VŠCHT, AV ČR a AVO, s průmyslem na úrovni velkých, středních i malých firem a se středními školami, jejichž absolventi se stávají našimi studenty. Mělo by se stát radostí a poctou na ČVUT v Praze studovat a pracovat i s ní spolupracovat.

            Pedagogická činnost musí být důsledně propojena s činností výzkumnou a vývojovou. Akademický pracovník se musí aktivně podílet na rozvoji svého oboru a výsledky své vědecké práce bezprostředně předávat studentům. Kolem docentů a profesorů musí vznikat „školy“, které budou přitahovat studenty a to nejen z ČR. Studenti magisterského a zvláště doktorského studia se musí na projektech vedených katedrami a ústavy významnou mírou podílet. Je třeba rozšířit studentskou tvůrčí činnost a její prezentaci. V řadě případů je zapotřebí zlepšit vztah učitel – student na skutečný kolegiální vztah. Je třeba vypracovat poradenský systém. Studenty je třeba zapojovat do všech aktivit školy a spolupracovat při tom se studentskou unií.

            Je třeba dopracovat systém strukturovaného studia se zvážením všech jeho předností i problémů, zvýšit volitelnost, snižovat počet kontaktních hodin, zvláště v magisterském studiu důsledným přechodem na projektovou výuku. Je třeba klást větší důraz na prezentaci, některé společenskovědní a manažerské předměty, na týmovou práci. Je třeba snížit propadovost v prvních ročnících úpravou studijních plánů. Bakalářské studium by mělo pomoci financovat náročnější magisterské studium a zvýšit jeho kvalitu. Je třeba diverzifikovat studijní nabídku. Je třeba vytvářet nové atraktivní studijní programy napříč univerzitou, dle možnosti s vyšším finančním koeficientem. Zvláštní pozornost je třeba věnovat doktorskému studiu. Zde je třeba prohlubovat spolupráci s VŠCHT. Je třeba podporovat vznik a činnost pracovišť ČVUT v regionech. Zvláštní pozornost je třeba věnovat celoživotnímu vzdělávání a E-learningu a vytvářet pro ně podmínky, rozšířit i distanční a kombinované studium.

            Vážnou otázkou jsou záležitosti personální. Je nutné omlazení akademického sboru a to jednak získáním a výchovou mladých pracovníků, jednak vytvořením podmínek pro získání kvalitních pracovníků z výzkumu i praxe. Tomu je třeba přizpůsobit kariérní kriteria i mzdovou politiku. Povinností vedení je zajistit slušnou základní mzdu, ale umožnit i výraznou diferenciaci s cílovými odměnami. Zde je třeba dát volnost, ale i plnou odpovědnost vedoucím pracovníkům. Pro oceňování je třeba zavést jasná jednoduchá kriteria. Úspěšné výsledky musí být na všech úrovních patřičně oceněny.

            Vážnou otázkou je hodnocení činnosti školy. Je třeba provádět pravidelné interní i externí evaluace s uplatněním zahraničních hodnotitelů a vyvozovat z nich důsledky. Velmi důležitou úlohu zde mají názory studentů. Je třeba je do hodnocení zapojit a pečlivě vyhodnocovat jejich ankety, výsledky s nimi diskutovat a přijímat potřebná opatření. Důležitá jsou i pravidelná setkání vedení školy se studenty a jejich zapojování do akcí školy.

            S pedagogickými problémy je úzce spojen nábor studentů. Je třeba prohlubovat spolupráci se středními školami, otevřít pro ně naše laboratoře, navrhnout soutěže případně společně se středními školami připravit přípravné kurzy pro studium na VŠ. Pro studium je třeba získat více dívek. Je třeba vytvořit zpětnou vazbu prostřednictvím vzniku panelu středoškolských učitelů. Je třeba techniku trvale propagovat a trpělivě vysvětlovat mládeži i jejím rodičům její přednosti.

            V budoucnu lze počítat s hodnocením a „rankingem“ vysokých škol. Je třeba abychom získali postavení přední „research university“. To nám kromě kvalitních absolventů zajistí pouze výborné výsledky výzkumu a to jak v oblasti badatelské, tak v oblasti aplikovaného výzkumu a vývoje. Kromě výzkumných záměrů a výzkumných center musíme získat projekty z GAČR, GAAV, rezortních ministerstev (zvláště MŠMT, MPO), strukturálních fondů EU i 7. RP EU. Projekty je třeba zakončovat konkrétními přínosnými výsledky dle vládou schváleného systému hodnocení VaV – tedy vedle publikací v impaktovaných časopisech patenty, průmyslové vzory, nové technologie, spin off firmy. Zde je třeba zapojit BIC ČVUT. Je třeba vytvořit pevnou vazbu s průmyslem a aktivně se podílet na inovacích povyšujících národní i Evropskou ekonomiku.

            Všechny výše uvedené trendy posilují i rozpočet školy vedle podílu státní dotace (o jejíž růst se musíme zasadit) musí růst množství prostředků z dalších zdrojů (projekty, spolupráce s průmyslem) tak, aby došlo alespoň k poměru 50/50. Je třeba rozvinou i podnikatelskou činnost, posílit zastoupení členů ČVUT v národních i mezinárodních grémiích. Získané prostředky musí především směřovat tam, kde vznikají.

Vstupem do EU vymizely hranice, konkurence vzrostla. Škola musí výrazně zvýšit mobilitu studentů i učitelů. Při získávání zahraničních studentů věnovat pozornost i Asii a Africe. Absolventi z těchto zemí vytvářejí po návratu domů potřebnou „pátou kolonu“ pro náš průmysl. Je třeba zdokonalovat a rozšířit výuku v angličtině a podložit ji akreditacemi, prohloubit spolupráci se zahraničními univerzitami (včetně tvorby „doubledegree“), získávat učitele ze zahraničí (i z východu). Participace na mezinárodních projektech musí být samozřejmostí a musí se stát jedním z hodnotících kriterií. Zahraniční styky se musí stát prioritou.

            Integrita univerzity je zásadní otázkou, musí vycházet z úzké spolupráce relativně samostatných fakult a složek, nesmí však být diktována shora. V rozhodujících orgánech školy musí mít odpovídající postavení děkani fakult s nimiž musí být všechny zásadní otázky diskutovány. Je třeba velmi pečlivě zvažovat vznik nových útvarů a složek, v řadě případů je výhodnější virtuální propojení jednotlivých existujících pracovišť školy, nikoliv vznik nových administrativou zatížených pracovišť případně fakult. Vše je třeba podložit věcnou a jasnou ekonomickou analýzou. Existující složky je třeba podporovat, vznik nových zvažovat. Je třeba bourat hranice uvnitř školy, vytvářet společné studijní i výzkumné vícedisciplinární programy, zvýšit prostupnost mezi stávajícími studijními programy, zvýšit vzájemné využívání laboratorní techniky. Plně rozvíjet a využívat integrovaný informační systém, profesionalizovat administrativu.

            Je třeba dopracovat závazný generel rozvoje školy. Z investičních akcí je třeba upřednostnit revitalizaci objektů na Karlově náměstí, vytvořit podmínky a zahájit výstavbu všech nových částí areálu v Dejvicích, revitalizovat vývojové dílny. Uvážit využití a další pronájmy budov a prostorů ČVUT. Podpořit výstavbu technické knihovny, zvláštní pozornost je třeba věnovat ubytování a stravování studentů a zaměstnanců a zařízením pro jejich volný čas. Z tohoto pohledu je SÚZ významnou složkou školy. Pro mladé pracovníky školy se stává kruciální otázkou bydlení a to je třeba řešit.

            Od roku 2006 s vyvrcholením v roce 2007 budou probíhat oslavy 300. výročí založení naší univerzity. Důstojnost, dobré organizační zajištění a náplně oslav se stanou nejlepší propagací nejen ČVUT, ale i techniky jako takové. Kulturní a společenské akce musí být nedílnou součástí akademického života.

Technika má v ČR budoucnost a ČVUT k tomu jistě maximální měrou přispěje.